Potraviny, které ničí mozek i tělo. Raději se jim vyhýbejte! | Pro ženy | Blesk.cz

Potraviny, které ničí mozek i tělo. Raději se jim vyhýbejte!

  • ...
    18. března 2019 | 06:00

    Denně konzumujeme spoustu potravin, které nám zrovna neprospívají. Ze svých jídelníčků je úplně vyřadit nemusíme, ale měli bychom je omezit. Které to jsou? Přinášíme vám seznam těch základních.

    "Nejezte nic, v čem by jídlo nepoznala vaše prababička," říká proslulý odborník na výživu Michael Pollan. Skvěle tím vysvětluje rozdíl mezi tím, co my moderní lidé rádi a často jíme, a tím, co prospívá našemu zdraví. Příklad? Poznala by vaše prababička potravinu v krabici knedlíků v prášku? Nebo v mražené svíčkové? Nebo v modré limonádě Šmoulův sen? Připravili jsme seznam potravin, které většina Čechů konzumuje prakticky každý den, ačkoliv by se jim měla obloukem vyhýbat.

  • Křehčené maso a uzeniny

    ...

    Křehčené maso je napuštěné vodou se solí a polyfosfáty. Smyslem je hlavně snížit výrobní náklady, protože tyhle lahůdky jsou pochopitelně levnější než čisté kvalitní maso. To obsahuje bílkoviny, které jsou důležité pro správný vývoj a fungování těla. Jsou také zdrojem vitaminů D a B12, aminů který napomáhá krvetvorbě i nervovému systému. Je v něm i železo a omega 3 kyseliny. Ty snižují riziko vzniku srdečních chorob. "Uzeniny jsou ale jiná liga – obsahují dusitany, které sice zabraňují růstu bakterií v masných výrobcích, ale v kombinaci s tzv. aminy vytvářejí kancerogenní látky,“ říká výživová poradkyně Romana Kotěrová. 

  • Bílá mouka a pečivo z ní

    ...

    Asi víte, že celozrnná mouka je zdravější než bílá. Proč? Obilné zrno se při zpracování obrousí a přijde o obalové části a klíček. Umletá mouka je tak zbavena nenasycených olejů. Výsledkem je spíš než skutečná mouka trvanlivý bílý prach – z hlediska výživy jen prázdné kalorie. Zatímco celé zrno obsahuje složité sacharidy, z nich se energie uvolňuje do krve pozvolna a díky tomu zůstává zachována stálejší hladina krevních cukrů, neboli glykemie, jednoduché sacharidy z bílé mouky způsobí, že se z nich veškerá energie hned vstřebá a my máme hlad. 

  • Light potraviny, zejména mléčné

    ...

    V posledních desetiletích se všude mluvilo o tom, že tuk v mléčných výrobcích je nezdravý. Nyní se ale ukazuje, že tomu tak není. Naopak mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku obsahují umělé přísady, které napodobují strukturu odstraněného tuku. Dochucovadla napravují pachuť zahušťovadel, která jogurt zbavený tuku drží pohromadě. Studie Harvardovy univerzity zjistila, že ženy, které často konzumují light mléčné výrobky, mají zvýšené riziko neplodnosti.

     

  • Slazené limonády

    ...

    Slazené limonády obsahují hodně cukru. Zvyšuje se tak riziko obezity. Zdraví nepříznivé jsou i umělé příchutě a barviva. „O něco lepší je pití dochucované přírodní stévií. Na etiketě se ale podívejte, jaký podíl této byliny v nápoji opravdu je a jaký podíl tvoří uměle vyrobená sladidla,“ radí Romana Kotěrová. Light nápoje se sladí aspartamem. Jeho bezpečnost je předmětem sporů. 

    Další potraviny, kterým byste se měli vyhýbat, najdete v březnovém čísle Blesk zdraví, které koupíte na novinových stáncích. Nebo si ho v tištěné i elektronické podobě objednejte ZDE >>>

    Blesk zdraví

Autor: sia
Diskuse ke článku
.