Začali jste cvičit a trápí vás křeče? Těchto 7 potravin vám pomůže se jich zbavit | Jak zhubnout | Blesk.cz

Začali jste cvičit a trápí vás křeče? Těchto 7 potravin vám pomůže se jich zbavit

  • (istock.com)
    29. března  2020 
     06:00

    I když svalové křeče trvají pouze pár vteřin, umějí být opravdu nepříjemné. Nejčastěji jsou způsobeny svalovým přetížením například v souvislosti se cvičením. V těle dochází k minerální nerovnováze z nedostatku hořčíku, vápníku, draslíku a sodíku. Křeče se však mohou projevit i při nedodržování pitného režimu nebo v situaci, postrádáte-li vitaminy skupiny B. Předcházet jim tak můžete i stravou.

    Začali jste v karanténě pravidelně cvičit? Pak by ve vašem jídelníčku neměly chybět tyto potraviny.

  • Avokádo

    Popularita avokáda stále stoupá a není se čemu divit. Vedle toho, že je velice chutné, je také zdrojem důležitých živin. Věděli jste však, že vedle omega-3 mastných kyselin je bohaté také na hořčík a draslík? Ty v těle působí jako elektrolyty, a tak můžete konzumací avokáda snadno zabránit svalovým křečím.

  • Kokosová voda

    Po kokosové vodě často sáhnou sportovci po náročném výkonu, jelikož dokáže tělo účinně hydratovat a zároveň obsahuje elektrolyty zahrnující vápník, draslík, sodík, hořčík a fosfor.

    Tento přírodní izotonický nápoj se doporučuje speciálně kojícím ženám, u kterých dochází k dehydrataci rychleji než u průměrného člověka. Navíc má kokosová voda schopnost vyloučit nadbytečný cholesterol z těla a současně udržet hladinu HDL ("hodného") cholesterolu.

  • Batáty

    Sladké brambory, neboli batáty, patří mezi nejzdravější druhy zeleniny, jelikož obsahují účinnou kombinaci vitaminů, minerálů a rostlinných sloučenin, které se nacházejí přímo pod slupkou. Batáty tak pokud možno před tepelnou úpravou neloupejte!

    V jednom šálku o dvě stě gramech šťouchaných sladkých brambor se nachází více než dvacet procent doporučené denní dávky draslíku a téměř třináct procent hořčíku.

  • Řecký jogurt

    Svaly potřebují ke správné funkci i vápník. Při jeho nedostatku v krvi může docházet nejen ke křečím, ale i k dalším zdravotním problémům spojeným se svaly, jako je nepravidelný srdeční rytmus.

    Mezi kvalitní zdroje vápníku patří zejména mléčné výrobky, jako jsou tvaroh nebo řecký jogurt. Řecký jogurt obsahuje mimo jiné i minerály draslík a fosfor, které působí v těle jako elektrolyty.

  • Masový vývar

    Dušením hovězích či kuřecích kostí ve vodě – po dobu osmi i více hodin – docílíte koncentrovaného masového vývaru. Přidané složky, jako jsou jablečný ocet, bylinky a koření, se obvykle přidávají za účelem zvýšení nutriční hodnoty a chuti.

    Masový vývar může pomoct snížit svalové křeče hned několika způsoby. Vzhledem k tomu, že se jedná o tekutinu, pomůže vám hydratovat organismus, což účinně omezuje křeče svalů. Navíc je vývar skvělým zdrojem hořčíku, vápníku a sodíku.

  • Fermentované potraviny

    Fermentovaná jídla, jako jsou kyselé okurky a salát kimchi, mají vysoký obsah sodíku a živin, které zabraňují vzniku svalových křečí. Některé výzkumy dokonce ukázaly, že pravidelná konzumace šťávy z nakládané zeleniny může dlouhodobě potlačit svalové křeče u vrcholových sportovců.

    Mějte však na paměti, že se nejedná o návod na léčbu, ale pouze o doporučení jedné ze skupin potravin, které je vhodné do svého jídelníčku občas zařadit.

  • Sardinky

    Sardinky jsou opravdu malé rybičky, ale po nutriční stránce jsou nabité živinami! Spousta z obsažených látek, jako jsou vápník, železo, fosfor, draslík, sodík, vitamin D a hořčík, navíc může předcházet svalovým křečím nebo je zmírnit. Vedle toho mají sardinky také vysoký obsah selenu – minerálu, který hraje zásadní roli při realizaci svalových funkcí. Nízká hladina selenu může vést ke svalové slabosti nebo jiným svalovým problémům.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji