8 věcí, které se s vaším tělem stanou, když budete denně jíst chia semínka | Pro ženy | Blesk.cz

8 věcí, které se s vaším tělem stanou, když budete denně jíst chia semínka

  • 9. února 2020 | 06:00

    Přestože se s chia semínky roztrhl pytel už za dob Aztéků a Mayů, v moderním světě dostala nálepku superpotraviny až nedávno. Tato drobná semena jsou velmi bohatá na živiny a díky své neutrální chuti je můžete snadno zakomponovat do kteréhokoli jídla. Jaké zdravotní výhody jejich konzumace přináší a proč byste je denně měli zařadit do svého jídelníčku?

    Semínka jsou zdrojem zdravých tuků, ale i vlákniny. Proč ale právě na chia upínají odborníci tolik pozornosti? 

  • Posilují zdraví kostí i zubů

    Chia semínka jsou bohatá na různé minerály, které hrají významnou roli ve zdraví kostí. Tím hlavním minerálem, kterého se tento zdravotní přínos týká, je vápník. Na 25 gramů (tj. přibližně dvě lžíce) chia semínek připadá 157 mg vápníku, což je více, než naleznete ve 100 mililitrech mléka.

    Vápník posiluje také zdraví zubů. Chia semínka navíc obsahují i bor, který podporuje metabolizaci hořčíku, fosforu a manganu. Jsou důležité pro fungování lidského organismu.

  • Bojují proti cukrovce

    Nenasycené tuky, vláknina a bílkoviny patří mezi účinné regulátory hladiny cukru v krvi. Ministerstvo zemědělství ve Spojených státech považuje chia semena za jednu z nejužitečnějších potravin pro léčbu cukrovky. Harvardova univerzita také upozorňuje na studii vypovídající o tom, že zařazení chia semínek do stravy zvířat vedlo ke snížení LDL cholesterolu (tedy toho špatného), a naopak ke zvýšení HDL cholesterolu.

  • Pomáhají předcházet zácpě

    Chia semínka jsou bohatá na vlákninu, která přispívá ke zlepšení trávení. Navíc díky nerozpustné vláknině tvoří ve styku s vodou gel. V této podobě následně zlepšují pohyb střev, a tím zabraňují zácpě.

    Gelovou texturu můžete využít i při přípravě jídel, jako jsou chia pudinky. Pro vegany jsou chia semínka smíchaná s vodou či mlékem také skvělou náhradou za vejce.

  • Zrychlují metabolismus

    Díky vysokému obsahu vitaminů B se chia semínka stávají i výborným pomocníkem při hubnutí. Tyto vitaminy rozpustné ve vodě jsou totiž klíčové v energetickém metabolismu. Thiamin je nezbytný pro metabolismus sacharidů, ale důležitou roli ve využitelnosti energie živin hrají i riboflavin, pyridoxin a další vitaminy skupiny B.

    Chia semínka jsou bohatá na omega-6 mastné kyseliny. Obecně však jako zdroj zdravých tuků pomáhají tělu vstřebávat různé vitaminy rozpustné v tucích, které přispívají ke snižování hmotnosti.

  • Zlepšují kvalitu spánku

    Serotonin a melatonin jsou dva hormony, které jsou zodpovědné za kvalitní spánek. Jsou produkovány z tryptofanu (aminokyseliny), který najdete právě v chia semínkách. Jejich konzumací tak snadno podpoříte lepší spánek i relaxaci.

  • Udržují srdce zdravé

    Chia semínka obsahují jak omega-3, tak i omega-6 mastné kyseliny, a tak účinně snižují hladinu LDL cholesterolu v krvi, zabraňují vzniku zánětu v těle a snižují krevní tlak. Všechny tyto účinky pomáhají udržovat srdce zdravé. Skvěle tak působí jako prevence proti infarktu a jiným závažným srdečním onemocněním.

  • Zpomalují stárnutí

    Vitaminy skupiny B, železo, zinek a hořčík jsou důležité prvky, které pomáhají zvýšit potřebnou energii. Jelikož všechny tyto prvky naleznete v chia semínkách, stává se z nich účinná zbraň proti únavě. Stačí semínka přidat do svého oblíbeného smoothie a užít si den plný energie!

  • Pomáhají při hubnutí

    Vláknina v semínkách má pozitivní vliv nejen na trávení, ale také dokáže navodit pocit sytosti na poměrně dlouhou dobu. Chia semínka tak mohou významně pomoct i při hubnutí.

    Při absorbování vody semínka zvětšují svůj objem, a tak žaludek zaplní a zároveň přispějí ke snížení chuti k jídlu. Stačí přidat jednu až dvě polévkové lžíce chia semínek do sklenice vody, dobře promíchat a rychle vypít. Gelovitá semínka v domácí limonádě mohou být i zajímavým dietním zpestřením pitného režimu.

Autor: Veronika Duží
Diskuse ke článku
.