Trápí vás zácpa nebo průjem? Možná vás překvapí, co vaše zažívání ohrožuje! | Pro ženy | Blesk.cz

Trápí vás zácpa nebo průjem? Možná vás překvapí, co vaše zažívání ohrožuje!

  • ...
    4. března 2018 | 06:00

    Přestože je těžké odolat vůni ještě teplého koláče, všichni víme, že ty bolesti břicha by jednoduše nestály za to! Existují potraviny, o kterých i malé dítě ví, že způsobují střevní problémy. Velice často ale trpíme problémy se zažíváním, aniž bychom znali jasnou příčinu. Ve skutečnosti těmito problémy trpí až 15 procent populace. Může se jednat o syndrom dráždivého tračníku! Jak to poznáte?

  • Jíte hodně pečiva a těstovin!

    ...

    Možná se automaticky domníváte, že pokud vám pečivo nebo těstoviny způsobují zažívací problémy, viníkem je lepek. Není tomu ale vždycky tak! „Problémy u neceliaků mohou způsobovat fruktany, což jsou sacharidy vyskytující se v pšenici,“ vysvětluje gastroenterolog Daniel Motola z New Yorku.

    Fruktany často způsobují problémy u lidí trpících syndromem dráždivého tračníku (IBS). Ten se projevuje bolestmi břicha, nadýmáním, průjmem, nebo naopak zácpou. Odborníci diskutují o tom, co přesně tento syndrom způsobuje. Zatím se shodují na tom, že se projevuje podobně jako běžné trávicí potíže. Může být ale spojen také s bolestmi hlavy, svalů a výkyvy nálad.

    Vraťme se ale ke fruktanům. Jedna gastroenterologická studie zkoumala skupinu lidí, která měla potíže s trávením pšenice. Výzkum ukázal, že problémy způsobovaly především zmiňované fruktany než obecně známý lepek.

    Čím to je? Jednoduše řečeno, tělo tento sacharid neumí dobře štěpit. Jakmile se dostane do tlustého střeva, začne hnít a v tomto procesu vznikne spousta nežádoucích plynů. Pokud trpíte syndromem dráždivého tračníku, vyloučení pšenice z vašeho jídelníčku by vám mělo zásadně ulevit, doporučuje Motola. Dalším zdrojem fruktanů jsou například cibule, česnek, zelí, brokolice, pistácie a chřest.

  • Nebráníte se alkoholu!

    ...

    Nikdy jste neslyšeli o tom, že by mohl alkohol nadýmat nebo způsobovat i jiné zažívací problémy? To možná proto, že ve spojitosti s alkoholem mnoho lidí řeší spíše, jak se zbavit kocoviny.

    Alkohol, stejně tak jako další zlozvyky, jako jsou kouření nebo nadměrné pití kávy, jsou u syndromu dráždivého střeva zakázány, protože škodí už i tak špatnému fungování střev.

    „Cukry obsažené v alkoholu jsou velmi různorodé. Některé z nich mohou sloužit jako potrava pro střevní bakterie, což vede k fermentaci a tvorbě přebytečného plynu a nadýmání,“ vysvětluje americký gastroenterolog Neilanjan Nandi. Tyto cukry mohou navíc škodit dobrým bakteriím, které jsou zásadní při trávení potravy.

    Pozorujte tedy, jak se chová vaše tělo, když pijete alkohol. Sledujte, v jaký moment přicházejí zažívací problémy, abyste našli hranici, kdy s pitím přestat. Pokud se dostaví křeče, můžete je zmírnit teplými obklady břicha nebo pitím bylinkových čajů.

  • Chybí vám vitamín D!

    ...

    Odborníci stále zkoumají, a abychom byli upřímní, ještě úplně nevědí, co přesně syndrom dráždivého tračníku ovlivňuje. Nedávná studie zveřejněná v evropském časopise o klinické výživě odhalila velký deficit vitaminu D u lidí, kteří mají syndrom dráždivého střeva. Vitamín D je přitom nezbytný pro zdraví střev a imunitní funkci.

    Studie také ukázala, že účastníci, kteří užívali doplňky stravy vitaminu D, zaznamenali zlepšení symptomů, jako jsou nadýmání, průjem a zácpa. Neilanjan Nandi doporučuje všem, kteří mají podezření, že by mohli trpět syndromem dráždivého tračníku, navštívit svého lékaře, který po kontrole doporučí správné doplňky stravy.

  • Málo spíte!

    ...

    Někteří odborníci mají dokonce vážné podezření, že syndrom dráždivého tračníku může zhoršovat i nedostatek spánku. Toto podezření potvrdila studie z roku 2014, která prokázala, že převážně u žen je špatný nebo nedostatečný spánek spojen se zhoršením zažívacích problémů, bolestí břicha, únavou a úzkostí.

    „Jakékoliv narušení vašeho cirkadiánního rytmu (biorytmus denní aktivity a bdělosti těla, pozn. red.) ovlivňuje i mikrobiom ve střevech,“ říká doktorka Samantha Nazarethová.

    Pomoci by údajně měla cvičení na zdravé spánkové návyky. To znamená chodit každý den spát a probouzet se ve stejnou dobu. Používat ložnici pouze pro spánek. Vyhýbat se práci v ložnici nebo třeba i pouštění televize. To vše by mělo pomoci zlepšit negativní příznaky syndromu, udržet ve střevech potřebnou rovnováhu, a tím i zlepšit únavu a stres.

  • Málo cvičíte!

    ...

    Pohyb, cvičení a sport jsou obecně zdraví prospěšné. Nehledě na to, jaké všechny benefity našemu tělu přináší, dokonce ovlivňují i zdánlivě se sportem nesouvisející bakterie ve střevě. Podle nedávné studie z Univerzity v Illinois může pravidelný pohyb, nezávisle na stravě, zvýšit produkci střevních bakterií, které pomáhají trávení potravy.

    Sport také stimuluje zdravé kontrakce střev. Při potížích se zácpou pomáhá rozpohybovat střeva. Pokud máte časté problémy se zažíváním nebo trpíte syndromem dráždivého tračníku, pravidelný sport pomůže také s častými průjmy.

    „Lidé se sedavým zaměstnáním vnímají problémy se syndromem dráždivého tračníku výrazně častěji než ti, kteří pravidelně sportují nejméně třikrát týdně,“ říká Neilanjan Nandi.

    Zkuste změnit svůj životní styl a do denního plánu zařaďte pravidelný pohyb. Ideální je cvičit alespoň 20 až 60 minut, tři až pětkrát do týdně, doporučuje Daniel Motola. Ideální volbou, která vám pomůže ulevit si od příznaků syndromu, jsou například pravidelné procházky, jízda na kole, jóga nebo třeba tai-či.

    Známe cviky pro lepší zažívání:

    1080p 720p 480p 360p 240p
    Naďa Harenčáková vysvětluje, jak cvičit, aby se nám zlepšilo trávení a zrychlil metabolismus. • VIDEO: 

  • Pijete limči bez cukru!

    ...

    Mnoho bonbonů, limonád nebo žvýkaček, které jsou označeny nápisem „bez cukru“, obsahují umělá sladidla, která dodají potravině chuť. Do potravin přidávaná umělá sladidla obsahují cukerné alkoholy, které naše tělo neumí dost dobře trávit. Podle gastroenterologa Daniela Motoly mohou zapříčinit plynatost, průjem nebo křeče v břiše.

    Protože lidé trpící syndromem dráždivého tračníku mají velice citlivé ústrojí, mohou prožívat skutečně silné křeče v břiše.

    Abyste se vyhnuli silným bolestem, plynatosti nebo střevním problémům, vyjměte ze svého jídelníčku umělá sladidla. Ta se nejčastěji nacházejí v produktech bez cukru nebo určeným výhradně diabetikům.

  • Máte své dny!

    ...

    Jakoy nestačilo, co všechno musí ženské tělo snášet! Ženy jsou navíc ještě dvakrát tolik náchylnější než muži k tomu, aby se u nich syndrom dráždivého tračníku objevil.

    Pro mnoho žen jsou navíc příznaky syndromu během menstruace silnější než obyčejně. Mohou za to ženské hormony estrogen a progesteron. Tyto hormony zpomalí gastrointestinální trakt, takže se jídlo v ústrojí pohybuje pomaleji. „Pomalejší trávení způsobuje zácpu a nadýmání. To navíc zhoršuje nedostatek vlákniny a tekutin,“ říká doktorka Carolyn Deanová, autorka knihy věnující se IBS. „Vědci nevědí, jestli právě i hormony zapříčiňují větší citlivost střev. To, že se ale kvůli nim stále mění rychlost trávení a posouvání potravy v traktu, bohatě stačí k tomu, aby se zvýšila jejich citlivost,“ doplňuje.

    Bedlivě sledujte příznaky syndromu dráždivého tračníku speciálně během svých dnů. Díky tomu poznáte, jaké potraviny vám nedělají dobře, následně podle toho můžete upravit svůj jídelníček. Zaručeně vám pomůže vyhýbat se alespoň prvních pár dnů cyklu potravinám, které nadýmají. Jako jsou například luštěniny, cibule, kedlubna nebo zelí. Pokud míváte zpravidla během menstruace problémy se zácpou, zkuste naopak cvičit a sportovat.

  • Jste ve stresu!

    ...

    Podle odborníků může být dokonce i stres jednou z hlavních příčin našich střevních problémů. „Stres je zásadním spouštěčem střevních potíží, protože lidé psychické napětí drží právě v žaludku nebo střevech,“ říká doktorka Deanová. „Napětí způsobuje svalové křeče, které se mohou snadno stupňovat až do větších problémů dráždivého tračníku.“

    Ve střevech se ve skutečnosti objevuje i množství serotoninu, hormonu štěstí. I ten ovlivňuje správné fungování střeva. Hladinu tohoto hormonu ovlivňuje právě stres, deprese, ale i některé potraviny.

    Pokud jste často vystaveni stresovým situacím nebo trpíte depresí nebo úzkostí, vyřešení vašich psychických problémů by mělo pomoci vyřešit také ty zažívací. Promluvte si s vašim doktorem o postupech, které vám pomohou zvládat stres. Nebo zvažte možnost případného terapeutického vyšetření.

Autor: red
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile