7 věcí, které se doopravdy stanou, když přestanete jíst pečivo | Jak zhubnout | Blesk.cz

7 věcí, které se doopravdy stanou, když přestanete jíst pečivo

  • 8. dubna  2019 
     12:00

    Nejezte to a ono, jezte tohle a tamto, co je vlastně dobře a co špatně? Tohle šílenství se dotklo i chleba a dalšího pečiva. Sacharidy jsou nepřítel, kterému je nutné se vyhnout. Co se vlastně všechno může stát s naším tělem, když se všem těm sacharidům v pečivu vyhneme? A je to vždycky dobře?

  • 1. Začnete rychle hubnout

    ...

    Když snížíte příjem sacharidů, první věc, které si všimnete, je to, že rychle začnete hubnout. Ovšem jak říká dietoložka pracující pro basketbalový tým Atlanta Hawks Marie Spano, nejde o tuk, ale o vodu. „Když jíme sacharidy, ukládají se v těle ve formě glykogenu a každý gram sacharidu třikrát až čtyřikrát nabyde ve vodě,“ vysvětluje. Tělo ukládá energii jako tuk nebo glykogen a k uložení glykogenu je potřeba voda. Tím si můžete vysvětlit, jak je možné, že po večerním hodování můžete přibrat klidně jeden kilogram – tělo si prostě kromě určitého množství glykogenu do těla natáhne i spousty vody, takže se zvýší vaše hmotnost.

  • 2. Budete se cítit, jako kdybyste měli chřipku

    ...

    Sacharidy jsou hlavním a nejlepším zdrojem energie pro mozek. Jak říká nutriční terapeutka Lada Nosková, mozek je jeden z největších spotřebitelů cukru. „Jakmile snížíte příjem sacharidů, mozek pak funguje na zásoby glykogenu. Jenže i ty časem dojdou,“ tvrdí dietoložka Spano. Jakmile tedy glykogen zmizí nebo ho je nedostatek, objeví se zápach z úst, sucho v ústech, slabost, závratě, nespavost, nevolnost a spousta dalších nepříjemností. Nakonec se vaše tělo přizpůsobí tak, že „jede“ na ketony, takže se vám trochu uleví, ale pozor: ketony nejsou preferovaným zdrojem paliva pro tělo!

  • 3. Budete unavení a bez energie

    ...

    Sacharidy jsou nejlepším zdrojem energie pro svaly. „Bez nich to prostě nejde, byli bychom unavení. Absolutním vynecháním sacharidů se dá sice dosáhnout váhového úbytku, ale s následným jojo efektem a vleklou únavou,“ říká Lada Nosková z Diet Plan. Celá zrna jsou výborným zdrojem železa, hořčíku a vitaminů řady B, které jsou životně důležité pro udržení hladiny energie.

  • 4. Nebudou vás přepadat chutě

    ...

    Rafinované sacharidy jsou nechvalně známé pro svou schopnost zvyšovat hladinu cukru v krvi. Čím prudčeji stoupá po požití potraviny hladina cukru, tím méně je pro hubnutí vhodná. Jakmile tedy přestanete jíst rafinované sacharidy, vaše hladina cukru v krvi se srovná a vás nebude přepadat vlčí hlad. Pokud chcete nějaké sacharidy jíst, pak si zvolte ty, které mají nižší glykemický index a které hladinu cukru v krvi udrží v rovnováze.

  • 5. Můžete mít zácpu

    ...

    Pokud se vzdáte veškerého sacharidového pečiva, tedy i toho celozrnného, může vás začít trápit zácpa. Nedávná studie Nutrition Research zjistila, že 92 % dospělých Američanů nemá ve své stravě dostatek vlákniny. Vláknina je nestravitelná část obilí, která pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi. Její konzumace snižuje riziko vzniku obezity a chronického onemocnění, a navíc pomáhá správnému trávení. "Striktní vyloučení sacharidů může vést k nedostatku vlákniny, která je hojně obsažená v celozrnném pečivu, což je právě potravina bohatá na sacharidy. Následkem toho může dojít k zácpě a deficitu některých vitaminů," říká Ing. Hana Málková ze STOB. 

  • 6. Budete náladoví

    ...

    Možná se cítíte fajn a splasklo vám břicho poté, co jste zapudili veškeré pečivo, ale možná se cítíte pod psa, pokud jde o vaši náladu. Není divu: sacharidy – ať rafinované nebo celozrnné – zvyšují hladinu mozkového neurotransmiteru, totiž hormonu serotoninu, kterému se ne nadarmo říká hormon štěstí. Duševní zdraví přímo souvisí s konzumací celozrnného pečiva. Podle odborníků Kalifornské univerzity v San Francisku nízký příjem sacharidů v potravě připraví podmínky pro vznik deprese a paradoxně i pro přírůstek hmotnosti. Jak říká například dr. Epel, nízký příjem sacharidů může být škodlivý hlavně pro ty, kteří mají sklon řešit stres přejídáním se.

  • 7. Bude se vám hůře cvičit

    ...

    Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie i při cvičení, a to pro získání vytrvalosti a pro zátěžové cvičení. „Vypuštění sacharidů z jídelníčku způsobí, že vaše schopnosti produkovat sílu a energii se sníží na minimum,“ říká dietoložka Marie Spano. Vaše tréninky v posilovně budou mnohem namáhavější a podle toho budou vypadat i vaše výsledky.

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji