Využijte letních dní k praktikování jógy venku. Co musíte vědět, než začnete?

  • (istock.com)
    12. srpna  2020 
     06:00

    Teplé letní dny vybízejí k tomu, abychom strávili co nejvíce času na čerstvém vzduchu. Ať využijete svůj volný čas k válení se na pláži, zahradě, v parku či kdekoliv v přírodě, zkuste si tam i zacvičit jógu. Cvičení jógy pod širým nebem vás vzpruží fyzicky i duševně. Zažijete příliv nové energie a budete se cítit úžasně. Máme pro vás pár tipů, jak s praktikováním jógy venku začít.

    Kdy jógu nejlépe cvičit, co si vzít s sebou a na co si dát pozor? To a mnohem více se dočtete v následujících tipech.

  • Zacvičte si jógu ráno po probuzení

    Cvičení jógy ještě před snídaní je ideální pro nastartování dne a vedle toho v létě je ráno nejvhodnější doba na fyzickou aktivitu, protože sluneční paprsky ještě nejsou tak spalující jako v dopoledních či odpoledních hodinách. Je však důležité, aby nebylo chladno. „Při cvičení jógy nejsou nikdy dobré vítr, chladno a déšť, protože jóga je spojena s klidem a teplem. Svaly a šlachy musí být prohřáté, nikoliv napnuté a chladné,“ vysvětluje zakladatelka a instruktorka pražských Domů jógy Věra Vojtěchová a dodává, že velmi příjemné je praktikování jógy i na konci dne ke zklidnění a uvolnění.

  • Vyberte si klidné místo

    Při cvičení jógy venku je důležité mít k dispozici klidné místo, kde budete obklopeni přírodou a nebude vás nic vyrušovat. Pokud bydlíte ve městě a jedinou možností je městský park, nezoufejte. Jakmile se plně oddáte cvičení, přestanete případné okolní vzruchy vnímat. „Pokud vás odrazují pohledy kolemjdoucích, zvolte nějaký větší park. Navíc z vlastní zkušenosti vím, že lidi moc koukat nebudou. Zvlášť ve velkých městech jsou zvyklí na všechno,“ povzbuzuje instruktorka dynamické jógy Kristína Jakubíková. Zkrátka se od všeho rušivého oprostěte. Vnímejte pouze vzduch, energii slunce, přírody a propojení všeho vnitřního s tím vnějším. Jóga je jednoduše krásný proces z vnějšku dovnitř. Staňte se toho součástí.

  • Jógamatku můžete nechat doma

    Podložka na jógu funguje jako tlumič a zároveň protiskluzový prostředek, což oceníte především při cvičení v tělocvičně, respektive na pevném podkladu. Při cvičení venku nemusí být podložka ideální, někdy může být příjemnější zvolit deku nebo osušku, které se povrchu lépe přizpůsobí. Věra Vojtěchová dokonce radí vyzkoušet si cvičení i bez pomůcek. „Nechte spočinout své dlaně a bosá chodidla na trávě či v písku. Pozdravy slunci a pozice vestoje se dají takto v pohodě zvládnout, vnímáte intenzivněji energii země, a ještě si při tom promasírujete nožky,“ doporučuje Vojtěchová. Při pozicích vleže nebo tehdy, když budete potřebovat mít na zemi kolena, například u chatturangy nebo – z hatha jógy – u ashtanga namaskary, můžete využít zmiňovanou deku.

    Zajímavost: Rozhodnete-li se cvičit bez podložky, dejte pozor na květinové louky. Lákají opylovače, tak abyste se nemuseli pořád koukat, jestli na nějakou včelku nešlápnete.

  • Na co se v terénu ještě připravit?

    Jste zvyklí cvičit jógu doma nebo v jógovém sále? Cvičení jógy venku je v určitém směru odlišné. Co vás může překvapit?

    1. Nerovnosti terénu vás budou nutit k větší koncentraci.
    2. Venku se nejspíš budete potit více než v chladné tělocvičně, proto se připravte na mokrá a kluzká chodidla či ruce.
    3. Při cvičení na trávě nebo v písku budete více zapojovat svaly chodidel a fixovat celý středový core břišní stěny. Nestabilita vás bude nutit k maximálnímu soustředění se na ukotvení chodidel a rukou.
    4. Budete se více zaměřovat na svůj dech a zvýší se i vaše úsilí nenechat se rozptýlit vnějšími vlivy, jako jsou třeba kolemjdoucí.
    5. Na závěrečnou šavásanu je dobré mít s sebou mikinu nebo šálu. Mírný vánek vás může zchladit překvapivě rychle, i když jste se předtím potili.

  • Uvolněte tělo i mysl a načerpejte vitamin D

    Vedle dokonalého uvolnění těla a mysli můžete při cvičení jógy venku čerpat i další benefity – například vitamin D ze slunce. „Populace v západních zemích trpí naprosto chronickým nedostatkem vitaminu D, který se tvoří pobytem pod širým nebem. Jeho dostatečné množství v těle velmi úzce souvisí s imunitou, pletí, stárnutím, depresemi, ale i s bolavými kyčlemi, protože se přímo podílí na tvorbě kostní hmoty a mineralizaci kostí. Většina z nás však tráví venku minimum času, a když už do přírody vyjdeme, mažeme se ochranným krémem. Slunce tak nemá šanci. Denně bychom přitom měli strávit pod širým nebem aspoň dvě hodiny. Zacvičte si pozdrav slunci pod širým nebem v době, kdy sluneční paprsky nejsou ještě pro kůži nebezpečné, a čerpejte z jógy venku maximum benefitů,“ doporučuje instruktorka jógy Věra Vojtěchová.

  • Nesnažte se tělo oklamat hudbou

    Na závěr ještě jedno doporučení. I když je hudba skvělým meditačním nástrojem, při cvičení jógy (nejen) venku se jí zkuste vzdát. Propojte se s přírodou. Nastražte uši a nechte se unášet cvrlikáním ptáků, šuměním listů či zvuky tekoucí vody. Poslouchejte vlny na pláži. „Naučte se vnímat svět kolem sebe nejen očima, ale i ušima, čichem a srdcem. Objevíte v sobě obrovskou vnitřní energii,“ slibuje instruktorka jógy Pavla Křečanová.

    Blesk pro ženy • VIDEO: Blesk pro ženy/ Karel Dlabač

     

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji