Vysoký cholesterol? Tyto potraviny vám ho pomohou snížit bez léků! | Pro ženy | Blesk.cz

Máte vysoký cholesterol? Díky těmto potravinám ho snížíte bez léků

31. března 2019 | 06:00

Zjistili vám, že máte zvýšenou hladinu cholesterolu? Pokud si libujete v jídlech, jako jsou smažený sýr, párek v rohlíku a tučné uzeniny, pak byste měli vážně uvažovat o změně jídelníčku. To je totiž první, co můžete pro snížení cholesterolu udělat. Dietní opatření se doporučuje u všech, kteří mají problémy s vyšším cholesterolem.

Cholesterol je sice velký strašák, ale je to látka podobná tuku, která je pro naše tělo důležitá. Je součástí každé buňky jako složka biologických membrán a slouží jako výchozí látka pro tvorbu všech steroidních hormonů, které jsou produkovány různými žlázami a zajištují spoustu funkcí. Je tedy jasné, že bez cholesterolu bychom žít nemohli. Část si vyrábíme v játrech, zbytek dostáváme do těla potravou. Bohatými zdroji jsou živočišné potraviny, například maso, vnitřnosti, žloutek či tučné sýry.

Jak snížit cholesterol přírodní cestou?

Bohužel, pokud ale těchto potravin přijímáme víc, budeme mít cholesterolu nadbytek, který se projeví jeho zvýšenou hladinou. Dnes už jsou pro lékaře rozhodující hodnoty HDL ("hodného" cholesterolu), LDL ("špatného") a triglyceridů víc než celková hodnota. Máte-li tedy hodně toho "hodného" cholesterolu, tím méně se cholesterolu ukládá v tepnách. Přestože existují na snížení hladiny cholesterolu léky, můžete se pokusit o snížení přírodní cestou, a to konzumací správných potravin. Které to jsou?

Citronová voda

Citron je skvělý zdroj rozpustné vlákniny, která funguje jako houba. Absorbuje vodu ve vašem trávicím traktu a tvoří viskózní hmotu, která zachycuje LDL, tedy špatný cholesterol, a odstraňuje jej z těla.

Ovesné vločky

Jedním z nejlepších způsobů, jak snížit hladinu cholesterolu, je miska plná ovesných vloček ke snídani. Ovesné vločky obsahují rozpustnou vlákninu, která snižuje LDL a která snižuje absorpci cholesterolu do krevního oběhu. Ideální je kombinovat je s potravinami s nízkým obsahem tuků. Na delší dobu navíc zasytí, takže nemáte chutě. Podle odborníků může dojít už po třech týdnech pravidelné konzumace ke snížení hladiny cholesterolu – zhruba o 7,6 procenta!

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou bohaté na vitaminy B, E a omega-3 kyseliny. Přestože jsou tučné, jsou plné zdravých tuků. A protože neobsahují nenasycené mastné kyseliny, příznivě ovlivňují hladinu cholesterolu v krvi. Konzumace vlašských ořechů zpomaluje růst plaku v tepnách a zabraňuje vzniku krevních sraženin. Vedle toho pomáhají omega-3 kyseliny redukovat triglyceridy v krevním řečišti a chrání srdce před vznikem arytmie. Pozor, platí to ale pouze o nesolených ořeších! Denně postačí 25 gramů a za měsíc bude hladina cholesterolu mnohem nižší.

Lněné semínko

Lněná semínka jsou nabitá vlákninou a omega-3 kyselinami, o nichž je známé, že snižují hladinu LDL (špatného cholesterolu). Podle autorů knihy Healing Foods jsou lněná semínka skvělým zdrojem rozpustné slizovité vlákniny, která snižuje hladinu LDL a vyrovnává hladinu cukru v krvi. Tím napomáhá tomu, abyste se na delší dobu cítili sytí. Vedle toho vysoký obsah omega-3 kyselin snižuje hladinu nežádoucích triglyceridů v krvi, čímž se snižuje riziko infarktu a mrtvice.

Šťáva z granátového jablka

Granátové jablko je plné antioxidantů, které zabraňují kornatění tepen, což je degenerativní onemocnění cévní stěny. Jde o dlouhodobý proces, při němž dochází k „tvrdnutí“ cév a tvorbě plátů, které připomínají nečistoty ve starých vodovodních trubkách. Když budete popíjet šťávu z granátového jablka, antioxidanty budou vaše cévy i srdce chránit, včetně toho, že dojde ke snížení LDL, tedy špatného cholesterolu.

 

Autor: aši