Nafouklé břicho nemusí souviset jen s tím, co sníte. Zaměřte se na své zlozvyky!

  • 24. září  2018 
     06:00

    Sami už jste určitě zpozorovali, které potraviny vás pravidelně nadýmají. Zpravidla k nim patří luštěniny, jako jsou například fazole nebo čočka. Nepříjemný pocit nafouknutého břicha ale nemusí nutně souviset s výběrem potravin. Možná za to mohou zlozvyky, kterých jste si doposud nebyli vědomi.

    Snažíte se jíst zdravě, ale přesto se pravidelně trápíte s nafouklým bříškem? Možná vás nenapadlo hledat příčinu častého nadýmání právě v těchto souvislostech.

  • Neustále žvýkáte žvýkačku

    Za vaším nafouklým bříškem může stát časté žvýkání žvýkačky!

    Podle Britské národní služby zdraví je nafouklé břicho způsobeno nahromaděním plynů v důsledku polknutí vzduchu. K tomu může dojít hned několika způsoby a jedním z nich je i žvýkání žvýkačky.

    Pokud jste zpozorovali, že se po pár žvýkačkách začínáte nafukovat, zkuste je na pár dní ze svého rituálu vyřadit. Možná neustále nafouknuté břicho zcela zmizí!

  • Máte nepevný postoj!

    Stejně jako žvýkání žvýkačky, tak i vaše poloha při jídle ovlivňuje, kolik vzduchu se vám dostává do trávicího ústrojí.

    Jíte často shrbení, skrčení nebo se při jídle nepřirozeně ohýbáte přes pracovní stůl? Podle studie z roku 2003, která je publikována v Národním institutu zdraví, může váš postoj či posed při jídle ovlivnit, kolik plynů bude zachyceno v trávicím systému.

    Zkuste se proto při jídle více soustředit na svou polohu. Seďte rovně a příliš se nepředklánějte, abyste uvolnili všechny trávicí cesty.

  • Jíte za chůze

    Popadnete na jídlo vždy jen něco malého, co se dá sníst snadno cestou do práce? Pak může za nafouknuté břicho nedostatek času. Vyhraďte si na snídani alespoň deset minut. V klidu se posaďte a jídlo si vychutnejte. Tento denní rituál vás zbaví problémů s trávením.

    Stejně jako u žvýkání se i u stravování za chůze nebo vestoje dostává do zažívání více vzduchu. Polykání vzduchu způsobuje nepříjemný pocit v břiše, který mnohdy následují i bolestivé křeče. 

  • Jíte a mluvíte zároveň

    Stává se pro vás jídlo i společenskou událostí? Večeře s přáteli nebo partnerem je příjemným zpestřením dne. Ovšem pokud se snažíte říct u večeře všechny události uplynulých dní a týdnů, pak s velkou pravděpodobností spolykáte více vzduchu než jídla.

    Pokud navíc budete mluvit s plnými ústy, pak stravu tolik nerozžvýkáte a příliš rychle sousto polknete. Nerozmělněná strava pak v žaludku spolu s přebytečným vzduchem způsobuje nepříjemné trávicí potíže.

  • Žvýkáte s pusou otevřenou

    Další zlozvyk, který může způsobovat nadýmání, je žvýkání s otevřenými ústy. Stejně jako v předchozích případech se vám vzduch dostává až do žaludku a následně se zachytí ve vašem trávicím ústrojí.

    Jezte u stolu a soustřeďte se na způsob, jakým jídlo konzumujete. Možná budete překvapeni, co vše děláte špatně.

  • Cítíte se často ve stresu

    Stres je nepřítelem hned v několika ohledech. Nafukování bříška tak nemusí být ovlivňováno jen tím, co a jak si vkládáte do úst, ale na vině může být i vaše hlava. 

    "Stres má obrovský dopad na náš zažívací systém. Může změnit způsob, jakým dýcháme, i to, jak s potravou tělo naloží," říká odbornice na výživu a zdravotní sestra Abigail Hopkins.

    Pokud jste ve větším stresu a vidíte to i na svém bříšku, pak zkuste uklidňující techniky, jako jsou meditace nebo dlouhé procházky v přírodě. 

  • Berete určité léky

    Nadýmání a nepříjemný pocit nafouklého bříška můžou úzce souviset s vedlejšími účinky léků, které zrovna berete. Nezapomínejte proto číst příbalové letáky, kde jsou vedlejší účinky podrobně vypsány.

    Zejména opioidní látky účinné proti bolesti, jako jsou oxykodon nebo hydrokodon, způsobují křeče a nadýmání. Podle knihy Gutbliss mohou břicho nafukovat i antibiotika, jelikož spolu se škodlivými bakteriemi střev ničí i ty prospěšné. Nerovnováha bakterií způsobí, že mikrobi začnou uvolňovat plyny.

  • Máte zrovna před menstruací

    Ženy jsou jistě ovlivněny obdobím před menstruací, které působí nejen na jejich náladu, ale i fyzický vzhled.

    Podle Medical News Today mohou změny hladin hormonů progesteronu a estrogenu před a během období menstruace způsobit, že tělo zadržuje vodu a sůl. Buňky v těle zadržují tekutinu, což vede následně k pocitu otoku a plnosti.

    Tento pocit je snadno zaměnitelný s pocitem nadýmání, které ale vždy souvisí s nahromaděním plynů nebo pevných látek v zažívacím systému.

  • Rádi pijete z plastové lahve

    Nejen způsob konzumace jídla, ale i způsob příjmu tekutin může ovlivnit vaše trávení.

    Pokud chodíte cvičit a během tréninku v rychlosti popadnete lahev a dlouze se napijete, pak pravděpodobně spolykáte i spoustu vzduchu navíc.

    Změňte způsob, jakým pijete. Zaměřte se na více malých doušků, abyste se vyhnuli polykání vzduchu.

  • Máte nediagnostikovaný zdravotní problém

    Pokud trpíte neustálým nadýmáním, přestože jste se vyvarovali nadýmavých potravin i všech jmenovaných zlozvyků, pak je pravděpodobně na vině zdravotní problém.

    Organizace Everyday Health radí, abyste v případě dalších symptomů, jako jsou bolesti břicha nebo pánve, krvavá stolice, horečky nebo vaginální krvácení, okamžitě vyhledali lékařskou pomoc. Může se jednat o závažné zdravotní problémy související např. s obstrukcí střev, rakovinou dělohy, vaječníků nebo tlustého střeva.

    Ale pouze lékař vás může diagnostikovat, proto pokud nadýmání pravidelně zasahuje do vašeho každodenního života, neváhejte se k němu objednat.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji