7 věcí, které se doopravdy stanou, když přestanete jíst pečivo

  • 7 věcí, které se doopravdy stanou, když přestanete jíst pečivo
    25. července  2021 
     06:00

    Nejezte to a ono, jezte tohle a tamto, co je vlastně dobře a co špatně? Tohle šílenství se dotklo i chleba a dalšího pečiva. Sacharidy jsou nepřítel, kterému je nutné se vyhnout...

    Co se vlastně všechno může stát s naším tělem, když se všem těm sacharidům v pečivu vyhneme? A je to vždycky dobře?

  • Začnete rychle hubnout

    Autor: iStock

    Když snížíte příjem sacharidů, první věc, které si všimnete, je to, že rychle začnete hubnout. Ovšem jak říká dietoložka pracující pro basketbalový tým Atlanta Hawks Marie Spano, nejde o tuk, ale o vodu. „Když jíme sacharidy, ukládají se v těle ve formě glykogenu a každý gram sacharidu třikrát až čtyřikrát nabyde ve vodě,“ vysvětluje. Tělo ukládá energii jako tuk nebo glykogen a k uložení glykogenu je potřeba voda. Tím si můžete vysvětlit, jak je možné, že po večerním hodování můžete přibrat klidně jeden kilogram – tělo si prostě kromě určitého množství glykogenu do těla natáhne i spousty vody, takže se zvýší vaše hmotnost.

    Náš tip: Pokud se bez pečiva neobejdete, patrně řešíte i jeho správné skladování a uchovávání. Můžete dát chleba do mrazáku? Odpověď najdete ve videu!

  • Budete se cítit, jako kdybyste měli chřipku

    Autor: iStock

    Sacharidy jsou hlavním a nejlepším zdrojem energie pro mozek. Jak říká nutriční terapeutka Lada Nosková, mozek je jeden z největších spotřebitelů cukru. „Jakmile snížíte příjem sacharidů, mozek pak funguje na zásoby glykogenu. Jenže i ty časem dojdou,“ tvrdí dietoložka Spano. Jakmile tedy glykogen zmizí nebo ho je nedostatek, objeví se zápach z úst, sucho v ústech, slabost, závratě, nespavost, nevolnost a spousta dalších nepříjemností. Nakonec se vaše tělo přizpůsobí tak, že „jede“ na ketony, takže se vám trochu uleví, ale pozor: ketony nejsou preferovaným zdrojem paliva pro tělo!

  • Budete unavení a bez energie

    Autor: istock.com

    Sacharidy jsou nejlepším zdrojem energie pro svaly. „Bez nich to prostě nejde, byli bychom unavení. Absolutním vynecháním sacharidů se dá sice dosáhnout váhového úbytku, ale s následným jojo efektem a vleklou únavou,“ říká Lada Nosková z Diet Plan. Celá zrna jsou výborným zdrojem železa, hořčíku a vitaminů řady B, které jsou životně důležité pro udržení hladiny energie.

  • Nebudou vás přepadat chutě

    Autor: istock.com

    Rafinované sacharidy jsou nechvalně známé pro svou schopnost zvyšovat hladinu cukru v krvi. Čím prudčeji stoupá po požití potraviny hladina cukru, tím méně je pro hubnutí vhodná. Jakmile tedy přestanete jíst rafinované sacharidy, vaše hladina cukru v krvi se srovná a vás nebude přepadat vlčí hlad. Pokud chcete nějaké sacharidy jíst, pak si zvolte ty, které mají nižší glykemický index a které hladinu cukru v krvi udrží v rovnováze.

  • Můžete mít zácpu

    Autor: iStock

    Pokud se vzdáte veškerého sacharidového pečiva, tedy i toho celozrnného, může vás začít trápit zácpa. Nedávná studie Nutrition Research zjistila, že 92 % dospělých Američanů nemá ve své stravě dostatek vlákniny. Vláknina je nestravitelná část obilí, která pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi. Její konzumace snižuje riziko vzniku obezity a chronického onemocnění, a navíc pomáhá správnému trávení. "Striktní vyloučení sacharidů může vést k nedostatku vlákniny, která je hojně obsažená v celozrnném pečivu, což je právě potravina bohatá na sacharidy. Následkem toho může dojít k zácpě a deficitu některých vitaminů," říká Ing. Hana Málková ze STOB. 

  • Budete náladoví

    Autor: iStock

    Možná se cítíte fajn a splasklo vám břicho poté, co jste zapudili veškeré pečivo, ale možná se cítíte pod psa, pokud jde o vaši náladu. Není divu: sacharidy – ať rafinované nebo celozrnné – zvyšují hladinu mozkového neurotransmiteru, totiž hormonu serotoninu, kterému se ne nadarmo říká hormon štěstí. Duševní zdraví přímo souvisí s konzumací celozrnného pečiva. Podle odborníků Kalifornské univerzity v San Francisku nízký příjem sacharidů v potravě připraví podmínky pro vznik deprese a paradoxně i pro přírůstek hmotnosti. Jak říká například dr. Epel, nízký příjem sacharidů může být škodlivý hlavně pro ty, kteří mají sklon řešit stres přejídáním se.

  • Bude se vám hůře cvičit

    Autor: iStock.com

    Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie i při cvičení, a to pro získání vytrvalosti a pro zátěžové cvičení. „Vypuštění sacharidů z jídelníčku způsobí, že vaše schopnosti produkovat sílu a energii se sníží na minimum,“ říká dietoložka Marie Spano. Vaše tréninky v posilovně budou mnohem namáhavější a podle toho budou vypadat i vaše výsledky.

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji