Roztažený žaludek po Vánocích? Víme, jak ho vrátit do normálu!

  • Honí vás po Vánocích mlsná? Dejte si pořádnou porci bílkovin a vlákniny! Žaludek se vám zase smrskne.
    5. ledna  2016 
     06:00

    Ještě jste pomalu ani nedojedli snídani, a už máte pocit, že byste ještě něco slupli? Není se čemu divit, nejednomu z nás se během svátků trochu roztáhl žaludek. Jestli je to i váš případ, měli byste si dávat pozor, i když se tato "rozežranost" zatím na kilech příliš nepodepsala. Brzy by mohla. Vraťte si tedy žaludek do normálu! 

  • Naplňte se vlákninou

    Celozrnný chleba je plný vlákniny a k snídani tak ideální.
    Abyste žaludek a trávení trochu obelstili domněním, že dostal více, než kolik vlastně potřebuje, dbejte na to, abyste jedli dostatek vlákniny. Dokáže totiž zasytit na delší dobu. Existují dva druhy, a to rozpustná a nerozpustná. První zmíněná je třeba v luštěninách, lněných semínkách, zelenině, některém ovoci nebo bramborách. Nerozpustnou najdete v celozrnných výrobcích, ořeších, semínkách nebo ve fazolích, květáku, cuketě a celeru. Tato vláknina se ve střevech nedokáže sama rozpustit, a ve spojení s vodou ještě nabobtná, což má tu výhodu, že množství, které jste požili, se rázem zněkolikanásobí. Hlad vás tedy bude trápit kratší dobu. Dejte si ale pozor, pokud nejste na vlákninu zvyklí, nepřehánějte to s ní na začátku. Mohli byste se cítit nafouklí.
  • Zvyšte přísun vody

    Dejte si před jídlem sklenici vody. Pocit hladu totiž někdy vzniká při dehydrataci.
    Hlad je převlečená žízeň, a tak vám může sice žaludek vysílat signály, že je prázdný, ale ve skutečnosti tomu je jinak. Je jen zmlsaný a rozmazlený ze svátků, tak ho v tom nadále nepodporujte. Napijte se vody a chvíli počkejte. Uvidíte, že ve většině případů hlad brzy odezní. Navíc voda je důležitá při hubnutí celkově. Napomáhá třeba při trávení, lepším spalování tuků a je důležitá pro správnou stavbu svalové hmoty. Dostatek vody poznáte jednoduše z moči – měla by mít průzračnou barvu, nikoliv žlutou.

    Sklenici vody si dejte i před jídlem, sníte toho pak ve výsledku méně, zaplníte si z části prázdný žaludek vodou.

  • Dejte si s jídlem na čas

    Dejte si s jídlem na čas.
    Abyste si stáhli žaludek zvyklý na všemožné vánoční dobroty, dejte si při jídle trochu na čas. Pokud budete hltat, dostanete toho do sebe ještě více. Běžná porce vám nebude stačit, protože mozek nezaznamená, že už tělo dostalo dostatek živin a energetického příjmu. Trvá mu totiž asi dvacet minut, než tuto informaci dokáže zpracovat. "Jezte pomalu, nehltejte. Trávicí enzymy na štěpení potravy také potřebují svůj čas, trávení sacharidů, bílkovin a tuků je dlouhý proces, a čím rychleji jídlo sníte, tím hůře si s tím tělo může poradit," varuje Radek Pajič, výživový specialista a osobní trenér z Bomton Power Concept. Takže výsledkem bude pouze to, že vám bude těžko. 
  • Počítejte do deseti

    ...
    Jestli vás bude honit mlsná, tak počítejte do deseti. Ale minut. Podle odborníků totiž přesně tak dlouho trvá stav nutící nás sáhnout po kousku čokolády nebo pytlíku s brambůrky. Pokud po tu dobu vydržíte, přejde vás to. Nastavte si v kuchyni minutku a jděte dělat něco jiného, najděte si činnost, která vás po tu dobu zabaví, a uvidíte, že vás chutě přejdou. Pokud budete uždibovat více, než jaký by měl být váš energetický příjem, dojdete akorát k tomu, že se váš žaludek bude roztahovat do obřích rozměrů.
  • Vsaďte na polévky

    ...
    Zatímco během většiny roku vám stačí třeba i jen čtyři jídla denně, po svátcích máte pocit, že byste mohli jíst pořád, a připadáte si tak trochu jako bezedná popelnice. Odolávat hladu není jednoduché, a tak když už se budete chystat něco sníst, dejte si polévku. Ale žádný smetanový krém! Nýbrž kuřecí nebo zeleninový vývar. Polévka vás totiž zasytí a dodá vám i potřebné živiny. Kořenová zelenina, která se dává do polévek, má vyšší podíl vlákniny. Navíc teď, v zimě, ji určitě oceníte. Takový silný vývar je k nezaplacení! 
  • Bez bílkovin ani ránu

    K jídlu si nezapomeňte přidat zeleninu. Snížíte tím energetickou hodnotu celého jídla.
    Ať už hubnete nebo jen potřebujete svou váhu udržet, neměli byste zapomínat na dostatečný přísun bílkovin, které jsou potřebné pro tvorbu svalstva. A to ať těch ve formě masa nebo těch v podobě mléčných výrobků. Podle výživové specialistky Karolíny Hlavaté navíc existuje spojitost mezi zvýšeným příjmem vápníku, mléčných bílkovin a spalováním tuků. Tělo totiž musí vynaložit trochu více energie, zaměstnáte ho tím na delší dobu, a tak se budete cítit syti déle. Věděli jste, že skvělým zdrojem bílkovin je třeba polotučný tvaroh? Jedna vanička obsahuje až 20 gramů bílkovin! Přitom při hubnutí potřebujete 1 až 1,2 gramu bílkovin na jeden kilogram živé váhy. Té vaší, samozřejmě.
  • Rozdělte si příjem energie

    Jezte menší porce, víckrát denně.
    Abyste ošálili svůj žaludek, který je tak trochu ještě stále na dovolené, rozdělte si svůj denní energetický příjem do více jídel. Jestli jste zvyklí jíst třeba třikrát, tak si to rozplánujte tak, abyste jedli třeba pětkrát. Budete mít pocit, že jste toho snědli více, i když ve výsledku se váš energetický příjem nikterak nezvýší. Ale dejte si pozor, abyste s energetickým příjmem nepřestřelili! Pokud si uberete třeba třetinu z každé porce, nic se nestane. Ale vysvětlujte to kručícímu žaludku...

/

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji