Je to depka, nebo deprese? Řešte situaci včas a s odborníkem! | Pro ženy | Blesk.cz

Je to depka, nebo deprese? Řešte situaci včas a s odborníkem!

  • 9. října 2019 | 06:00

    S depresí je to jako s chřipkou. Je to nemoc jako každá jiná, která se může objevit kdykoli. Jenže důležité je správně zjistit, co vás vlastně trápí. Je to „obyčejný“ smutek, který po čase zase zmizí? Nebo vás sužuje intenzivní vnitřní bolest, se kterou vám pomůže jenom odborník? Lidé, kteří někdy prožili skutečnou depresi, ji většinou popisují hodně podobně. Cítili se unavení, byli skleslí a prožívali velkou beznaděj.

    „Lidé s depresí mohou mít pocit, že život nemá žádný smysl. Často se uzavírají do sebe, straní se společnosti a mívají problém ráno i vstát z postele,“ potvrzuje psychoterapeutka Lucie Peschiková.

  • Jenom smutek?

    „Pojem deprese se používá až příliš často i v těch případech, kdy se jedná spíše o smutek spojený s náročnou situací,“ dodává terapeutka Peschiková. Pokud procházíme například rozvodem, je úplně normální, že nejsme zrovna v pohodě. „Skutečnou depresi ale poznáme tak, že lidé jsou přešlí i v době, kdy v jejich životě nedochází k zásadně těžkým věcem,“ dodává Lucie Peschiková.

    Chcete rychle zjistit, jestli jste v psychické pohodě, nebo vám hrozí zhroucení? Odpovězte si na pár důležitých otázek! Najdete je v aktuálním čísle magazínu Blesk pro ženy, které koupíte v novinových stáncích. Nebo si ho můžete objednat v našem iKiosku ZDE.

  • Jako pokec s kamarádkou

    Jak tedy postupovat, pokud se vnitřně neúnosně trápíte? Jestliže vám smutek a beznaděj brání v tom, abyste běžně fungovali, pak neváhejte a zajděte za dobrým psychologem nebo terapeutem. Rozhodně to není žádná ostuda. Chybou je naopak své problémy neřešit. Psychoterapeut si s vámi promluví tak, jako kdybyste si povídala s kamarádkou, která má odstup a chce vám pomoct. Určitě se nemáte čeho bát!

    „Já sám chodím na psychoterapii pravidelně, i když žádné potíže nemám. Myslím, že by to prospělo úplně každému,“ radí mladý herec Vladimír Polívka.

  • Dejte si domácí úkol

    A pokud zrovna procházíte těžším obdobím nebo byste s úzkostmi chtěli pracovat nejdříve sami, pak se zaměřte na každodenní pevný řád. Jednoduše řečeno si dávejte malé úkoly každý den, z hodiny na hodinu. „Za den byste měli udělat dvě až tři věci, které si sami určíte. Samozřejmě se budete muset trochu překonat a vytvořit si z toho nový návyk. Rozhodně se ale snažte o to, abyste nezůstávali jen se svými myšlenkami, to si raději běžte zacvičit,“ radí Lucie Peschiková. Podle jejích slov také pomáhá, když se budete zajímat o dění kolem sebe a všimnete si, že i ostatní lidé mohou mít problémy.

  • 6 zlatých pravidel, jak bojovat s depresí

    1. Co nejlépe poznejte své vnitřní prožívání a chování. Stačí, když si upřímně přiznáte, že například v práci zbytečně často vyjíždíte na své kolegy nebo že až moc peskujete svého muže.

    2. Rozhodněte se, že chcete změnit to, co není ideální. Pamatujte, že ke skvělým výsledkům se nikdy nedostanete pomocí nevhodných metod. Pokud můžete situaci vyřešit s nadhledem a klidem, vždycky to tak udělejte.

    3. Vytvořte si pevný řád, ten se snažte dodržovat.

    4. Sportujte. Pokud zatím nejste se cvičením velcí kamarádi, alespoň choďte na procházky nebo třeba uklízejte.

    5. Snažte se být hlavně laskaví sami k sobě. Zasloužíte si to nejlepší, proto se hlavně mějte rádi.

    6. Přejte ostatním hodně štěstí. Pokud můžete, dělejte pro přátele a své blízké drobné věci.

  • Dobrovolníci jsou šťastnější

    Lidé, kteří se věnují dobrovolnictví, jsou v životě šťastnější. Tvrdí to alespoň studie exeterské univerzity v Británii. Při výzkumu se navíc ukázalo, že když někdo nezištně pomáhá ostatním, téměř nikdy nepropadá úzkostem a depresi. „Dobrovolnická činnost nám vždycky něco vrací,“ vysvětluje autorka britské studie Suzanne Richards.

  • Jak to dělají slavní?

    S depresemi se potýkají i celebrity, jako jsou Jim Carrey, Angelina Jolie, Lady Gaga nebo zpěvák Miro Žbirka. Ten se ze svých stavů vždycky vyzpívá. „Když se chcete radovat, tak předtím musíte být smutný, jinak to nerozeznáte. V písničkách procítím každou z těch nálad.“

    Slavná zpěvačka Lady Gaga dokonce trpí posttraumatickou poruchou. „Dlouho mi trvalo, než jsem to někomu řekla. Život mi zachránilo to, jak laskavě se ke mně chovali lékaři, moje rodina i přátelé,“ řekla držitelka Oscara za píseň Shallow z filmu Zrodila se hvězda. Co jí v těžkých chvílích nejvíce pomohlo? „Zjistila jsem, že na úzkosti zabírá laskavé chování,“ vysvětlila. „Když někdo prožívá trauma, zahrňte ho pozitivními vjemy. To je k nezaplacení.“

    Kam se obrátit?

    Czap.cz Klinikaeset.cz Psychoterapie-andel.cz

Autor: dan, red
Diskuse ke článku
.