Co vás brzdí v hubnutí? Odhalte 6 nejčastějších chyb, které dělá každý | Jak zhubnout | Blesk.cz

Co vás brzdí v hubnutí? Odhalte 6 nejčastějších chyb, které dělá každý

  • (iStock.com)
    23. února  2020 
     06:00

    Buďte k sobě upřímní a přiznejte si, zda hubnutí věnujete dostatek času a energie. Kdyby byla redukce snadná, kila navíc by nikoho netrápila. Naneštěstí se v Česku potýká s obezitou čtvrtina žen a přes dvacet procent mužů. Spousta z nich už se určitě nejednou pokoušela zhubnout, ale buď jim scházela dostatečná vytrvalost, nebo se dopustili minimálně jedné z následujících chyb.

    Co děláte špatně, že nikdy nezhubnete? Odhalte příčinu a konečně dosáhněte vytouženého výsledku.

  • Nemáte přehled o kaloriích

    Málokomu se chce při dietě počítat kalorie. Obzvlášť pokud nemá v této oblasti žádné znalosti. Pouhý odhad kalorického příjmu ale může stát za tím, proč nehubnete. Buď přijímáte příliš málo živin na to, aby vaše tělo správně fungovalo a spolupracovalo, nebo je váš příjem jednoduše příliš vysoký. 

    S nastavením kalorického příjmu vám může pomoct odborník ve výživě, tedy výživový poradce. Ten by vám měl také vysvětlit, jak si jídelníček obměňovat bez toho, že byste postrádali některou z hlavních živin. V případě, že se chcete do hubnutí pustit sami, vaším velkým pomocníkem budou kalorické tabulky. V takovém případě je ale nezbytné mít alespoň základní znalosti o zdravé výživě.

  • Neplánujete a řešíte jídlo až v danou chvíli

    Chcete zhubnout, ale odmítáte svůj dosavadní režim jakkoli změnit? Pak nemůžete očekávat vytoužené výsledky. Právě plánování jídel a jejich poctivá příprava jsou nevyhnutelnou součástí dodržování diety. Jakmile budete každý den řešit oběd bufetem, rychlým občerstvením nebo meníčkem z restaurace, váš kalorický příjem bude náhodný a pravděpodobně o dost vyšší.

    Nad hubnutím budete mít kontrolu až ve chvíli, kdy budete přesně vědět, co svému tělu dáváte. Když si jídlo uvaříte sami, budete mít přehled nad složením, nad porcí i rozložením živin. Věnujte přípravě jídla hodinu denně a uvidíte, že během ní si zvládnete přichystat vše, co je potřeba.

  • Zapomínáte na bílkoviny

    Bílkoviny jsou pro lidské tělo nepostradatelné a obzvlášť při dietě byste na ně neměli zapomínat. Nejenže mají syticí schopnost, ale pro udržení a růst svalové hmoty jsou přímo nezbytné. Nemusíte se ale od rána do večera ládovat masem. Stačí, když zařadíte zdroj bílkovin do každého jídla, a to alespoň v malé míře.

    Díky tomuto pravidlu bude vaše strava vyvážená. Stačí vždy proteiny doplnit o další základní živinu a máte vyhráno. Příkladem vám může být tento jídelníček:

    • Snídaně: míchaná vejce s plátkem celozrnného chleba a rajčátky.
    • Svačina: řecký jogurt s lesním ovocem.
    • Oběd: krůtí na houbách s vařeným bramborem a fazolovými lusky.
    • Svačina: tvarohová pomazánka s žitnými krekry a okurkou.
    • Večeře: grilovaný losos s kuskusem a rukolou.

  • Vyhýbáte se sacharidům

    Ihned poté, co jste prohlásili, že budete hubnout, jste možná vzápětí učinili rozhodnutí, které vám dřív nebo později podrazí nohy. Většina lidí tíhne k omezení, či dokonce vyřazení sacharidů ze stravy. Přitom celozrnné pečivo i přílohy jsou velkou zásobárnou vlákniny a příjem složených sacharidů vám zajistí energii a pomůže zkrotit chutě na sladké.

    Komplexní sacharidy uvolňují energii do těla postupně, zatímco jednoduché cukry vám mohou značně rozhodit hladinu cukru v krvi. Vaše touha dát si čokoládu, a porušit tak dietu vzroste. Vynechání sacharidů ale není tím správným opatřením, jak tomu zabránit. Tělo bude strádat a o cukr si dřív nebo později řekne. Navíc ne nadarmo se říká, že zakázané ovoce chutná nejlépe.

  • Doháníte svůj kalorický příjem večer

    Od rána jste zaneprázdnění prací, odpoledne jdete cvičit a dieta jde jako po másle. Pak ale nastane večer a vy máte chuť vyluxovat lednici. Nesnažte se tělo obelstít, je chytřejší, než si myslíte. O kalorie, které jste mu celý den odpírali, si nakonec řekne, a to i s úroky. Věnujte stravování během dne dostatek času a uvidíte, že i chutě na sladké rázem zmizí.

    Pokud je váš životní styl příliš hektický, najděte si čas alespoň na tři jídla denně. Koneckonců nezáleží na tom, zda si svůj kalorický příjem rozdělíte do tří nebo šesti porcí. Zásadní je celková kalorická hodnota, která by neměla převyšovat váš denní výdej.

  • Nepovažujete pohyb za důležitý

    K tomu, abyste dosáhli kalorického deficitu, nemusíte cvičit, ale rozhodně vám v redukci váhy pohyb značně pomůže. Podpoříte své zdraví, trávení, vypotíte toxiny, zbavíte se stresu a nabijete se pozitivní energií. Cvičení je totiž nejen prostředkem, jak spálit nadbytečné kalorie, ale také antistresovou pomůckou. 

    Vyplavené endorfiny vám zaručí dobrou náladu, a proces hubnutí tak bude o to snazší. Navíc si pak můžete příležitostně dopřát i ten dortík, díky kterému si zachováte v dietě rovnováhu. Redukční režim bude pro vás dlouhodobě udržitelný a vaše váha začne gram po gramu klesat.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji