Pátek 18. září 2020
Svátek slaví Kryštof, zítra Zita
Jasno 18°C

Jak správně chodit: Co děláme skoro všichni a bolí nás z toho záda?

14. srpna 2020 | 06:00

Bolí vás záda, kyčle nebo hlava, brní vám ruce? Důvodem může být to, že neumíte správně chodit. Pokud totiž máte zažitý špatný stereotyp chůze, tělo vás dříve či později vytrestá. Jak má chůze vypadat a jaké jsou časté chyby? Poradí Iva Bílková z Fyziokliniky.

To, že chůze je velmi prospěšná, vám řekne každý lékař. I tuto samozřejmou aktivitu ale řada z nás nedělá dobře a ubližuje si tím.

Jak má vypadat správná chůze?

Chůze je nesmírně zdravá, ale pouze ta se vzpřímenou páteří,“ shrnuje to hlavní fyzioterapeutka Iva Bílková. Pokud totiž záda držíte pěkně rovně, nárazy z došlapu se rozloží rovnoměrně a také pánev a kyčle se zapojí tak, jak mají. Vedle správného držení těla je důležité, aby každý krok doprovázel kývavý pohyb pánve, díky kterému jsou svaly v rovnováze a nedochází k žádnému přetížení.

Umíte chodit? Takhle to poznáte

Chodím správně? Odpověď na tuto otázku získáte jednoduše. Chůze by neměla bolet. Jakýkoli diskomfort signalizuje problém, který může být způsoben právě špatným stereotypem. Pokud tedy na procházkách a výletech trpíte, zajděte k fyzioterapeutovi, který rozpozná chyby a naučí vás cviky, díky kterým svou chůzi zkorigujete.

Špatné návyky se dají odbourat například pravidelným cvičením na bosu a podobných balančních pomůckách a také při senzomotorické stimulaci. Ta pomáhá podvědomě zapojit ty svaly, které jsou vůlí těžko ovlivnitelné, a jejich aktivitu postupně zautomatizovat.

Špatná chůze: jaké jsou časté chyby a co způsobují?

Hrbení se je celkem běžné, na ulicích ale můžete velmi často vidět i další problém, a tím je chůze s předsunutou hlavou. Pokud chodíte s bradou vystrčenou vpřed, posouvá se vám dopředu i těžiště hlavy. Ta je pak kvůli tomu „těžší“, což více namáhá záda. „Každý centimetr takového předsunutí znamená až osmikilovou zátěž navrch na trapézové svaly,“ říká fyzioterapeutka Iva Bílková s tím, že tento údaj vychází z poměrně složitých výpočtů, které mají základ v biomechanice.

Každopádně pokud chodíte tímto způsobem, trapézy jsou v neustálém napětí a odtud je už jen krůček k bolestem hlavy nebo brnění do rukou. Podle fyzioterapeutky má předsunutou hlavu většina z nás – protože neustále sedíme u počítače a koukáme do mobilů.

Jak správně našlapovat?

Důležité je i to, jak našlapujete. „Přirozený je – a vidíme to i na chůzi malých dětí – dopad přes patu,“ říká fyzioterapeutka. Můžete se ale setkat i s opačným pohledem. „Bosonozí (zastánci barefoot obuvi, pozn. red.) tvrdí, že by se mělo našlapovat přes špičku. Jenže lidé, kteří vyměnili normální boty za tzv. bezboté, k nám pak chodí se zánětem achilovky, protože ta je při chůzi přes špičku v neustálé aktivitě.“

Dupání: nebezpečný zlozvyk

Při chůzi můžete mít ještě jeden zlozvyk. Jestli vám ostatní často říkají, že dupete jako slon, našlapujete na patu s příliš velkou razancí a  způsobujete si nadměrné otřesy. Svaly, vazy a kloubní pouzdra v chodidle je pak nezvládnou utlumit a vibrace se přenášejí výš – na kotník, kolena, kyčle, páteř a hlavu. Tento nezdravý návyk se opět odnaučíte při cvičení s odborníkem.

Autor: taj