Hubnutí podle pohlaví: Jak by se měl lišit jídelníček a komu se hubne snáz | Jak zhubnout | Blesk.cz

Hubnutí podle pohlaví: Jak by se měl lišit jídelníček a komu se hubne snáz

24. května  2019 
 06:00

Nadváha nebo obezita dokáže potrápit nejen ženy, ale i spoustu mužů. A dalo by se zjednodušeně říct, že je u nich i častější. Paradoxem je, že muži to s hubnutím mají mnohem snazší než ženy. Proč se jim tedy daří méně zhubnout? Jaké jsou rozdíly ve složení jídelníčku a jak hubnout tak, abychom se z toho nezbláznili?

Hubnutí ovlivňuje mnoho věcí – věk, genetické dispozice, dietní historie a také pohlaví. Proč jdou tedy ty zpropadené kilogramy mužům dolů snáz? Viníkem je rozdílné složení těla. Zatímco mužské tělo má víc svalové hmoty, ženské tělo má víc tuku, aby ženský hormonální systém fungoval tak, jak má.

Podíl tuku v ženském a mužském těle ale není jediným rozdílem. I jejich hormony jsou odlišné. Mužský testosteron podporuje ukládání tuku v oblasti břicha, zatímco ženský estrogen a progesteron podporuje hromadění tuku na bocích, stehnech a zadečku.

Z toho plyne, že ženská obezita není pro naše zdraví tolik nebezpečná jako nadbytek tuku u mužů. Tuk, který se pánské populaci usazuje v oblasti břicha a vnitřních orgánů, má totiž přímo vliv na vznik kardiovaskulárních onemocnění včetně infarktu. Proto by se měli mít muži, kterým stoupá ručička na váze, pořádně na pozoru.

Ženy jsou v hubnutí méně důsledné

Přestože se mužům hubne snáz, jsou na tom s nadváhou až obezitou podle studie Česko v datech hůř než ženy. Proč? „Řekla bych, že je to tím, že muži většinou nekladou takový důraz na fyzickou krásu jako my ženy. Nechtějí se celý život omezovat, jsou větší požitkáři a pár kilo navíc až tak moc neřeší,“ domnívá se Martina Dvořáková, výživová poradkyně KetoDiet.

Zcela odlišná situace ale nastane ve chvíli, kdy jim lékař zjistí vysoký tlak, cholesterol, nebo dokonce zvýšenou hladinu cukru v krvi a doporučí jim pár kil shodit. "Když se muž rozhodne hubnout, přistupuje ke svému rozhodnutí daleko zodpovědněji než žena. Je důslednější a vytrvalejší,“ doplňuje z praxe Martina Dvořáková.

Rozdíly v jídelníčku

Protože se těla žen a mužů liší, měl by se obvykle lišit i jejich jídelníček, když se snaží zhubnout. Vynechat smažená jídla, sladkosti a slazené nápoje a podobně je jedna věc, bude ale záležet především na vašem bazálním metabolismu. Ten si můžete nechat u zkušeného výživového poradce změřit na speciálním přístroji.

Od bazálního metabolismu se odvíjí i množství živin, které potřebujeme, a roli hraje také fyzická aktivita. Protože čím větší je váš energetický výdej, tím vyšší musí být i příjem. Je logické, že v takovém případě by muži měli sníst víc než ženy, ale skladba jídelníčku se příliš měnit nemusí.

Například v proteinové dietě to ale funguje jinak. Pro nastartování ketózy je zásadní snížení sacharidů v jídelníčku. Nemusíte tak složitě počítat denní příjem kalorií, protože si vaše tělo v ketóze vytváří energii z vlastních tukových zásob. Proto může být vpočátku hubnutí jídelníček žen i mužů velmi podobný. Pokud je ale muž fyzicky aktivní, ať už má náročné zaměstnání nebo pravidelný pohyb, může přidat jedno proteinové jídlo denně navíc, aby lépe ochránil svou svalovou hmotu, a ztrácel tak pouze své tukové polštáře.

Jaký vliv na hubnutí má pohyb?

S dietním i zdravým jídelníčkem úzce souvisí také pravidelný pohyb, bez kterého by zdravý životní styl nebyl kompletní. Existují vůbec sporty, o kterých můžeme říct, že se víc hodí pro ženy než pro muže?

Výživová poradkyně Martina Dvořáková říká, že vhodný sport je velmi individuální záležitostí. Setkala se jak s ženami, které si libují ve zdvihání stokilových činek, tak s muži, kteří rádi cvičí pilates nebo jógu. Z toho plyne jediné. Měli byste si najít takovou fyzickou aktivitu, která vám bude přinášet radost a u které vydržíte dlouhodobě.

Autor: red

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji