Jak zhubnout a ušetřit na jídle? Naučte se nakupovat tyto potraviny | Jak zhubnout | Blesk.cz

Jak zhubnout a ušetřit na jídle? Naučte se nakupovat tyto potraviny

  • 26. října  2018 
     06:00

    Jste přesvědčeni, že je zdravá strava drahá? Každý jídelníček můžete poskládat z potravin, které vaši peněženku pěkně provětrají. Tou nejdražší formou stravování jsou ale jednoznačně restaurace a jídla kupovaná za pochodu. Proto si svůj jídelníček předem promyslete a navařte si nejlépe až na tři dny dopředu, a to z potravin, které jsou zdravé a levné zároveň!

    Abyste nakoupili zdravě, nemusíte hned mířit do zdravé výživy a vykoupit vše s nápisem BIO. Kvalitní a zdravé potraviny, které stojí pár korun, najdete v každém supermarketu. Které to jsou?

  • Ovesné vločky

    Po croissantech a koláčích se ráno v malých pekárnách jen zapráší. Nejenže jsou chutné, ale můžete si je koupit cestou do práce. Jejich výživová hodnota je ale pro tělo doslova nulová. Bílá mouka a rafinovaný cukr vám dodají energii pouze na pár minut.

    Abyste předešli rychlému poklesu energie, je třeba snídat kvalitní komplexní sacharidy, a to nejlépe v kombinaci se zdrojem bílkovin nebo tuku. Ze sladkých variant snídaní se nabízí ovesná kaše, kterou si můžete připravit i přes noc.

    Balení jemných vloček  o pěti set gramech stojí nanejvýš dvacet korun. Jedna porce tak vychází na necelé 2 Kč. V kombinaci se sezonním ovocem a lžící arašídového másla cena snídaně nepřesáhne cenu 10 Kč.

  • Vejce

    Jste-li zastánci slaných snídaní, pak si oblíbíte vejce. Jsou levným a zároveň kvalitním zdrojem bílkovin. Dopřát si je můžete i ve večerních hodinách, kdy skvěle nahradí teplé jídlo. Jejich využití v kuchyni je opravdu široké. Vedle vajec natvrdo, omelety, míchaných nebo zastřených vajec můžete s vejci i zapékat.

    Tip redakce: Zkombinujte svou oblíbenou zeleninu se sýrem a šunkou a zalijte směs dvěma rozšlehanými vejci.

    Zatímco v restauraci nebo bistru zaplatíte za porci míchaných vajec až 150 Kč, doma si ji připravíte za desetinu této ceny!

  • Sezonní ovoce a zelenina

    Základem zdravé stravy je konzumace dostatku zeleniny a ovoce. Exotické a méně dostupné druhy vás ale mohou vyjít poměrně draho. Zaměřte se proto na sezonní zdroje vitaminů!

    Podzim je bohatý zejména na úrodu dýní, paprik, červené řepy, brambor nebo zelí. Celoročně dostupné jsou ale také rajčata a okurky. Spoustu levné zeleniny koupíte i v mražené formě, a to např. fazolové lusky, kukuřici nebo hrášek.

  • Arašídové máslo, semínka a kokos

    Mezi zdravé zdroje tuků patří oleje, oříšky, semínka a avokádo. Jak v takovém případě ušetřit a zachovat v jídelníčku potřebnou míru pestrosti?

    Jelikož máte při dietě množství přidaného tuku omezeno, vaše spotřeba oleje bude minimální. Ve výběru oříšků pak sáhněte po arašídech nebo arašídovém másle. Vaše ovesná kaše i svačiny dostanou úplně nový rozměr!

    Avokádo patří mezi dražší potraviny, a tak ho nahrazujte nejlépe semínky. Slunečnicová, sezamová a dýňová zakoupíte v každém obchodě a jejich cena je příznivá! Jedním z dalších levných zdrojů tuku je také strouhaný kokos.

  • Domácí pomazánky

    Kupovaná pomazánka vás vyjde mnohem dráž než domácí. Kupte si proto vaničku nízkotučného tvarohu a s pomocí bylinek, koření a nastrouhané zeleniny si připravte chutnou zdravou pomazánku sami. Tu můžete následně servírovat na snídani i svačinu.

    Pokud vám mléčné výrobky nedělají příliš dobře, vyzkoušejte rostlinné alternativy v podobě pomazánky ze sterilované cizrny nebo červených fazolí. Stačí surovinu umixovat a dle potřeby dochutit.

  • Knäckebroty, tousty a křehké plátky

    Celozrnný chléb je při výběru pečiva ideální zdravou volbou. Vzhledem k vyšší ceně a kratší trvanlivosti se ale vyplatí kupovat spíše celozrnný toustový chléb nebo nejrůznější pufované celozrnné chlebíčky, žitné knäckebroty nebo křehké plátky. Jedno balení vám vystačí i na týden!

  • Velká balení

    Nakupujte ve větším balení a ušetřete! Dejte si ale pozor na to, abyste stačili větší balení včas upotřebit. Kratší spotřební lhůta platí zejména u ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, sýrů a uzenin.

    Tip redakce: Zamrazujte a zavařujte! Z rajčat si vyrobte kečup, z pečených rajčat a paprik směs, která se hodí pod maso i do polévky, nebo si zamrazte už hotová jídla. 

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji