Pátek 25. září 2020
Svátek slaví Zlata, zítra Andrea
Zataženo, déšť 16°C

5 důvodů proč chodit pěšky: Zhubnete a posílíte srdce!

13. května 2011 | 13:22

Lenost je potvora, ale když ji překonáte a vyrazíte na procházku, zhubnete, rozproudíte krevní oběh a zlikvidujete špatnou náladu. Chůze totiž umí zázraky s tělem i psychikou.

Snad každá z nás se občas přemáhá, aby alespoň na chvíli vypadla ven a nadechla se čerstvého vzduchu. My vám ale nabízíme pět důvodů, proč si nazout pohodlné boty a vyrazit. Svižné chůzi byste se měla věnovat alespoň třikrát týdně 20 až 30 minut!

Co dokáže chůze:

1. Zlepší se vám paměť

Chůze okysličuje a prokrvuje mozek, takže zlepšuje paměť a povzbuzuje nervovou soustavu. Mnoho lékařů ji považuje za skvělou prevenci proti Alzheimerově nemoci. Pokud se navíc budete procházet v přírodě, váš mozek se bude moct „nadechnout“, zapomene na neustálé starosti a stresy a bude lépe fungovat.

2. Budete veselá

Čím víc kroků za den urazíte, tím budete spokojenější. Alespoň podle profesora Kalifornské státní univerzity Roberta Thayera. Ten zkoumal dobrovolníky, kteří během experimentu používali krokoměry a každý večer si zapisovali své pocity. A výsledek byl jednoznačný: „Odhalili jsme jasný a silný vztah mezi počtem kroků, jež lidé konkrétní den udělali, a jejich celkovou náladou a energií,“ říká profesor. Nakonec všechny víme, že nám procházka při špatné náladě prospěje, jenže když jsme vynervované a smutné příliš, prostě se nedonutíme, abychom ven vůbec vyšly. A to je škoda.

Náš tip:

Pokud pracujete v kanceláři a je to jen trochu možné, zpestřete si den alespoň patnáctiminutovou procházkou po obědě. Uvidíte, že pak budete v zaměstnání mnohem výkonnější a spokojenější.

Nordic walking:

* Zvyšuje tepovou frekvenci o 5 až 17 tepů za minutu.
* Ve srovnání s normální chůzí se při něm zvyšuje energetický výdej (díky pohybu s holemi) o 20 procent.
* Zapojuje do pohybu a tím posiluje 90 procent svalů v těle (především rukou, zad a ramen).
* Uvolňuje napětí zádových a ramenních svalů.
* Šetří klouby, snižuje zátěž kolen u lidí s nadváhou.
* Spaluje se při něm až 400 kalorií za hodinu proti 280 kaloriím při normální chůzi.
* Astmatikům díky práci svalů horní poloviny těla usnadňuje dýchání.

3. Zaženete bolest

Na chůzi není nic těžkého a zvládne ji člověk v každém věku. Vylučuje se při ní hormon dobré nálady – endorfin –, který zároveň funguje jako mírné analgetikum. Takže nejenže se po delší procházce budete cítit uvolněná, ale uleví se vám i od fyzické bolesti.

4. Posílíte srdce

Během procházky se vám rozproudí krev, takže zásobíte buňky kyslíkem a živinami. Kromě toho se tělo snadněji zbaví toxických látek, takže budete mít víc síly a budete lépe spát.

Co se při svižné chůzi také hodí:

5. Zhubnete

Že chůze na posilování svalů a odbourání nadváhy nestačí? Vědci Massachusettské univerzity dokazují, že budete-li chodit svižně a v pohodlných botách, zvýší se vám srdeční aktivita, začnou se spalovat tuky a posilovat svaly. Ze začátku není důležité, na jak dlouhou trať si troufnete. Hlavní je zvyknout si na pravidelné procházky. Časem sama poznáte, kdy je dobré si délku trasy nebo rychlost pohybu přidat.

Posilovací boty: Scholl, info o ceně v obchodě
Posilovací boty: Scholl, info o ceně v obchodě
Posilující boty:
Chcete posílit nejen lýtka, ale i stehna a problematické partie? Vyzkoušejte boty se zaoblenou podrážkou, které nutí tělo během chůze zapojovat i svaly, jež by normálně byly v klidu. Více informací najdete na www.scholl.cz, info o ceně v obchodě.

Kdo chodí rychleji, žije déle!

Autor: vin, oli, Kbak