Včelí pyl je zázrak přírody, ale i superpotravina! Víme, jak ho zařadit do jídelníčku | Pro ženy | Blesk.cz

Včelí pyl je zázrak přírody, ale i superpotravina! Víme, jak ho zařadit do jídelníčku

  • 5. července 2020 | 06:00

    Zahlédli jste na Instagramu lahodné smoothie a acai bowls posypané žlutými zrníčky? Možná budete v šoku, že se nejedná o žádná semínka, ale včelí květový pyl! Ten je starý jako včelařství samo a používá se nejčastěji v čínské medicíně. Díky jedinečné kombinaci látek má obrovské přínosy pro zdraví. Zatímco med je jím tvořen pouze z pěti procent, žlutá zrníčka pylu rouskového nebo pylu perga můžete do svého jídelníčku zařadit ve stoprocentní koncentraci.

    Jaké jsou zdravotní přínosy včelího pylu a na co byste si naopak při jeho konzumaci měli dávat pozor?

  • Včelí květový pyl se používá po staletí

    Podle databáze přírodních léčivých přípravků je včelí pyl v podstatě směsí včelích slin, nektaru a rostlinného pylu, který se shromažďuje na zadních nohách dělnických včel. Včely na svém těle vrátí tuto směs zpět do svých úlů, zabalí pyl do voštinových buněk (plástev medu) a ty podstoupí určitý druh kvašení. Pyl pochází z různých rostlin včetně pohanky, kukuřice, a dokonce i borovice.

    Jelikož pyl může pocházet z různých rostlin, může se lišit i složení včelího pylu, v závislosti na rostlinném zdroji, a dokonce i geografické oblasti. Včelí pyl se od včelího jedu a medu liší, ale stále je to forma apitherapie, která je druhem alternativní terapie.

  • Nutriční hodnoty včelího pylu

    Včelí pyl obsahuje řadu biologicky aktivních látek. Z hlediska nutričního profilu literatura o pylu včel naznačuje, že až padesát procent pylu může být tvořeno polysacharidy. 

    Jedna lžíce včelího pylu obsahuje:

    • 40 kalorií
    • 7 gramů sacharidů (z toho 4 gramy cukru)
    • 0 gramů tuku
    • 2 gramy bílkovin
    • 1 gram vlákniny
    • vitamin C, železo, vápník, fosfor, draslík, hořčík, kartenoidy, fytochemikálie, flavonoidy a další významné látky

    Doporučená denní dívka činí jednu až tři lžičky pylu denně. Neupravujte ho tepelně, a přidávejte si ho tak nejlépe do studených jídel či nápojů.

  • Potenciální zdravotní přínosy včelího pylu

    Včelí byl je zázrakem přírody

    • Redukuje zánět – Jelikož včelí pyl obsahuje široké spektrum vitamínů, minerálů a antioxidantů, má se za to, že má významné protizánětlivé vlastnosti. Podle článku publikovaného v Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine včelí pyl funguje tak, že inhibuje aktivitu enzymů zodpovědných za vývoj zánětlivých procesů.
    • Potlačuje projevy PMS – Z nedávného výzkumu vyplývá, že kombinovaný produkt obsahující royal jelly (balzám na jizvy), extrakt z pestíku a včelí pyl má pozitivní vliv na potlačení příznaků premenstruačního syndromu včetně podrážděnosti a přírůstku hmotnosti. Účinky samotného včelího pylu na příznaky související s PMS však vyžadují další výzkumy.
    • Urychluje hojení ran – Včelí pyl má antibakteriální vlastnosti, které mohou pomoci podpořit regeneraci poškozené tkáně. 
    • Posiluje imunitu
    • Zpomaluje stárnutí

  • Jaká jsou rizika konzumace včelího pylu?

    • Alergická reakce – Pokud jste alergičtí na pyl (zejména z pampelišky, ambrózie nebo rostlin z čeledi Asteraceae), mohou u vás včelí pyl a jeho doplňky vyvolat vážnou alergickou reakci!
    • Kombinace s ředidly krve – Včelí pyl by se neměl kombinovat s běžnými krevními ředidly, jako je Warfarin. Tato interakce může zvýšit riziko krvácení, proto vše raději konzultujte se svým lékařem. 
    • Kontrakce dělohy – Včelí pyl může mít účinky na stimulaci dělohy, proto je nejlepší se mu vyhnout, pokud jste těhotná nebo kojíte. Opět se raději poraďte se svým lékařem.

  • Jak včelí pyl používat?

    Včelí pyl můžete vyzkoušet jako ozdobu na ovesných kaších, v jogurtu, na chia pudinku nebo v acai či smoothie bowls. Můžete ho dokonce použít jako ozdobu při přípravě domácí čokolády nebo ho přimíchat do müsli.

    Chuť včelího pylu závisí na typu květu, z něhož pyl pochází, ale obvykle má květinovou a mírně hořkou, ale zároveň sladkou chuť. Pokud začnete používat včelí pyl, začněte s mírou, ideálně půl lžičky denně. Množství můžete postupně zvyšovat, a to až na jednu polévkovou lžíci.

Autor: Veronika Duží
Diskuse ke článku
.