Jak se vyhnout přejídání o svátcích? Víme, co zaručeně funguje! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Jak se vyhnout přejídání o svátcích? Víme, co zaručeně funguje!

  • 15. dubna  2019 
     06:00

    Velikonoce jsou pro mnohé takové druhé Vánoce. Rodinné oslavy se neobejdou bez pořádného množství jídla, a vy tak stojíte před poměrně těžkou zkouškou. Obstojíte při velikonočním hodování bez jediného kila navíc? Pokud posnídáte mazanec s vrstvou másla, k obědu spořádáte kachnu se šesti a neodpustíte si ani dezert v podobě beránka, pak vám bude pravděpodobně nejen těžko od žaludku, ale i vaše štíhlá linie bude rázem pryč!

    Velikonoce byste měli prožít bez zbytečného přejídání. Stačí znát jen adekvátní míru, jídlo si správně časově rozvrhnout a nezapomenout ani na trochu pohybu.

  • Naplánujte si celou dietu

    Do léta zbývá ještě spoustu času. Měli byste si ale svou dietu rozvrhnout tak, ať máte časovou rezervu a nehoníte výsledky na poslední chvíli. Zdravá redukce se pohybuje okolo půl až jednoho kilogramu týdně. Jakmile si však tělo na příjem i pravidelný výdej zvykne, redukce se většinou zpomalí, a tak si poslední měsíc raději naplánujte jako udržovací. Tím zamezíte případnému zklamání, že jste svůj cíl včas nesplnili.

    Druhým důležitým krokem při plánování diety jsou "hřešící dny". Ty byste však neměli zařazovat nuceně v pravidelném intervalu, ale je třeba vyznačit si termíny, které s vaší dietou jednoduše nekorespondují. Týká se to narozeninových oslav nebo právě Velikonoc. Budete tak předem vědět, že v daném týdnu nemůžete očekávat žádný úbytek na váze.

  • Hřešte, ale s rozumem

    "Hřešící dny" by se vám ale neměly zvrhnout v přejídání. Využijte tento čas k tomu, abyste  svých pět jídel denně nahradili méně zdravými pokrmy, na které máte chuť. Nejezte nic, po čem netoužíte. Přejídali byste se pak pouze z principu, že "můžete".

    Patří tradiční velikonoční oběd v podobě kachny nebo husy se zelím a knedlíky k vašim nejoblíbenějším jídlům? Pak si ho s chutí dopřejte! Dejte si ale raději větší porci masa a zelí a o to méně knedlíků vám bude stačit. Váš žaludek při dietě zmenšil objem a bylo by škoda, kdybyste si ho znovu zvětšili. Důsledky v přejídání totiž sahají mnohem dál než jen do kalorického nadbytku. 

  • Vyberte si jedno, nebo druhé

    Vměstnat všechna jídla do jednoho dne nemusí být tím nejchytřejším řešením. Pokud opravdu chcete hřešit pouze jeden den, pak můžete ochutnat vše, ale dodržujte menší porce. V případě, že vás však čeká hned několik návštěv u rodiny a už teď vás stresuje, že budete muset všem vysvětlovat, proč něco nejíte, rozvrhněte si jídla do více dní. 

    Zatímco jeden den nahradíte ovesnou kaši kouskem vánočky, mazance nebo beránka, druhý den si můžete dopřát tu vytouženou kachnu. Snažte se nehřešit více než jedenkrát až dvakrát za den a také se přesvědčte o tom, že vaše "hřešící období" netrvá déle než tři dny. 

  • Vše je o správném načasování

    Sladká jídla směřujte do ranních hodin, kdy má tělo ještě čas energii využít. Spořádat půl mazance těsně před spaním tedy není příliš rozumné. Snažte se také svůj příjem během dne postupně zmenšovat a na večeři už si dát raději lehčí pokrm. Nejenže tím snížíte celkový denní příjem, ale bude se vám i lépe usínat a ráno vstávat.

    Správné načasování využijte i při myšlenkách na dezert. Po obědě se vám nárazově zvýší hladina glukózy a s ní se objeví další touha po cukru. Zkuste však alespoň dvacet minut počkat a uvidíte, že chutě na sladké po chvíli zmizí. Pokud psychická touha po dezertu přetrvá, dopřejte si malý kousek, a to v době svačiny.

  • Ubírejte kalorie, kde to jen jde

    Zákusek se šlehačkou, knedlíky polité omastkem, bramborový salát s plnotučnou majonézou a vaječný likér na přípitek. Všechna jmenovaná jídla obsahují extra porci tuku navíc, které se snadno můžete vyhnout. Bramborový salát odlehčete alespoň majonézou light nebo ji zkombinujte s jogurtem.

    Z alkoholu vybírejte nejlépe suché bílé víno, a máte-li chuť na míchané nápoje, pak se vyhýbejte drinkům, jako je piňa colada, a těm, které obsahují na první pohled příliš velké množství cukrů. Už tak přijmete za celý den velké množství kalorií, tak si je nenavyšujte i v tekuté podobě. 

  • Proložte hodování procházkou

    Svátky jsou také o odpočinku, proto se nemusíte trápit hodinovým tréninkem v posilovně. Nezapomínejte ale na chůzi, která je zcela přirozeným pohybem a pomáhá i s trávením a vylučováním. Místo toho, abyste celý den seděli v jedné poloze a ládovali se sladkostmi, vyrazte ven na procházku. Vyhnete se tak případnému nadýmání a spálíte i nějaké ty přijaté kalorie.

    Je-li vaše zapálení do diety opravdu veliké a vy si nechcete výsledky pokazit, vydejte se na procházku ráno před velikonočními hody i odpoledne. Po konzumaci tučnějšího jídla se ale vyhněte příliš velké zátěži, aby se vám neudělalo nevolno. 

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji