Meditace po česku vám pomůže odrazit se ode dna! | Pro ženy | Blesk.cz

Meditace po česku vám pomůže odrazit se ode dna!

2. listopadu 2013 | 06:00

Únava, nervozita, stres, spěch. Doma nemáte chvilku klidu, pořád nějaké povinnosti. Nepřipomíná vám to něco? Třeba vás samotné? Jestli máte pocit, že melete z posledního, přečtěte si naše rady, jak relaxovat i meditovat podomácku.

Do kláštera nemusíte

Doba s námi cvičí opravdu ďábelsky. Všechno je rychlé. Chceme a musíme stíhat všechno: práci, rodinu, domácnost, vztahy, ještě k tomu vypadat dobře a tak dál. Expresní styl života si vybírá daň – trpíme fyzicky i psychicky. Protože tělo a duše jdou ruku v ruce, poradíme vám, jak si každý den najít chvíli na psychický odpočinek, relaxaci a meditaci. Není to složité, když si nepředstavujete, že budete meditovat jako buddhistický mnich.

...

1. Jděte do kouta

Než se začnete uvolňovat, najděte si doma nějaké místo, kde je vám dobře. Někdy to může být i koupelna, ve které se můžete zamknout, nebo prostě jakýkoli kout, kam si můžete zalézt, aby vás nikdo neotravoval zbytečnostmi. Deset minut vám bude stačit -  a to určitě přežije celá rodina, včetně dětí.

2. Zázračná formulka: pusťte to z hlavy

Funguje tehdy, když pak do odpočinku zapojíte tělo i jeho smysly a vypudíte tíživé myšlenky, které vám lítají v hlavě. Nejde sedět a dumat, kolik peněz vám zbývá do výplaty, nebo jestli ten červený flíček „u malého“ nejsou začínající neštovice. A zároveň čekat, že se vám takhle povede meditovat. Schválně si později všimněte, že když se vám po čase podaří mysl projasnit, jak mizí i bolesti hlavy či zad i bez prášků.

3. Pohodlně seďte

Nemusíte se lámat do tureckého sedu, když vás bolí kyčle nebo kolena, stačí se v pohodě posadit, opřít si záda i hlavu tak, aby vám to bylo příjemné. Potom spojte prsty každé ruky tak, že palec a prostředník tvoří kroužek. Ale nemusíte to dělat. Stačí, když si je pohodlně položíte vedle sebe, opřete si je o pohovku nebo o kolena… Vždy ale myslete na pohodlí.

...

4. Dýchejte

Soustřeďte se na dýchání. Nadechujte se do každé buňky těla trápeného stresem. Dýchejte zhluboka, jakoby do břicha. Při výdechu můžete vypustit tiché (ale klidně i hlasitější) „óhm“. Zvuk vydávejte hluboce, ze svého nitra. S výdechem si spojujte fakt, že z vašeho organizmu odchází všechno zlé, zbytečné starosti jsou pryč, odlétají.

5. Dívejte se

Dívat se můžete na cokoli, protože až se opravdu zklidníte (nemusí se to povést napoprvé ani napopáté, ale nakonec to dokážete), budete se kolem sebe stejně dívat jinak… Ale popořadě - takže příjemně sedíte a díváte se na milé věci – květiny, barvy, tvary, na krásný obraz. Velmi dobrý je živý oheň – krb či svíčka. Hodně lidem stačí vnitřní zrak, tedy krásné věci, které si představují se zavřenýma očima i bez dívání.

6. Poslouchejte

Ideální je hudba, například zvuky přírody nebo nějaké tóny, o kterých víte, že vám dělají dobře. Někomu vyhovuje ticho. Na uklidnění a uvolnění se osvědčily například Mozartovy nebo Chopinovy skladby.

...

7. Nasávejte vůně

Čich velmi silně ovlivňuje emoce, naše pocity i rozpoložení. Při domácí meditaci a relaxaci jej budete potřebovat. Zapalte si vonnou tyčinku nebo svíčku, aroma lampu, nebo vedle sebe postavte hrnek s voňavým punčem. Uvolnění přijde rychleji.

8. Hmatejte

Je starou známou pravdou, že uvolnění dosáhneme i pomocí dotyků. Můžeme hladit hebkou kůži psa, kočky, hladké opracované dřevo, někdy stačí i automasáž kůže (spánků, předloktí, paží…) k tomu, abychom se dostali do stavu příjemné relaxace a meditovali.

Vzkaz redaktorky: "Nevzdávejte se, když se vám nebude ze začátku dařit uvolnit se. Zkoušejte to opakovaně, tu chvilku pro spočinutí vždycky najdete, když opravdu budete chtít."

Autor: rie