10 způsobů, jak mít jídlo pod kontrolou a rychleji zhubnout | Jak zhubnout | Blesk.cz

10 způsobů, jak mít jídlo pod kontrolou a rychleji zhubnout

  • (istock.com)
    14. února  2020 
     06:00

    V lidském těle jsou určité hormony, které jsou podle vědců zodpovědné za naše závislosti, a to nejen na drogách či alkoholu, ale i jídle. Z přejídání se tak může vyvinout stejně závažný problém, který ohrožuje nejen fyzické, ale i duševní zdraví. Neriskujte úzkosti, deprese ani rostoucí váhu a nechte si poradit od specialistů na výživu. S jejich pomocí opět získáte kontrolu nad tím, co a kolik toho sníte.

    Řešíte stres jídlem? Uvědomujete si, že vaše stravování není zrovna vzorné? Učiňte pár jednoduchých změn, díky kterým se budete cítit okamžitě lépe.

  • Nahraďte zpracované jídlo kvalitní stravou

    Mnozí vědci tvrdí, že výrobky, které obsahují velké množství cukru, umělých sladidel a tuků, vyvolávají v těle chemické reakce, které následně způsobují závislost. Jelikož právě tyto tři složky naleznete bezmála ve všech vysoce zpracovaných potravinách, je důležité se jim zcela vyhnout!

    Chcete-li si usnadnit nákup těch správných potravin, vytvořte si seznam už doma. V obchodě se tak vyhnete pokušení přihodit do košíku některou z věcí, které do zdravého jídelníčku nepatří.

  • Zaměřte se na velikost porcí

    Pokud nezvládnete nezdravé jídlo ze stravy úplně vyloučit, odborníci na výživu tvrdí, že můžete svou závislost na jídle alespoň snížit tím, že zredukujete velikost porcí. Pokud si například chcete dopřát smažené hranolky, kupte si co nejmenší balení, a to maximálně jednou týdně.

    Zjistěte také, které konkrétní jídlo vám v malém množství uspokojí vaše chutě a nevyvolá vám přejídání. Pokud budete mít po jedné porci stále hlad, vyčkejte alespoň třicet minut, než si dáte něco dalšího. Během této doby vaše touha po přejedení se s velkou pravděpodobností zmizí.

  • Jezte plnohodnotná jídla

    Chcete-li uspokojit své chutě na nezdravá jídla, pomůže vám v tom nutričně vyvážené jídlo. Tělo nebude postrádat žádnou z hlavních živin a nezvladatelná chuť na chipsy nebo čokoládu už nebude tak silná.

    Všichni už jsme slyšeli, že snídaně je nejdůležitější jídlo dne. Někteří odborníci v oblasti duševního zdraví tvrdí, že pokud začnete svůj den zdravým jídlem, přispěje to k vytvoření zdravé rutiny. Svůj úspěšný start dne si nebudete chtít hned tak pokazit, a zdravé zásady se vám tak budou dodržovat mnohem snáz.

  • Změňte své dennodenní návyky

    Experti tvrdí, že stejně jako lidé s jakoukoli jinou závislostí i ti, kteří se přejídají, musí vystoupit ze své zajeté rutiny. Změna v každodenním životě tak může být obrovskou pomůckou při odstraňování nezdravých stravovacích návyků. Zkuste strávit více času zapojením se do činností, které nezahrnují stravování. Například místo toho, abyste šli s přáteli na večeři, můžete jít společně na bowling nebo do divadla.

  • Soustřeďte se na jídlo a žvýkejte pomalu

    Při jídle byste měli sedět u stolu, soustředit se na každé sousto a pomalu žvýkat. Naše hormony ovládají hlad i chuť k jídlu a tělu trvá přibližně dvacet minut, než vyšle signály do mozku, že jste právě jedli a už jste sytí. Pokud tedy zpomalíte, výrazně snížíte riziko přejídání a následného přibírání na váze.

  • Dejte si pozor na emoční přejídání

    Ve stresových situacích je pro spoustu lidí jídlo jistou berličkou. Konzumace nadměrného množství jídla vás na chvíli uklidní, ale vzápětí vyvolá další stres, který pramení z pocitu viny, selhání a strachu z přibírání. Nezdravé jídlo plné tuků a jednoduchých cukrů navíc zvyšuje chuť k jídlu, a tak vás uzamkne v nekonečné smyčce přejídání. 

    Najděte si zdravý způsob, jak se vypořádat se stresem. Meditace, jóga, cvičení, čtení nebo povídání si s kamarádkou či přítelem můžou v krizové situaci značně pomoct. Mějte na paměti alespoň tři způsoby, jak odolat touze po přejedení, a zvýší se i vaše úspěšnost v hubnutí.

  • Vyhněte se kávě

    Dostatek spánku je velmi důležitým faktorem při hubnutí, ale i zvládání každodenního stresu. Kofein jakožto povzbuzující prostředek však může výrazně narušit váš odpočinkový režim.

    Jak ukazují výzkumy, existuje souvislost mezi nedostatkem spánku a přibýváním na váze. Zatímco někteří sahají při dietě po kofeinu jako po zdroji energie, ve skutečnosti vám může právě jeho snížení pomoct zhubnout.

  • Vařte si jídlo doma

    Odborníci se shodují na tom, že pokud se budete stravovat doma, mnohem snadněji udržíte nad jídlem kontrolu. Budete vědět, kolik cukru, tuku, soli a jaké suroviny jste do pokrmu dali. Zato hotové jídlo zakoupené v supermarketu nebo jídlo z restaurace jsou kolikrát velkým otazníkem. Navíc výběr jídla mimo domov bývá kolikrát opravdová výzva, když jste v místě, kde se nachází jen rychlé občerstvení.

  • Zaveďte systém odměn

    Přestože pouze na motivaci byste se neměli spoléhat, můžete si stanovit cíle a za ty se pravidelně odměňovat. Vaše snaha stravovat se zdravě tak vzroste a porušení pravidel nebude přicházet v úvahu. Budete si totiž vědomi toho, jaké následky by to mělo na vaše hubnutí a získání dané odměny. Tou mohou být nové kalhoty, ale i wellness pobyt na horách.

  • Nestyďte se vyhledat profesionální pomoc

    Vypořádat se se závislostí na jídle může být nad vaše síly, a tak se nestyďte říct si o odbornou pomoc. Svěřit se cizímu člověku je občas mnohem snazší než přiznat problém svým blízkým. Doktor zahájí ty správné kroky k vašemu vyléčení, ať už to bude doporučení na meditaci, terapii, skupinové sezení nebo případné medikamenty. Nechte závažnost svého problému zhodnotit odborníka a uvidíte, že se vám po psychické stránce značně uleví.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji