Úterý 24. listopad 2020
Svátek slaví Emílie, zítra Kateřina
Oblačno 4°C

Jak si pomocí telefonu hlídat své zdraví? Zmapovali jsme, co všechno je možné

  • 22. listopadu 2020 | 06:00

    Žijeme v hektické době, kdy zapomínáme sami na sebe. Zdraví je však to nejcennější, co máme. Proto je třeba vedle běžné prevence u lékařů konstantně pečovat o své zdraví. Správně zvoleným jídelníčkem, pravidelným pohybem, ale i dostatečným odpočinkem si můžete život nejen zkvalitnit, ale i prodloužit. Abyste na své zdravé rituály nezapomínali, můžete si je pomocí chytrých zařízení denně připomínat.

    Chytré telefony už používáme prakticky na vše. Tak proč by nám nemohly být nápomocné i v tom, jak správně jíst, dodržovat pravidelný pitný režim a být aktivní?

  • Zapisování jídla

    V oblasti zdravé stravy je informací tolik, že se možná cítíte přehlceni a vlastně nevíte, co je správné, a co nikoli. Pokud patříte mezi úplné začátečníky, pak není od věci oslovit odborníka ve výživě, který vám od základů vše vysvětlí a sestaví vám jídelníček na míru. V případě, že už ale víte o zdravém životním stylu dost na to, abyste přinejmenším odlišili základní živiny, pak můžete využít mobilní aplikace, které se zaměřují na skladbu jídelníčku. 

    Nejrůznější kalorické tabulky slouží k zapisování jídla a hlídání si kalorického příjmu, který sama aplikace nastaví dle vašich osobních údajů a cílů. Navíc si můžete zaznamenávat i pokroky v hubnutí, a získáte tak přehled o tom, jak vaše tělo na daný stravovací režim reaguje. Jelikož se údaje ukládají, mohou být do budoucna nápomocné i ve spolupráci s nutričním specialistou.

  • Hlídač pitného režimu

    Autor: istock.com

    Pravidelně pít může být stejně tak náročné jako se stravovat zdravě. Jednoduše to odkládáte a nevěnujete tomu dostatek pozornosti. Přitom příjem tekutin je pro správnou funkci metabolismu velice důležitý. Dehydratace vám může způsobit nepříjemné zdravotní problémy, nehledě na bolest hlavy, únavu a pokles energie, které zaznamenáte prakticky ihned. Nečekejte proto pokaždé na žízeň a naučte se pít dostatek vody průběžně během dne. Pitný režim vám může hlídat i aplikace v telefonu, která vám zvukovým signálem připomene, že byste se měli napít. Nastavte si limit, jaký objem tekutin chcete denně přijmout, a pak už si jen stačí položit na stůl lahev a reagovat na připomínky v telefonu.

  • Krokování

    Autor: iStock.com

    Pohybovou aktivitu si zcela jednoduše můžete hlídat pomocí krokování. Tento údaj už nabízí každý chytrý telefon. Jelikož ale telefon nenosíte neustále u sebe, počítejte s tím, že číslo bude zahrnovat pouze kroky mimo práci a dům. Pokud si tedy nastavíte cíl osm až deset tisíc kroků, mějte na paměti, že budete muset vyrazit minimálně na hodinovou procházku denně. Přesnější jsou v tomto případě chytré hodinky, které mimo jiné snímají i tepovou frekvenci, a tak vám vypočítají i spálené kalorie, průměrný tep a další údaje.

  • Domácí tréninky a běhání

    Donutit se ke cvičení může být pro mnohé zejména v pochmurném podzimním období oříšek. Pokud se ale přihlásíte do nějaké výzvy nebo programu, pak můžete najít tu správnou motivaci, díky které neusnete na vavřínech. Mnohé cvičební plány najdete v mobilních aplikacích, kde je formou instruktážního videa cvik názorně ukázán, zároveň vám aplikace odpočítává čas a upozorňuje vás na změnu cviku nebo na pauzu. Jelikož máte aplikaci v telefonu, který nosíte všude s sebou, můžete cvičit kdekoli – doma, v parku i v hotelu. 

    Při běhání jsou aplikace nápomocné pro zaznamenávání vzdálenosti, času a stoupání. Běhy se navíc ukládají, a tak máte přehled o své aktivitě v delším časovém horizontu. Některé aplikace dokonce nabízejí výzvy, do kterých můžete zapojit i své přátele a známé.

  • Řízená meditace

    Autor: istock.com

    Aktivní životní styl vás udrží v kondici, ale pokud nebudete dostatečně odpočívat, můžete si naopak zdravotně uškodit. Využijte proto také aplikace, které nabízejí řízenou meditaci. Stačí pár minut denně a uvidíte, že posílíte nejen fyzické, ale i mentální zdraví. Uvolníte se od stresu, zkvalitní se vám spánek, budete se umět intenzivněji soustředit, zbavíte se úzkostí a celkově se budete cítit mnohem lépe. Práce s vlastními myšlenkami je jedna z nejnáročnějších, proto buďte trpěliví a dejte meditaci více šancí. 

Autor: Veronika Duží
Diskuse ke článku
.