Chcete být v kondici a posílit imunitu? Víme přesně, co musíte udělat | Pro ženy | Blesk.cz

Chcete být v kondici a posílit imunitu? Víme přesně, co musíte udělat

6. července 2020 | 06:00

Chcete být v kondici a posílit imunitu? Pomůže vám chůze. V době nouzového stavu začali chodit i lidé, kteří předtím pohyb venku příliš nevyhledávali. Pojďme v tom spolu pokračovat. Proč? Je to prakticky zadarmo!

Chůze je podle odborníků malou investicí s obrovskými výsledky. Abychom jich docílili, měli bychom podle některých denně ujít přibližně deset tisíc kroků, což je asi 7,5 kilometru. Jestli se vám to zdá moc, souhlasíme. „Pro začátečníky je to opravdu příliš a v podobném modu většina z nich nevydrží. A není to ani nezbytné. I kratší trasy můžou být přínosem. Reálné cíle jsou zkrátka pro trvale udržitelný pohyb podstatné,“ říká trenérka fitness Jana Havrdová. I ona považuje chůzi za vynikající způsob, jak udržet tělo v kondici a kila na uzdě.

Čas není podstatný

Někteří lidé se vymlouvají, že na procházky nemají čas. Podle japonských vědců to ale není argument. Proč? Protože v roce 2019 dokázali, že dokonce i padesát minut rychlé chůze rozložených v krátkých intervalech do celého týdne přináší organismu velké bonusy. Především se poměrně rychle zvyšují celková výkonnost, vytrvalost a také kapacita plic. Zároveň se snižují rizika, která souvisejí se špatným životním stylem. Lapidárně řečeno to znamená, že když budete pravidelně svižně chodit, byť jen 50 minut týdně, významně omezíte škodlivé dopady spousty svých prohřešků – častého sezení, nedostatku spánku, nepříliš zdravého jídelníčku...

Důležité je tempo

Aby měl člověk z chůze maximální užitek, je daleko důležitější než počítání kroků nebo měření času intenzita chůze, její tempo. Velká studie, kterou v roce 2018 prováděli lékaři z Univerzity v Sydney, zjistila, že zdravotní přínosy chůze záleží právě na jejím tempu. A rozdíly mezi rychlým a pomalým chozením jsou v tomto směru značné. „Chůze v průměrném tempu snižuje celkové riziko úmrtnosti o dvacet procent oproti pomalé, procházkové chůzi. Rychlá, svižná chůze, při které se trochu zadýcháme, tohle riziko snižuje až o dvacet čtyři procent,“ říká trenérka Kira Mahalová.

Chůze prospívá kostem i srdci

„Pravidelně chodit se člověku vážně vyplatí. Chodci jsou oproti jiným lidem daleko méně ohroženi cukrovkou druhého typu, snadněji si udržují váhu a zároveň chůzí soustavně posilují srdce a cévy. Chůze také pomáhá zlepšovat kvalitu kostí, celkovou duševní rovnováhu a odbourává stres. K tomu s sebou nese na rozdíl od jiných kardio cvičení jen minimální rizika úrazu,“ vyzdvihuje pozitiva chození populární trenérka Kira Mahalová.

Správné tempo i technika

„Aby chůze tělu prospívala, je zásadní i správná technika chůze,“ říká fyzioterapeut a rehabilitační lékař Jan Sedmík. Záda je třeba držet rovně a přitom uvolněně a hlavu je třeba nést v prodloužení páteře v mírném předklonu. Našlapujeme přes patu, kroky děláme stejně dlouhé a pokud možno plynulé. Čím víc se mává při chůzi rukama, tím lépe. Rychlost přidáváme postupně. „Ideální je svižná chůze s mírným zadýcháním, nikoli ale přílišným. Délku trasy při stejné intenzitě chůze prodlužujeme postupně a chodíme raději v přírodě.“

Zásadní je vhodná obuv

Na chození je výhodné i to, že za něj nemusíte nikde utrácet peníze. Prostě jen vyjdete ven a kráčíte. Investicí, kterou byste ale opominout neměli, jsou kvalitní a pohodlné boty. „Je třeba mít dobrou podporu pro klenbu nohy a odpruženou podrážku, aby dostatečně tlumila nárazy, obzvlášť při chůzi ve městě. Vhodnější je vyšší obuv, která zpevní kotník a umožní bezpečnou chůzi i v přírodním terénu. Z materiálů je nejvhodnější kůže, která je prodyšná a zároveň pevná. Hodí se i goretex, který je naprosto nepromokavý. I v něm můžou nohy dobře dýchat,“ doporučuje podoložka Veronika Matulová z pražského PODOestu.

Dvoutýdenní chodecký plán najdete v červencovém čísle Blesk zdraví, které seženete na stáncích nebo si ho můžete v tištěné či elektronické podobě objednat ZDE >>>

Blesk Zdraví

Autor: sia