Trapasy ve fitku: 8 nejčastějších chyb, které můžete v posilovně udělat | Jak zhubnout | Blesk.cz

Trapasy ve fitku: 8 nejčastějších chyb, které můžete v posilovně udělat

  • (istock.com)
    21. února  2020 
     06:00

    Ať už se chystáte do posilovny poprvé nebo jste pravidelným návštěvníkem, existují etické zásady, které by měl při cvičení dodržovat každý. Může se jednat o neuklizené činky, nevhodné oblečení nebo telefonování. Spoustu takových chyb lidé dělají, aniž by si je uvědomovali, a přitom je u druhých obtěžují. Seznamte se s těmi nejčastějšími faux pas ve fitness centru!

    Buďte k druhým ohleduplní a uvidíte, že pro vás bude posilovna vždy místo s příjemnou přátelskou atmosférou.

  • Zabíráte stroj jen pro sebe

    Kolikrát jste jako dítě slyšeli: „Poděl se s ostatními!“ Možná pár jednotlivců tuto lekci ve školce vynechalo. Obecně platí, že byste měli ve fitness zařízeních brát ohled na ostatní. Když přijdete do posilovny v tu nejvytíženější hodinu a máte v plánu strávit minimálně pětačtyřicet minut kardio pohybem, zkuste si cvičení rozplánovat na více strojů. Třicet minut můžete strávit na páse a dalších patnáct na orbitreku. Uvolníte tak stroj někomu, na koho už místo nezbylo.

    V případě silového tréninku by mělo být sdílení strojů i fitness vybavení samozřejmostí. Nebojte se zeptat a vystřídejte se na stroji i s někým dalším. Ideálním řešením jsou supersérie, tj. dva cviky, které provedete těsně po sobě bez pauzy. Zatímco jeden cvik, pro který je potřeba stroj, může být silově zaměřený, druhý si vyberte dynamičtější bez nutnosti použít jakékoli vybavení.

  • Příliš dlouho odpočíváte

    Podobná situace, kdy zabíráte stroj příliš dlouhou dobu, nastává, když odpočíváte. Vaše pauzy mohou být klidně pětiminutové, ale v tu chvíli se vzdalte od stroje, aby byl k dispozici i ostatním. Jakmile o něj někdo projeví zájem, stačí se domluvit a při cvičení se prostřídat.

    Pokud se vám náhodou stane, že vám stroj někdo v pauze zabere, nemusíte se hned rozčilovat. Slušně situaci druhému objasněte. Oba jste přišli za stejným účelem, a to uvolnit se od stresu, ne se mu vystavit.

  • Neuklízíte po sobě

    Za ten největší nešvar ve všech posilovnách se dá považovat neuklizené náčiní a stroje. Nenechávejte na zemi ležet činky ani jiné pomůcky, když už s nimi necvičíte. Nejenže je to nebezpečné, protože by o ně mohl někdo zakopnout, ale také je to neohleduplné vůči ostatním. Sami oceníte, že pětikilové činky najdete ve stojanu, přesně tam, kam patří.

    Stejně tak zacházejte i s posilovacími stroji. Představte si, kolik času byste strávili jen sundáváním kotoučů z osy, legpressu nebo jiného stroje, kdyby po sobě nikdo neuklízel? Proto poté, co si své série odcvičíte, vraťte závaží zpět na původní místo.

  • Jste příliš hluční

    Když se skloubí hlasitá hudba s pokřiky, vzdycháním, cinkáním činek a diskusí mezi několika lidmi, posilovna může připomínat zoologickou zahradu. Myslete na to, že nejste v posilovně sami.

    Buďte k ostatním ohleduplní a nedělejte příliš hluku! Hudbu si pusťte do sluchátek, s fitness vybavením zacházejte opatrně a výkřiky při zvedání činek si raději odpusťte. Pokud budete mít nutkání své kamarádce něco povědět, snažte se mluvit potichu, abyste nerušily ostatní. 

  • Nepustíte telefon z ruky

    V dnešní době jsou chytré telefony naší pravou rukou. Slouží nejen pro komunikaci, ale i jako přehrávač hudby a zdroj zábavy skrze nejrůznější média a sociální sítě. Mobilní telefon ale odvádí vaši pozornost, a v posilovně tak může být pro vás sice pomůckou, ale pro druhé překážkou.

    V případě, že musíte neodkladně vzít nějaký hovor, přesuňte se do šatny nebo alespoň na místo, kde nebudete nikoho rušit. Pokud po telefonu saháte v každé pauze při cvičení, věnujte pozornost i okolí, abyste někomu nepřekáželi. To platí i u focení selfíček, která jistě zvládnete odfotit za pár vteřin. Nasdílet na Instagram je přece můžete až doma.

  • Neutíráte po sobě pot

    Jelikož se u cvičení většina lidí pořádně zapotí, je třeba dodržovat základní hygienické zásady. Při cvičení na stroji, ale i na podložce používejte ručník. Jakmile opouštíte stroj, utřete ho papírovým ubrouskem, a to nejlépe v kombinaci s dezinfekčním prostředkem. Každé fitness centrum by jím mělo být vybaveno.

    Při posilování je také vhodné nosit fitness rukavice, díky kterým se nepřenášejí zbytečně bakterie. Zároveň je jejich výhodou, že vám činky nebudou sklouzávat z rukou. 

  • Volíte nevhodné oblečení

    Do posilovny určitě nemusíte mít nejnovější kolekci nějaké sportovní značky, ale určitě byste měli volit funkční oděv. Ten odvádí pot a zároveň usnadňuje váš fyzický výkon. Vybírejte takové materiály, které v kontaktu s potem nadměrně nezapáchají, dále se vyhněte bavlně, na které by byly koláče hned vidět, a vyhněte se vyzývavým a prosvítajícím kouskům.

    Zejména dámské legíny mohou být často záludné. Udělejte si v nich proto před zrcadlem pár dřepů, abyste otestovala jejich pevnost i průsvitnost. Vyhnete se tak nepříjemnému faux pas.

  • V šatně jste na odiv

    Etické zásady by se měly dodržovat v celých prostorách fitness centra, včetně šaten. Ty mohou být kolikrát svou velikostí skromné, a tak se snažte příliš převlékáním nezdržovat a uvolněte místo dalším. Stejně svižně postupujte i při sprchování a při používání těchto prostor noste ručník. Ačkoli doma jste možná zvyklí chodit odhalení, ostatní se mohou v takové situaci cítit poněkud nesví, a tak je vhodné to respektovat. 

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji