Jak snížit cholesterol bez léků: 17 tipů, které zvládne každý! | Pro ženy | Blesk.cz

Jak se zbavit vysokého cholesterolu bez léků?

30. ledna 2017 | 06:00

Podle nedávného průzkumu agentury STEM/MARK se Češi o svou hladinu cholesterolu dostatečně nezajímají a téměř polovina populace svůj cholesterol vůbec nesleduje. A to je zlé. Cholesterol je pro nás životně důležitá látka. Je ale třeba mít ho v těle „tak akorát“. Vysoké hladiny cholesterolu v krvi totiž představují smrtelné riziko. 

Pokud někomu lékař zjistí vyšší hladinu cholesterolu, pohrozí mu srdečně-cévním onemocněním a bude ho nabádat k pohybu a k dietě, při níž má zmizet z jídelníčku co nejvíce tučných potravin. Pak se ale jednou za čas někde objeví článek, že podle nejnovějších studií cholesterol v jídle vlastně vůbec nevadí, takže není důvod se bůčku a sádla vzdávat. Jak to tedy doopravdy je? A kterým studiím vlastně věřit?

Vědci dokázali: Stačí málo a riziko klesá

Oxfordská univerzita v roce 2007 provedla analýzu celkem 61 studií o vlivu cholesterolu na zdraví. Měla tak k dispozici data o téměř 900 tisících pacientech. A prokázala, že i minimální snížení hladiny cholesterolu v krvi přispívá k redukci rizika úmrtí na srdeční infarkt. Pokles hladiny této látky už o 1 mmol/l znamená u pacientů ve věku 40 až 49 let zmenšení nebezpečí úmrtí o 50 %. S přibývajícími roky se sice efekt snižuje, ale zůstává významný – mezi 50 až 69 lety jde o třetinu a v 70 až 89 letech o šestinu menší riziko.

Jak zlepšit cholesterol? Zkuste těchto 17 tipů

Aby to nebylo tak jednoduché, ještě to malinko zkomplikujeme: cholesterol se dělí na LDL, neboli "zlý" cholesterol, a HDL, neboli "hodný" cholesterol. LDL cholesterol, pokud ho máme v krvi nadbytek, má tendenci se usazovat v cévních stěnách a způsobovat jejich ucpávání. HDL cholesterol má funkci opačnou, cévy od LDL cholesterolu čistí a transportuje tukové látky z cév do jater. Při vyšetření hladin cholesterolu je proto důležité zjistit obě jeho složky. Jak změnit poměr tak, aby nám vyhovoval?

Změna jídelníčku

1. Vyřaďte přepálené tuky, smažená jídla, polotovary, bílý cukr a bílou mouku.

2. Jezte mořské ryby.

3. Každý den si dejte česnek v jakékoli formě.

4. Pravidelně si připravujte cibulovou medicínu: smíchejte čerstvě připravenou šťávu z 300 gramů cibule s půllitrem bílého vína a 100 gramy medu. Sklenku tohoto nápoje si dávejte každý večer.

5. Každý den si pochutnejte na jablkách (pektiny obsažené v jablku jsou schopné se ve střevech vázat na některé kyseliny, pro tuto vazbu potřebují játra cholesterol, který pak odebírají z krve).

6. Osvědčil se prášek ze semen jitrocele: psyllium.

7. Na cholesterol pomáhají rostlinné oleje: 2krát denně jedna čajová lžička. Vhodné jsou sezamový, bodlákový (ten se získává ze semen světlice barvířské), klíčkový (z pšeničných klíčků) nebo ořechový (z vlašských ořechů).

8. Výborné jsou ovesné vločky. Mají v sobě spoustu vlákniny, která zabraňuje vstřebávání cholesterolu do krve.

Pohyb

9. Ideálně cvičte každý den alespoň 30 minut, stačí i rychlá chůze.

10. Choďte pěšky všude, kam to jde.

11. Zbavte se nezdravých návyků (ponocování, nepravidelné stravování a přejídání, vysedávání u televize…).

12. V ideálním případě nekuřte nebo alespoň kouření omezte na minimum.

13. Nepijte alkohol nebo si ho dejte jen v omezeném množství. Za rizikovou dávku se považuje více než 60 g čistého alkoholu denně u mužů a 40 g čistého alkoholu denně u žen – pro představu: 20 g čistého alkoholu obsahují 2 dl vína nebo ½ litru piva. Ženy by tedy měly pít například maximálně 2 dl vína denně, muži si můžou dovolit dvakrát tolik.

Detoxikace

14. Pročistěte si krev zeleninovými šťávami.

15. Popíjejte zelený, heřmánkový, pampeliškový nebo zázvorový čaj (vždy maximálně tři hrnky denně).

16. Udělejte si drožďovou kúru. Jak na to? Čtyřicet gramů droždí rozdrobte do nádoby a zasypte dvěma a půl lžícemi hnědého cukru. Vše zalijte jednou a čtvrt sklenicí převařené vody, zamíchejte a odložte na teplejší místo. Za půl hodiny směs znovu promíchejte a odložte na další tři hodiny. Pijte vždy po hlavním jídle a po vypití hodinu nic nejezte a nepijte. Čištění provádějte jednou denně po dobu pěti dnů a poté si udělejte pauzu na deset dnů. Pak si dejte další pětidenní cyklus, pauzu a následně poslední pětidenní cyklus.

17. Na cholesterol zkuste i tinkturu z kotvičníku. Jak ji připravit? Použít můžete sušený i čerstvý. Hrst napěchujte do uzavíratelné nádoby vhodné velikosti a zalijte alkoholem, nejlépe šedesátiprocentním. Nádobu nechte stát po dobu 14 dnů při pokojové teplotě na tmavém místě. Nezapomeňte každý den protřepat. Poté sceďte do jiné nádoby a můžete užívat.

Autor: sia, lac