Budíte se uprostřed noci? Víme, proč to tak je a co s tím!

  • ...
    11. února 2018 | 06:00

    Spánek je nejdůležitější relaxační fází organismu. A protože je pro člověka tak vzácný, neměl by být ani ničím rušený. To je ale jen krásný sen! Realitou je, že nás ze spánku běžně vyrušují okolní podněty, potřeba jít na záchod – a to nemluvíme o plačících dětech! Jak se tomu co nejlépe vyhnout a užít si ničím nerušený odpočinek?

  • Potřebujete jít na záchod

    ...

    Potřeba jít během noci "na malou" může mít mnoho příčin. Zdravého člověka by nutnost jít močit měla během noci vzbudit jen výjimečně. Pokud je vstávání na záchod pravidlem, měli byste navštívit vašeho lékaře, který vyšetří příčinu.

    „Zdravého člověka by nemělo nucení na močení vzbudit. Močový měchýř člověka je uzpůsoben tak, aby vydržel bez nucení na močení zhruba 6 až 8 hodin. Tedy když před spaním nevypijete litr vody, několik piv nebo káv,“ tvrdí praktická lékařka Šárka Soukupová.

    Podle odborníků by vaše buzení mohly způsobovat infekce močových cest, pohlavní choroba nebo problémy s prostatou. Samozřejmě i nadměrný příjem tekutin před spaním nebo šálek kávy můžou ovlivnit naši potřebu jít "na malou" během noci. Na to existuje jednoduché řešení. „Přibližně půl hodiny před spaním vypijte malou skleničku vody se špetkou mořské soli. To pomůže udržet vodu v těle tak, aby vás přes noc nebudila,“ radí Jonathan Steele, výkonný ředitel společnosti WaterCures.org.

  • Je vám vedro, nebo naopak zima

    ...

    Pocit horka, nebo naopak chladu má špatný dopad na usínání a spánek jako takový, tvrdí americká nezisková organizace National Sleep Foundation. „Teplota v místnosti, to, co máte nebo nemáte na sobě, peřiny i povlečení, to vše ovlivňuje vaši tělesnou teplotu a odráží se na kvalitě spánku,“ říká doktor Marc Leavey, odborník na primární péči na klinice v Baltimoru. Odborníci doporučují spát v místnosti o teplotě 17 až 19 °C. Takovéto teploty jsou z hlediska zdraví pro lidské tělo ideální.

    Nemůžete se na teplotě v ložnici shodnout se svým partnerem? Vědci prokázali, že kvůli metabolickým rozdílům v ženském a mužském těle ženy prochladnou dříve než muži. Proto si možná do ložnice pořiďte deku navíc nebo si před spaním dopřejte teplou vanu. „Teplá lázeň zvýší vaši teplotu a při výstupu z vany dojde jen k lehkému poklesu teploty, což je signál, který si váš mozek spojuje se spánkem,“ vysvětluje doktor Leavey.

    Známe triky, jak se lépe vyspíte!

    480p 360p 240p
    Podívejte se na deset tipů, jak se lépe vyspat • VIDEO: 

  • Dlouho do noci se díváte do telefonu nebo počítače

    ...

    Pročítáte si esemesky, procházíte Facebook nebo odepisujete na e-maily těsně předtím, než jdete spát? Možná právě proto máte problém usnout nebo se během noci často budíte. „Vystavování očí světlu během večera pozastavuje tvorbu melatoninu, hormonu spánku,“ vysvětluje doktor Richard L. Hansler.

    Melatonin je hormon, který pomáhá regulovat spánek, poruchy jeho působení mohou vést k nespavosti, depresím, epilepsii, migrénám nebo k zvýšenému riziku vzniku rakoviny.

    Odborníci doporučují usínat v zcela zatemněné místnosti bez elektronických spotřebičů. Bylo dokázáno, že umělé modré světlo, které vyzařuje právě z telefonů nebo notebooků, je pro kvalitu spánku to nejhorší. Pokud si ani tak nemůžete pomoct, držte svůj telefon alespoň co nejdál od tváře.

  • Užíváte si večírky

    ...

    To by tak ani nevadilo! Jen kdybyste si je dokázali užívat bez alkoholu. Ten totiž může způsobovat nespavost a časté buzení. Přestože vás ta druhá sklenička vína uspává, může narušit zbytek noci. „Alkohol má sedativní účinky, takže když pijete, můžete se cítit ospale,“ vysvětluje doktor Marc Leavey. „Během několika prvních hodin alkohol metabolizujete, což způsobuje únavu. Druhou polovinu noci už ale pravděpodobně probdíte,“ dodává.

    „Ideální alkoholický nápoj na zdravý spánek neexistuje,“ říká. Proto radíme: přestaňte pít několik hodin předtím, než jdete spát, a to tak, aby se alkohol stihl odbourat z těla. K rychlejší metabolizaci pomůžou tučné jídlo nebo pohyb. Alkoholické drinky prokládejte čistou vodou a nepijte kávu. Kofein odbourávání alkoholu zpomaluje.

  • Jste ve stresu

    ...

    Stres je naším nejzákeřnějším budíčkem. Ať už se jedná o stres v práci nebo doma, ovlivňuje kvalitu našeho spánku. „To má kořeny už v dávných dobách. Lidé se vzbudili, aby se přesvědčili, že nejsou v ohrožení života,“ vysvětluje doktor Jose Colon, autor knihy The Sleep Diet. Přestože se už v dnešní době nevyskytujeme v ohrožení života, tělo reaguje na stres stejně, a tak nás jednoduše probudí, abychom se ujistili, že je všechno v nejlepším pořádku.

    „Postupy snižování stresu, jako jsou například meditace, progresivní relaxace nebo jóga, prokázaly určitou účinnost na poruchy spánku, a to včetně potlačení častých vzruchů v důsledku stresu,“ říká klinická psycholožka Lekeisha A. Sumner z Kalifornské univerzity v Los Angeles.

    Zatímco doporučuje tyto postupy, říká, že lidé s vážnými psychickými poruchami, jako je například deprese, by měli vyzkoušet psychoterapii.

Autor: Rebeka Stoklasová
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile