Jak zhubnout o 10 kilo? Dodržujte těchto 10 rad a máte je dole! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Jak zhubnout o 10 kilo? Dodržujte těchto 10 rad a máte je dole!

  • 1. června  2019 
     06:00

    K tomu, abyste zhubli o deset kilo, nepotřebujete žádné zázračné diety! Zvládnete to tempem dvě až čtyři kila měsíčně a nebude to pro vás žádná dřina. Stačí, když se budete držet následujících rad, které sepsal Scott Isaacs, lékař endokrinolog z americké Atlanty, pro webový magazín Refinery29.com.  

  • 1. Uberte jednu čtvrtinu porce

    Víte, že musíte jíst zdravěji a měli byste snížit porce. Co ale dělat, když se vám nechce jídlo vážit nebo počítat kalorie? Máme pro vás řešení! Z každé běžné porce si dejte o čtvrtinu méně než dosud, a pokud to jde, nahraďte tuto čtvrtinu zeleninou.

    Neochuzujte se ale o bílkoviny. Naopak se snažte zmenšit přílohy. Při přípravě jídla šetřete tukem, ale úplně ho nevynechávejte. Nejlépe tuk přidávejte ve formě ořechů, semínek nebo avokáda.

  • 2. Spěte dostatečně dlouho

    Samozřejmě ne vždy je možné dát si v klidu doporučovaných sedm až devět hodin spánku, ale snažte se to dodržovat. Když spíte málo, váš metabolismus se zpomalí, a můžete dokonce přibírat, ačkoli třeba od sedmi večer do půlnoci už nepozřete ani sousto.

    Nedostatek spánku navíc zvyšuje krevní tlak a zvyšuje riziko rozvoje chorob, jako je cukrovka. Během spánku tělo produkuje hormon leptin, který přispívá k pocitu zasycení. Nemáte-li ho dost, bude vás nejspíše honit druhý den mlsná. Se spánkem to ale na druhou stranu ani nepřehánějte. Když je ho příliš, rovněž byste kvůli němu mohli přibírat.

  • 3. Pořádně se hýbejte

    Podle lékařů ovlivňuje výkonnost metabolismu nejvíce pohyb. Kromě spalování tuků vám pohybová aktivita dokáže nastartovat spalování k vyšším výkonům. Kombinujte nejlépe cviky, které vedou k růstu svalů, ale zařazujte i pohyb ve vyšším tempu, který zlepší kondici vašeho srdce a oběhového systému.

    Tělo s vyšším podílem svalové hmoty spálí více energie i v klidu. Nebojte se proto posilování. Nemusíte ale hned chodit do posilovny. Stačí, když zařadíte do svého tréninku pár cviků s vlastní vahou, jako jsou dřepy, výpady nebo cviky ve vzporu na posílení středu těla. Nezapomínejte ale ani na obyčejnou chůzi, při které zapojíte svaly po celém těle.

  • 4. Vyhněte se chemikáliím a jezte čerstvé jídlo

    Proč si zaplavovat tělo zbytečnými chemikáliemi, nebo dokonce jedy? Vybírejte si přírodnější kosmetiku, úklidové prostředky a nezpracované potraviny. Ve složení výrobků si dejte pozor zejména na polychlorované bifenyly, bisfenol či ftaláty z měkkých plastů. S tím souvisí doporučení používat čerstvé, nikoli konzervované či instantní potraviny. A nezapomeňte na časté mytí rukou, má to význam i kvůli toxinům ze všech věcí, na které během dne sáhnete, nikoli jen kvůli přenosu různých infekcí.

  • 5. Nebojte se pálivých jídel

    Jídlo, které je alespoň mírně pálivé, má příznivý vliv na rychlost spalování. Proto používejte přírodní koření, jako jsou červené chilli papričky, černý pepř, kurkuma, skořice, česnek a zázvor. Obsahují například kapsaicin – sloučeninu přeměňující kalorie na teplo – nebo chemickou látku ovlivňující činnost mozkových receptorů řídících metabolismus.

  • 6. Spalujte více v chladném prostředí

    Máte možná pocit, že čím více se potíte, tím spíše zhubnete – vzpomenete si třeba na bikram jógu. Ale je to složitější. Když jste někde, kde je spíše chladněji, tělo je nuceno vytvořit více tělesného tepla, a proto spálí více kalorií. Proto je podle endokrinologa Isaaca účinné cvičení v mírném chladu. Podle něj je jednou z příčin – byť ne tou hlavní – epidemie obezity přetápění vnitřních prostor.

  • 7. Nehladovte

    Hladovky nikam nevedou. Protože pokud vaše tělo pravidelně hladoví, naučí se energii šetřit a váš metabolismus se zpomalí. Navíc si podobné situace velice dobře pamatuje, a tak s každou další dietu reaguje stejně.

    Řešením je pravidelná strava! Ať už se jedná o tři nebo pět jídel denně, mělibyste přijmout minimálně počet kalorií, který odpovídá vašemu bazálnímu metabolismu. Pokryjete tak energii, kterou tělo potřebuje ke správnému fungování.

    V případě, že se rozhodnete pro stravování pětkrát až šestkrát denně, porce by měly být spíše menší. V dietě by vám nemělo ustavičně kručet v břiše, ale mírný hlad je v pořádku. Tělo sahá do tukových zásob a vy tak hubnete.

  • 8. Naučte se zacházet s cukrem

    Sacharidy tělo potřebuje jako zdroj energie i palivo pro mozek, ale naučte se mezi nimi vybírat. Sladkosti si dopřejte jen ve výjimečných případech, jako jsou narozeninové oslavy, a pečivo z bílé mouky nahraďte skutečně celozrnným – takové v sobě obsahuje ne jen více výživově cenných látek, ale díky vyššímu obsahu vlákniny lépe zažene hlad. Jezte spíše složité cukry (komplexní sacharidy), jinak budete bojovat s tím, že vás po každé sladké bombě přepadne vlčí hlad, kvůli rozkolísané hladině cukru v krvi.

  • 9. Pozor na sladké nápoje

    Sladíte kávu? Pijete limonády? A džusy? Alkohol? Pak byste si měli uvědomit, že ve všech těchto nápojích je cukr. Např. půllitr piva vám dodá více energie než rohlík, a kdo vypije večer pár deci vína, jako by si – co do energie – dal druhou pořádnou večeři. Zrádné jsou i džusy a mošty včetně těch nepřislazovaných, protože ovoce je také zdrojem jednoduchého cukru.

  • 10. Aby se vás držel jen vhodný tuk

    Tahle rada možná zní divně – kdo by chtěl, aby v jeho těle bylo více tukových buněk? Ale podle zámořského endokrinologa to funguje. Ve vašem těle existují různé druhy tukových buněk. Zjednodušeně se dá mluvit o bílém tuku, který se ukládá na břiše či stehnech, a o hnědém tuku, který bývá obvykle na hrudi a kolem krku.

    Zatímco bílý tuk je spojován s nemocemi srdce a cév, hnědý vám naopak pomáhá spalovat více energie. Bohužel v těle je mnohem více toho bílého, zatímco hnědý tuk zabírá maximálně jedno procento. Zvýšit jeho poměr je těžké, ale mělo by k tomu napomoci pravidelné cvičení a dodržování dalších výše uvedených rad.

     

/
Autor: red

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji