Máte problém s plynatostí? Kolikrát denně je ještě normální si ulevit?

  • 25. února 2018 | 06:00

    Zdá se vám, že vás trápí plynatost víc než všechny ostatní? Možná to jen vaše okolí dobře skrývá, protože lidské tělo musí upustit průměrně víc plynu, než si možná myslíte. Jak funguje zažívání a co je ještě považováno za normální?

  • Nejste v tom sami!

    Nehledě na to, co si o svém problému s nadýmáním myslíte, je velice pravděpodobné, že jím netrpíte víc než kdokoliv jiný. Je totiž zcela normální, že si, stejně jako většina lidí, ulevíte dokonce i několikrát denně. Ukázalo se totiž, že plynatost je něco, co trápí asi každého z nás. A je to zcela normální!

    Podle doktora Kyle Stallerena, gastroenterologa z Bostonu, průměrný člověk ve svém zažívacím ústrojí uchovává přibližně mezi 0,5 až 1,5 litru plynů. Přesto se ale podle něj a dalších odborníků liší množství plynů, které z těla uniká. Pokud tedy i přes to máte pocit, že byste mohli mít s plynatostí závažný problém, navštivte svého lékaře. 

  • Muži a ženy: Kdo je na tom hůř?

    Tím, kteří plazi trpí plynatostí, se skutečně zabývat nebudeme. Mezi lidmi ale panuje názor, že muži obecně trpí větším problémem s nadýmáním a únikem plynů než ženy. Podle odborníků se ale jedná o omylný mýtus. „Výzkum nijak neprokázal, že by se produkce plynu v trávicím ústrojí lišila podle pohlaví,“ vysvětluje doktor Bret Lashner, gastroenterolog z Clevelandské kliniky.

    „Ženy i muži si mohou denně ulevit dvacetkrát a stále to bude považováno za normální stav,“ říká Staller. „To je průměrný počet běžný pro obě pohlaví,“ doplnil. Tento mýtus tedy možná vznikl jen kvůli tomu, že si muži prostě s únikem plynu nedělají takové starosti jako stydlivé ženy.

  • Dvacetkrát denně?!

    Připadá vám dvacetkrát denně trošku moc? Možná si myslíte, že tolikrát denně se vám to rozhodně nestane. Ale ano! Plyn totiž může z těla unikat nejen tehdy, když jsme vzhůru, ale i během spaní, když si toho nejsme vědomi. Je to přirozená reakce těla na uvolnění střev během odpočinku. Pokud se během noci kvůli bolestem břicha nebo kvůli hlasité úlevě nebudíte vy nebo váš partner, pak není co řešit.

  • Kde se ten plyn bere?

    Problém s nafouknutým břichem tedy vzniká tehdy, když se do našeho ústrojí dostane plyn. Kde se ale vezme? Plyn se do zažívání může dostat dvěma možnými způsoby. Tím, že jednoduše spolkneme vzduch (aerofagie). To se běžně stává během dýchání, jedení, ale nejvíce prý při žvýkání žvýkačky nebo při pití z brčka.

    Druhý způsob je tvoření plynů při trávení potravin. Plyny ve střevech vznikají, pokud dojde k procesu hnití potravy. K tomu dochází v momentě, kdy trávicí enzymy chybějí nebo jich není dost. Proto trávení vzniká pomocí bakteriálního rozkladu, v jehož důsledku vznikají střevní plyny.

    Pokud jste zvědaví, jakým způsobem vznikly plyny, které teď ucházejí z vašeho těla, existuje možnost, jak to zjistit. Pokud jste spolkli vzduch, plyn bude složen z dusíku, kyslíku a oxidu uhličitého, pokud se vytvořil ve střevech, bude složen z oxidu uhelnatého, vodíku a metanu.

  • Může za to jídlo?

    Nadměrnou produkci plynů ale mohou způsobit i různé potraviny. „Důvodem, proč vaše tělo produkuje další plyny, jsou potraviny, které neumíte nebo nemůžete trávit,“ říká gastroenterolog doktor Ashkan Farhadi z Kalifornie. „Má-li vaše tělo problém s trávením určitých živin, pokračují do tlustého střeva, kde se rozloží bakteriálně, a tento proces tak vytvoří nadměrnou plynatost.“

    „Tyto bakterie jsou mimochodem neškodné, naopak pomáhají trávit potravu,“ uvádí vše na pravou míru doktor Bret Lashner.

  • Které potraviny vadí?

    Existují potraviny, které způsobují nadměrnou plynatost. A pokud vás nadýmání trápí, způsobuje vám bolesti břicha nebo vás často uvádí do trapných situací, je samozřejmé, že chcete vědět, které to jsou.

    Každý člověk má zažívání jiné, ale určitě tušíte, že nejčastějším problémem je syrová zelenina, jako například ředkvičky, kedlubny, cibule, brokolice, zelí nebo kapusta. Obecně u mnoha lidí bývají velkým problémem luštěniny, jako například fazole, čočka, hrách nebo cizrna. Nadýmání mohou některým lidem způsobovat i mléko a mléčné výrobky, sýry, jogurty nebo tvaroh.

    Někteří lidé proti nadýmání doporučují konzumovat okurky, jablka, zázvor, mátový čaj, banány nebo kokosové mléko.

    Pokud jste už tyto způsoby vyzkoušeli a máte pocit, že vám nepomáhají, s případnými obtížemi navštivte lékaře. „Pokud vám nadýmání způsobuje problémy, bolesti nebo vám znepříjemňuje život a nejste to schopní ovládat, pak vyhledejte pomoc lékaře,“ doporučuje doktor Staller.

    Pomoci může i zdravé stravování, poradí vám tohle video:

    480p 360p 240p
    Co by měly jíst ženy po třicítce, aby zhubly nebo nepřibraly • VIDEO: 

Autor: red
Diskuse ke článku
.
1080p 720p 360p
DesktopMobile