Tohle vám ničí zuby! Kterým potravinám a nápojům byste se měli raději vyhnout? | Pro ženy | Blesk.cz

Tohle vám ničí zuby! Kterým potravinám a nápojům byste se měli raději vyhnout?

  • 12. července 2020 | 06:00

    Za nezdravým chrupem stojí mnohdy zdánlivě nevinně vypadající potraviny. Tušili jste třeba, že kyselé okurky a kyselé salátové zálivky patří mezi hlavní viníky opotřebování zubů? Vedle kvalitní zubní pasty, kartáčku a ústní vody je tak zapotřebí hlídat si i jídelníček. Co když se ale těchto potravin nechcete vzdát? Nechte si poradit, co dělat, když si některé z potravin či nápojů přece jen neodpustíte.

    Do rizikové skupiny potravin, které ohrožují váš chrup, patří i zdravá jídla. Neznamená to však, že byste je tímto měli z jídelníčku vyřadit. Jak správně postupovat?

  • Citrusové plody

    I když je ovoce zdravé, tak pokud jíte často pomeranče, mandarinky, grapefruity a jiné citrusové plody, může to vést k nenávratnému poškození zubní skloviny. „Ovoce obsahuje spoustu vitaminů a je pro tělo bezesporu velkým přínosem, ale měli bychom být s jeho konzumací opatrní, protože obsahuje také cukry a kyseliny. Obojí má ve velkém množství pro zuby nežádoucí důsledky,“ varuje zubní lékař MDDr. Tomáš Machač, odborný garant přírodních produktů v péči o ústa Splat.

    Největší problém pak podle něho představuje kombinace příliš časté konzumace citrusů se zlozvyky, jako jsou skřípání a zatínání zubů. V takovém případě může dojít k nevratnému poškození a opotřebení zubů. To ale neznamená, že nesmíte jíst citrusy. Stačí to s nimi nepřehánět a po každé konzumaci citrusů si vypláchnout ústa vodou.

    Zajímavost: Věděli jste, že když sníte kyselé ovoce, měli byste chvíli počkat, než si vyčistíte zuby? Kyseliny obsažené v ovoci při čištění kartáčkem zubům velice škodí a narušují kompaktnost skloviny.

  • Žvýkací a tvrdé bonbony

    Cukr je jednou z látek, které podporují vznik zubního kazu, jelikož bakterie mají rády sladké prostředí. Plak z cukrovinek, který se na zubech tvoří, je tak pro ně ideálním prostředím. „Ze sladkostí jsou nejhorší lepivé cukrovinky jako turecký med, karamely, gumoví medvídci, měkké ovocné bonbony a podobné sladkosti. Tyto měkké bonbony se přilepí na zuby a do mezizubních prostor, kde se drží dlouhou dobu. Umožňují bakteriím v ústech hodovat na dodaném cukru,“ upřesňuje zubní lékař Machač.

    Lépe na tom však nejsou ani tvrdé (cucací) bonbony. Ty se sice nelepí na zuby tolik jako ty měkké, ale protože se pomalu rozpouštějí v ústech a oslazují ústa po několik minut, mají bakterie spoustu času vyprodukovat nebezpečné kyseliny. Většina takových bonbonů je navíc ochucena i kyselinou citronovou, která poškozuje zubní sklovinu.

  • Sladké limonády

    Stejně jako cukrovinky škodí zubům i sladké limonády. Nicméně podle odborníků to není pouze cukr, co stojí za zvýšenou kazivostí zubů. „Například v perlivých nápojích mají na chrup negativní vliv kyseliny. Z toho důvodu zuby poškozuje i pití tzv. dietních nápojů bez cukru. Obsahují totiž kyselinu citronovou a fosforečnou, které narušují zubní sklovinu,“ vysvětluje Ing. Zuzana Heiník Bělová, výkonná ředitelka společnosti BELdental.

    V případě, že se bez těchto limonád nedokážete obejít, vypláchněte si ústa vodou nebo si dejte limonádu společně s obědem, který kyseliny částečně neutralizuje a jehož žvýkání mechanicky očišťuje zuby. Nejvhodnější je pro tyto účely čerstvý salát.

  • Kyselé okurky

    Kyselé okurky či kyselé salátové zálivky jsou oblíbeným doplňkem k mnohým českým jídlům, jenže zároveň jsou podle stomatologů jednou z potravin nebezpečných pro chrup. „Kyselé okurky mají na svědomí opotřebování zubů, přičemž z hlediska skloviny je nejhorší kyselina v octu,“ varuje Ing. Zuzana Heiník Bělová. Zároveň však dodává, že většina z nás nejí kyselé okurky tak často, aby to výrazně ovlivnilo dentální zdraví. Není nutné se jim zcela vyhýbat. Doporučením je nejíst kyselé okurky či jiné pokrmy naložené v octu každý den a hlavně si po každém takovém jídle vypláchnout ústa vodou.

  • Slané pokrmy

    Vedle sladkého a kyselého mají negativní vliv na chrup i slané pochoutky. Není to však primárně sůl, co způsobuje zubní kazy. „Většina slaných pochutin, jako jsou různé krekry, sušenky, chipsy a další, obsahuje rafinované sacharidy, které se přetvářejí v ústech na cukr, a poskytují tak krmivo pro bakterie. Ty patří mezi hlavní viníky zubních kazů. Také přispívá ke vzniku zubního kazu kašovitá hmota, která se kousáním krekrů vytvoří a usazuje se na stoličkách a v mezizubních prostorech,“ doplňuje Bělová.

    Zajímavost: Věděli jste, že pro zuby může být nebezpečné i vícezrnné pečivo? Obsahuje totiž semínka, která zůstávají v mezizubních prostorech. Pokud je včas neodstraníte, můžou být příčinou odvápnění skloviny a důsledkem může být vznik zubního kazu.

  • Káva a čaj

    Nadměrné pití kávy, černého čaje, ale i colových nápojů způsobuje nevzhledné skvrny na zubech. Nejde ale pouze o estetickou stránku věci. Zuby s těmito skvrnami mají obvykle větší sklon k tvorbě plaku. „Pokud vám po častém pití kávy a čaje dochází k zabarvování zubů, mělo by to být pro vás signálem, že zubní plak není dobře vyčištěn kartáčkem. Například i použitím kvalitních zubních past můžete efekt čistých a hladkých zubů udržet déle i při pití oblíbené kávy či čaje,“ doporučuje Machač.

  • Červené a bílé víno

    Pozor si dejte i na pití vína. Červené víno obsahuje látky zvané chromogeny, které produkují pigmenty, které zabarvují zuby. Taniny obsažené v červeném víně navíc mají tendenci vysušovat ústa, zuby tak mají sklon se více zabarvovat.

    Zubní lékař MDDr. Machač však upozorňuje na to, že není pravda, že špatný vliv na zuby má pouze pití červeného vína. „Alkoholické nápoje jsou vzhledem k obsaženým kyselinám a cukrům pro dlouho nevyčištěné zuby pohromou. Vedle toho i bílé víno může přispívat ke skvrnám. Oba druhy vína totiž obsahují erozivní kyselinu, která umožňuje skvrnám z jídla nebo pití proniknout hlouběji do zubní skloviny. Obecně tyto kyseliny narušují pH v ústech, a umožňují tak kyselinám vytvářet ideální prostředí pro množení bakterií způsobujících zubní kaz,“ říká na závěr odborník.

Autor: Veronika Duží
Diskuse ke článku
.