Jak se zbavit závislosti na cukru? Je to snadnější, než si myslíte

  • 2. listopadu  2018 
     06:00

    Vyhýbat se cukru není nic jednoduchého. Když pak přijde víkend, může se to zdát jako zcela nadlidský úkol. Navíc cukr se neskrývá jen v cukrovinkách, ale i v potravinách, u kterých byste to nečekali. Pokud se vám ale vyřadit cukr podaří, zpozorujete na sobě hned několik pozitivních změn.

    Snadnější hubnutí, snížení produkce bakterií v trávicím traktu, které způsobují problémy, jako jsou zácpa a nadýmání, a zlepšení funkce mozku, který už nebude stimulován cukrem. Co pro to tedy udělat?

  • Zjistěte, kde se cukr skrývá

    Vyhýbat se čokoládě, koláčkům, cukrovinkám a sladkým limonádám je při vyřazení cukru z jídelníčku zcela samozřejmé. Pokud si ale nedáte pozor, cukr můžete nevědomě přijímat i v jiných potravinách. Skrývá se totiž i tam, kde to nemusí být na první pohled zřejmé.

    Do zdravého jídelníčku možná zařazujete cereálie, ochucené jogurty, müsli tyčinky, ovoce, kečup, zálivky do salátu, omáčky na těstoviny nebo také alkohol. I přes dobrý úmysl si tak zdravý jídelníček doplňujete o velké množství cukru. 

  • Začněte malými změnami

    Vypěstovali jste si závislost na cukru? Pak bude pro vás jeho vyřazení ze dne na den opravdu náročné. Bude po něm toužit nejen vaše tělo, ale i mysl. Vyhněte se proto radikálním změnám a redukujte cukr ve své stravě postupně!

    Začněte malými změnami. Sladíte kávu nebo čaj? Pijete sladké limonády? Uberte na množství cukru, alespoň o polovinu! Limonády vyměňte za vodu, kterou můžete ochutit šťávou z čerstvého pomeranče.

    Na provedené změny si velice rychle zvyknete a budete schopni zredukovat cukr zase o trochu více. Po čase už si ani nebudete umět představit, že byste pili oslazený čaj nebo limonádu. 

  • Nevynechávejte snídani

    Snídaně vám udrží stabilní hladinu cukru v krvi. Nebudete mít nutkání doplnit cukr v nezdravé podobě, a nebudete tak muset bojovat s neustálými chutěmi na sladké. 

    Udělejte si k snídani ovesnou kaši, u které budete mít pocit, že doslova hřešíte. Už jen správnou kombinací surovin docílíte chutě, které nemůže konkurovat ani sladký koláč. Preferujete-li slané snídaně, pak sáhněte po vejcích. Ty nezapomeňte doplnit o kvalitní celozrnné pečivo.

  • Cvičte!

    Ačkoli strava hraje v boji proti závislosti na cukru nejdůležitější roli, i pohyb má na glukózu v krvi vliv. Cvičení snižuje hodnoty stresu, podporuje stabilní hladinu cukru v krvi a fyzická aktivita vás mimo jiné i nabije energií. 

    Cvičení jde se stravou ruku v ruce, proto budete mít i menší tendenci sáhnout po něčem sladkém. Dosažené výsledky vás budou stát nemalé úsilí, a vy tak o ně nebudete chtít přijít. 

  • Připravujte si chutné svačinky

    Možná si už po obědě nedopřejete čokoládový dortík, ale to neznamená, že ho nemůžete nahradit něčím zdravým a stejně chutným. Vyzkoušejte třeba raw kuličky!

    Hledejte v kuchařkách a na internetu recepty, které už jsou dietní nebo u nichž můžete nutriční hodnotu až o několik set kalorií snížit. Nejčastěji toho docílíte, když uberete na množství tuku. U pečení se snažte šetřit i moukou a vybírat její zdravější alternativy.

  • Čtěte etikety s nutričními údaji

    Seznamte se s cukrem ve všech jeho podobách. Při čtení etiket na výrobcích si tak budete stoprocentně jistí, zda produkt cukr obsahuje, či nikoli. Znát pojmy, jako jsou fruktóza, sukralóza nebo glukózový sirup, je pro orientaci ve složení nezbytné. 

    Nezapomínejte, že i na zdravé alternativy cukru, jako jsou med nebo např. agávový sirup, tělo reaguje stejně. Rozdíl je jen v tom, že tělo obohatíte o minerály a vitaminy. 

  • Hřešte tím, co za to opravdu stojí

    To, že se snažíte omezit nebo dočasně vyřadit cukr z jídelníčku, neznamená, že už si nikdy nedopřejete ani kousek čokolády. Přistupujte k redukci cukru se zdravým rozumem a dopřejte si cukr v situaci, která vám za to bude opravdu stát.

    Pokud se blíží vaše nebo něčí narozeniny a vy byste si rádi dopřáli kus dortu, s chutí si ho dejte. Jedná se o výjimečnou příležitost, a tak si ji užijte! Dejte si ale pozor, aby jeden kousek dortu nerozjel opět nekonečný boj se závislostí na cukru.

    Jakmile si budete něco odpírat, o to víc po tom budete toužit. Proto redukujte cukr v jídelníčku s cílem posílit své zdraví, a ne se do konce života striktně omezovat. Žádná nezdravá potravina vám v malém množství nemůže ublížit.

  • Cukr můžete nahradit i kořením

    Zapomeňte na nejrůznější alternativy cukru a naučte se používat koření. Tím jídlo nejen ochutíte, ale kolikrát i osladíte. Konkrétně skořice má přirozeně sladkou chuť, a cukr tak s ní nebudete postrádat.

    Dále do této kategorie koření spadají vanilka, citronová kůra nebo muškátový oříšek. Velice oblíbenou směsí je teď na podzim i perníkové koření, které využijete při pečení, do ovesné kaše, jogurtu nebo do kávy.

  • Buďte trpěliví

    Vzdát se cukru může být těžší, než jste si představovali. První dny budete pravděpodobně zažívat abstinenční příznaky v podobě touhy po cukru, bolesti hlavy, poklesu energie, podrážděnosti i nevolnosti.

    Tento stav ale po pár hodinách či maximálně pár dnech odezní a vystřídají ho nárůst energie, dobrá nálada a chutě na sladké budou rázem pryč. Po čase bude přirozeně sladká chuť ovoce nebo zmíněného koření podstatně silnější, a vy si tak budete schopni jídlo lépe vychutnat.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji