Síla meditace: Proč je tak důležité sedět v tichu

30. července 2014 | 15:00

Meditace. Všude čteme, že je zdravá. Chrání nás před strasem, zklidňuje mysl, uvolňuje. Ale ne každý ví, jak se to vlastně dělá.

 

Když se řekne meditace, každý si představí jogína v lotosovém sedu se zavřenýma očima a lehkým úsměvem na tváři, případně podivína, který žije ve vlastním mystickém světě. Možná vás to odrazuje. Pak vězte, že meditovat můžete (a dokonce byste i měli) vsedě na židli.

Turecký sed si s touto aktivitou spojujeme jen proto, že vznikla v Indii, kde lidé sedí se zkříženýma nohama odmalička, a je to pro ně pohodlná pozice. Podstané je totiž právě to, aby se vám sedělo pohodlně. A to ještě není všechno. Meditovat můžete i za chůze nebo při práci. Meditace totiž není konání, ale stav mysli.

Duchovno nemusíte

Meditovat můžete v běžném životě, aniž byste se nějak extra zajímali o duchovno. Každý den stačí chvilka, i jen pár minut, a brzy ucítíte, jak se měníte. Je vědecky dokázané, že lidé, kteří meditují, jsou psychicky silnější, klidnější, soustředěnější a spokojenější.

Začnete poznávat sami sebe, najdete si pro sebe prostor, budete silněji prožívat přítomný okamžik, lépe vnímat tělo i pocity. Mnohem jednodušší pro vás bude zvládat svoje emoce a přijímat se takoví, jací jste. Budete si víc věřit, posílíte svoje sebevědomí a začnete vyzařovat pozitivní vibrace, což není nic jiného, než že se na vás budou lidi víc usmívat a bude jim s vámi dobře. Zkrátka a dobře, bude se vám žít líp.

Hlavně pohodlně

Meditace není relaxace, není to ani hypnotický stav. Při meditaci jsme naprosto bdělí, ale nic neřešíme, nad ničím nepřemýšlíme, nic nerozebíráme. Zkrátka jenom jsme. Proto je potřeba, abychom se i fyzicky cítili dobře.

V lotosovém květu Čech sedět nemusí. Ind to dělá proto, že tak sedává od malička a je mu to pohodlné. My jsme zvyklí na židli.

Nejsme Indové, abychom byli schopni dát si nohu za krk. A tak nemá smysl nutit se do lotosové nebo jiné pro nás nepřirozené polohy. Zbytečně bychom se soustřeďovali na nepohodlí, které by nám bránilo v tom, abychom se dostatečně uvolnili.

Není vhodné meditovat ani vleže. Tahle poloha nás totiž lehce ukolébá a vybízí k usínání. A spánek není to, co má meditace přinést. Ta má probíhat v bdělém stavu. Spánek by ani neměl přicházet bezprostředně po meditaci. Naše mysl by si ji totiž spojila s usínáním. A to není její účel. Meditace nás má osvěžit, dodat energii a pohodu.

Kde vás nikdo neruší

Než se pustíte do meditování, připravte si prostředí, které vám bude vyhovovat. Najděte si klidnou místnost, kde se budete cítit dobře. Ne v nějakém kumbálu, kde je nepořádek. Pokliďte si, zútulněte, někteří lidé mají dokonce svůj meditační koutek.

Vypněte telefony i zvonek na dveřích, a pokud je někdo doma, upozorněte ho, ať vás neruší. Skvěle se vám bude meditovat v přírodě, pod stromem, u rybníka nebo u řeky, kde můžete poslouchat, jak pěkně šumí. Chcete-li, zapalte si svíčku. Oheň je symbolem čistoty. Navíc když se vám nebude dařit meditovat se zavřenýma očima, pomůže, když se začnete koncentrovat na plamen svíčky. Můžete si k tomu potichu pustit i nějakou meditační hudbu, která navozuje klid a harmonii.

Jak už jsme řekli, je potřeba být bdělí, ale uvolnění. Proto asi bude nejlepší, když se posadíte. Je jedno, jestli do tureckého sedu, na paty nebo na židli. Hlavně pohodlně, abyste v pozici chvíli vydrželi a nemuseli se hýbat. Pro západního člověka je nejlepší sednout si na židli s opěradlem. Chodidla jsou na zemi, ruce volně na opěradlech nebo v klíně.

Kdy se do toho radši nepouštět:

  • Pokud jste hodně ospalí a unavení.
  • Jakmile začnete usínat, meditaci ukončete.
  • Nespěchejte na sebe. Nedaří se? Nevadí, zkuste to zase zítra.

Soustřeďte se. Tady a teď!

Zkuste meditaci přenést do běžného života.

Ale připravte se na to, že to nebude jednoduché. I když se to zdá prosté, vyžaduje denní meditace obrovskou disciplínu. Nevěřili byste, jak těžké je sedět pět minut o samotě, bez knížky, televize a bez přemýšlení. Ale nevyčítejte si, že vám to nejde, že nedokážete být v klidu. Stav meditace může trvat jen pár vteřin. Postupně se bude doba prodlužovat.

A komu to vůbec nepůjde, může zkusit meditovat na procházce, za chůze, ale i při práci. Tam funguje princip, že se musíte soustředit jen na to, co děláte. Uvědomujte si třeba každou fázi vašeho kroku – jak zvedáte nohu, našlapujete, co cítíte na chodidle...

Myjete nádobí? Soustřeďte se jen na to, jak konkrétně obracíte skleničku v ruce, jak ji cítíte v dlani. Když začnete přemýšlet, co uvaříte k večeři, vypadli jste z meditace. Možná vám práce bude trvat trochu déle, ale skvěle si u ní odpočinete. A když budete meditovat u jídla, rychle zhubnete. To znamená vědomě jíst a uvědomovat si, jak potravu žvýkáte, polykáte a jak vám dělá dobře. Přestanete hltat, zpomalíte a sníte toho méně.

Jak se krotí myšlenky

1. Pohodlně se posaďte, narovnejte tělo, opřete záda a zavřete oči.

2. Jen sledujte svůj přirozený dech. Nesnažte se ho sami řídit, pouze ho pozorujte a představujte si, kudy asi zrovna proudí.

3. S každým výdechem vnímejte, jak z těla odchází napětí. Představujte si, že s výdechem odchází všechno smutné a těžké.

4. Když se objeví nějaká myšlenka, nechte ji odplout. Jako když sedíte u jezera a pozorujete, jak po něm plují lodě. To jsou vaše myšlenky. Jakmile do některé lodi nastoupíte (zaberete se do myšlenky), hned z ní zase vystupte a posaďte se opět na břeh a jen lodi/myšlenky pozorujte. Nechte je plout, nenastupujte.

5. Nesnažte se aktivně na nic nemyslet. Tím si myšlenky zbytečně přivoláváte. Prostě je jen z nadhledu pozorujte.

6. Zpočátku meditujte krátce. Třeba jen pět minut, postupně dobu prodlužujte. Vždy ale jen tak, jak je vám to příjemné.

7. Až základní meditaci zvládnete, můžete přidat další obměny (buď jako samostatnou meditaci, nebo je během jedné seance střídat). Projeďte si v představě celé tělo od špiček na nohou až k hlavě. Intenzivně na jednotlivé části myslete.

8. Další varianta: Koncentrujte se na své srdce a vnímejte, jak v něm začíná zářit světlo, které se rozšiřuje do celého těla, vyzařuje z těla ven. S nádechem myslete na čistý vzduch, při výdechu na škodliviny, které z těla odcházejí.

9. Chcete-li, položte si nějakou otázku, na kterou hledáte odpověď. Jen si ji v duchu řekněte, ale opět ji nechte být. Neřešte ji. Je možné, že odpověď přijde sama. Když ne dnes, tak třeba zítra.

10. Tak, máte to za sebou. Otevřete oči a ještě chvíli jen tak seďte. Zklidněné smysly si musí chvíli zvykat na zrakové vjemy. 

1080p 720p 360p
DesktopMobile