Zatočte s křečovými žilami: 7 praktických tipů a cviky, které zabírají! | Pro ženy | Blesk.cz

Zatočte s křečovými žilami: 7 praktických tipů a cviky, které zabírají!

27. června 2020 | 06:00

Nateklé, bolavé nohy a pocit, že máte kouli na noze. Tyto příznaky chronického žilního onemocnění zažilo mnoho z nás právě v letním období. I když nepříjemné pocity po několika hodinách odpočinku zmizí, mohou se zase rychle objevit.

Důvodem je pozvolně se zhoršující žilní zánět – základ metliček, křečových žil, trvalých otoků, a dokonce kožních změn a bércových vředů. První známky často přichází již kolem 20. roku věku a křečové žíly a metličky pak nejsou žádnou výjimkou již u třicátnic. Už při prvních nepříjemných pocitech je přitom čas zajít k lékaři a nečekat na další léto, kdy pocítíme daleko silnější projevy.

7 tipů pro krásné nohy bez bolestí:

  1. Zapomeňte na strečové oblečení a vysoké podpatky – ale pozor, ani balerínky nejsou nejvhodnější. Ideální je podpatek 3 cm vysoký.
  2. Nechte se namasírovat – začněte u chodidel a pokračujte vzhůru na stehna. Pokud není nikdo nablízku, ulevit svým nohám můžete sama.
  3. při prvních příznacích (nohy jako z olova, otékání) si naplánujte návštěvu u praktického lékaře – ten vás případně pošle na další vyšetření, doporučí a případně předepíše léky (venofarmaka zlepšující zdraví žil) a poradí se změnou denního režimu.
  4. Sprchujte si nohy studenou vodou nebo využijte speciální prvky v aquacentrech – povzbudíte tak žilní funkci.
  5. Komprese je stále v kurzu – zatímco naši prarodiče se museli spoléhat na obinadla, my si můžeme vybrat z různých kompresních pomůcek. Předepsat je přitom může i lékař, který vám současně poradí s výběrem.
  6. Rozhlédněte se kolem – schválně se podívejte, jak jsou na tom s metličkami a křečovými žílami sousedky a spolucestující v autobuse. Rychle zjistíte, že v tom nejste sama (a při rozhlížení se podívejte i na svého partnera – i když ženy trpí žilním onemocněním častěji než muži, ani u nich není výjimkou).
  7. Využijte moderní technologie – na internetu se podívejte např. na stránku zilniporadna.cz, a pokud dáváte přednost telefonu, pomůže vám aplikace Bolí Vás nohy?. Jinak samozřejmě pohyb, pohyb a ještě jednou pohyb...

Vedle chůze, běhání a kola existují i speciální cviky zlepšující cirkulaci krve v problematických místech.

Vestoje v práci i při čekání ve frontě

Vytáhněte se na špičky, přenášejte váhu postupně ze špiček na paty a zpátky. Pokud jedete na dovolenou, vzít si s sebou můžete malý míček či měkkou podložku. Tu pak sešlapujte špičkou s tím, že pata zůstává po celou dobu opřená o zem a nezvedá se.

Cvik vestoje

Pokud právě máte v práci chvilku volna nebo jste na hřišti s dětmi, choďte střídavě po patách a po špičkách. Vyzkoušet můžete také obměnu cviku, kdy budete chodit střídavě po vnitřních a vnějších hranách chodidla.

Cvik vestoje

Při sedavém zaměstnání nebo při čtení knížky

Pokud máte sedavé zaměstnání, cvičení jednodušeji skryjete před zvědavými zraky kolegů a zákazníků. Využít můžete také čas, kdy se díváte na televizi nebo si čtete na gauči.

Vsedě se střídavě opírejte o špičky a o paty.

Cvik při sedavém zaměstnání

Vsedě natáhněte nohy před sebe a pomalu postupně propínejte a krčte chodidla střídavě jedné a druhé nohy. Vyzkoušet můžete také variantu, kdy budete nejprve pokrčovat a natahovat jednu nohu a až poté druhou.

Cvik vsedě

V posteli po dlouhém pracovním dni

Vleže s nataženýma nohama a propnutými špičkami kružte kotníky, nejdříve jedním, pak druhým směrem. Na každou stranu opakujte 10krát.

Cvik vleže

Vleže zvedněte obě končetiny a střídavě krčte a natahujte prsty.

Cvik vleže

 

Autor: red