Pondělí 21. září 2020
Svátek slaví Matouš, zítra Darina
Jasno 23°C

Správné dýchání: Jak mít zdravá záda i pěkné břicho? Návod od odbornice

5. srpna 2020 | 06:00

Bolí vás záda, máte problémy se zažíváním nebo se vám nedaří posilovat břicho tak, aby vypadalo podle vašich představ? Naučte se správně dýchat. Právě to vám totiž (nejen) v těchto situacích pomůže. Iva Bílková z Fyziokliniky poradí, jak na to.

Pokud dýcháte špatně, může to vést k blokádám zad a hrudníku. Náš dech má totiž také vliv na správnou funkci střev, vejcovodů i dalších orgánů, ale i na srdeční rytmus. A také je základem toho, aby se dobře zapojovaly hluboké břišní svaly. Ty  nám drží celý střed těla a souvisí i s tím, v jakém stavu je naše bříško a jestli třeba není vypouklé.

Kam dýchat: do břicha, nebo do hrudníku?

Jak tedy správně dýchat? I když jsou plíce umístěny v hrudníku, dýchání pouze do něj nestačí. Nadechovat bychom se měli až do břicha, tím ale není myšlena oblast pupíku. Vzduch by se měl dostat až do boků, třísel a beder. Jenom tak totiž rozhýbete bránici, která  pak při každém nádechu namasíruje svým pohybem vnitřní orgány. „Tím dochází k jejich lepšímu prokrvení. Takto masírované orgány pomaleji stárnou a déle fungují zdravě,“ říká fyzioterapeutka Iva Bílková s tím, že brániční dýchání je důležité také pro už zmíněné zapojení hlubokých svalů břicha.

Jak na to? Naučte se cvik na brániční dýchání

Správné dýchání do břicha si můžete natrénovat každodenním cvičením. Lehněte si na záda, nohy pokrčte na šířku pánve a obě ruce položte na břicho tak, aby se malíčky dotýkaly třísel. Začněte dýchat a snažte se o to, aby vzduch putoval až pod malíčky, které se snažíte svým dechem vytlačovat. Zároveň svůj dech směřujte pod spodní žebra a do oblasti beder. Horní část hrudníku by se při tomto nácviku hýbat neměla a také si dejte pozor, aby se vám břicho nevykulovalo dopředu (to by znamenalo, že dýcháte jen pod pupík, a ne do stran).

Máme dýchat nosem, nebo ústy?

U dýchání otázka nezní jenom kam, ale i čím. Nadechujte se tedy nosem, vydechujte ústy nebo také nosem. „Při dýchání by mělo docházet k přirozené cirkulaci vzduchu v těle, kdy s nádechem přes nos dostáváme vzduch do těla a výdechem ústy z těla ven. Na druhou stranu i výdech nosem je zdravý, protože vzduch prochází přes užší prostor, vydechujeme tedy proti drobnému odporu, a tím posilujeme mezižeberní svaly. Při klidovém cvičení doporučuji dýchat nosem, při zátěži nadechovat nosem a vydechovat ústy,“ shrnuje fyzioterapeutka.

Jak správně dýchat při běhání a posilování?

Toto pravidla platí i u běhání. Hluboký nádech nosem střídá výdech pusou a je při tom nutné najít si svůj přirozený rytmus: na dva kroky jeden nádech, na dva kroky jeden výdech apod.

A jak správně dýchat při posilování? Tady se zaměřte ještě na to, abyste vydechovali ve chvíli, kdy provádíte samotný cvik a nejvíce zapojujete svaly. „Pokud například chcete, aby posilování břicha bylo co nejefektivnější, je důležité při kontrakci břišních svalů vydechovat tak, jako že se snažíte ze sebe vyždímat poslední molekulu vzduchu,“ uzavírá fyzioterapeutka.

 

 

 

 

Autor: taj