Jóga pro lepší trávení: Jak s její pomocí podpořit funkci žaludku? | Pro ženy | Blesk.cz

Jóga pro lepší trávení: Jak s její pomocí podpořit funkci žaludku?

14. října 2019 | 06:00

Během měsíce října bychom měli pozornost věnovat hlavně žaludku, protože právě tento orgán bývá v tomto období nejvíce oslaben. Je to emočně velmi citlivý orgán a jakýkoliv stres nese těžce. Jeho funkci můžete posílit pomocí orgánové sestavy podle Šárky Simonidesové, certifikované lektorky hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues.


Podle tradičních názorů čínské medicíny je čchi (životodárná energie) žaludku základem pro všechny ostatní orgány. Spolu se slezinou zajišťuje produkci jemné esence, která je zdrojem životní síly pro celý organismus. Proto je důležité harmonizovat žaludek, aby nedocházelo k nejrůznějším onemocněním a abychom měli energii a radost ze života.

Žaludek je skladníkem a překladačem potravy

Tradiční názory čínské medicíny ho nazývají mořem potravy. Žaludek východní nauka rozděluje na tři části: horní žaludeční dutina zahrnující vchod, střední žaludeční dutina a spodní žaludeční dutina s vrátníkem. Hlavní funkcí žaludku je příjem a skladování potravy. Při normální funkci máme chuť k jídlu, neblahým stavem jsou pak pocit plnosti a bolesti v žaludku.

Žaludek pojme až 1,5 litru jídla a za den vyprodukuje přibližně stejný objem žaludečních šťáv. Ty obsahují kyselinu chlorovodíkovou, která bez milosti usmrtí většinu virů a bakterií.

Pracuje jako míchačka

Druhou funkcí žaludku je rozklad potravy a vytváření postnatální vyživující esence. Silné svaly ve stěnách žaludku se pravidelně stahují, aby rozmačkaly a rozdrtily obsah uvnitř na tráveninu. Potrava bohatá na tuky vydrží v žaludku až šest hodin, sacharidové jídlo opustí žaludek již po dvou až třech hodinách.

A do třetice žaludek řídí průchodnost a klesání, tedy to, zda strava sestupuje plynule do tenkého střeva. Jestliže potrava v žaludku stagnuje, čchi je obrácena do protisměru, což způsobuje říhání, škytání nebo zvracení.

Pečujte v říjnu o své trávení! 

Tento čas si přímo říká o to, abychom si více všímali toho, jak a co (nebo koho) trávíme. Žaludek je nejaktivnější mezi sedmou a devátou hodinou ranní. Je to doba, kdy snídáme. Co v tu chvíli „hodíte“ do sebe, to ovlivní celý váš den.

A netýká se to jenom jídla. Když se rozčílíte nad ranním zpravodajstvím nebo v zácpě nadáváte na nepozorného řidiče, poveze se to s vámi takříkajíc celý den. Právě jste totiž vyčerpali část své drahocenné energie, a ta vám může později chybět. 

Snídejte jako králové

Po ránu je nejlepší do sebe dostat to, co vás posiluje a podporuje. Potraviny přinášející vlhkost, jako jsou syrové ovoce, jogurty, sýry nebo ovocné džusy, nebudou tím pravým startem do nového dne. Snídejte raději teplé obilné kaše, vývary nebo husté zeleninové polévky.

Obiloviny nebo rýži si můžete uvařit do zásoby a uchovávat je v lednici. Pak do rendlíku přidáte to, na co máte chuť, a za pár minut je hotovo. Ideální jsou rostlinné mléko, ovocná zavařenina, kousek hořké čokolády, ořechy nebo semínka.

Ajurvéda doporučuje přidat ještě zahřívací koření, jako jsou skořice, hřebíček, kardamom či zázvor. Podpoříte tak agni, trávicí oheň, který má za úkol dokonale strávit přijatou potravu. Syrová strava a studené nápoje naopak metabolismus a trávení zpomalují a ani ajurvéda, ani čínská medicína je nedoporučují.

Podpořte žaludek pomocí orgánové sestavy 

Šárka Simonidesová, certifikovaná lektorka hormonální jógové terapie dle Dinah Rodrigues, na základě svých zkušeností a praktických poznatků sestavila systém dvanácti cviků zaměřující se na revitalizaci jednotlivých orgánů. Tentokrát se zaměříme přímo na žaludek.

Jak tedy harmonizovat žaludek pomocí jógy? Posaďte se do vzpřímeného sedu na patách. Pánev by měla být v neutrální pozici, tedy nikoliv podsazená. Pozor na bedra! Jsou přirozeně zakřivená? Předpažte a propleťte prsty na rukou. S nádechem vzpažte. 

Pokud vám to tělo dovolí, dlaně vytočte ke stropu. Pohled směřuje šikmo vzhůru ke stropu, hlava se dostane do mírného záklonu. S nádechem se vždy vytahujte za pažemi směrem vzhůru výš a výš. S výdechem se uvolněte a můžete přidat léčivý zvuk "ččuuu". Zopakujte alespoň třikrát.

Šárka Simonedisová

Autor: Aneta Valešová