Čtvrtek 28. leden 2021
Svátek slaví Otýlie, zítra Zdislava
Oblačno, sněžení 1°C

Chcete Vánoce v pohodě a bez hádek? Tyhle rady odbornice oceníte

  • ...
    4. prosince 2020 | 06:00

    Předvánoční čas bývá obdobím plným stresu, přitom by to měl být hlavně kouzelný čas strávený s rodinou. Často zapomínáme na to, že i adventní období by samo o sobě mělo být chvílemi pohody a klidu, nejen samotné Vánoce. Vy toho ale docílit můžete. Zeptaly jsme se odbornice na vztahy, co je nejlepší udělat pro klid po těle i na duši.

    Terapeutka Ing. Lenka Matoušová radí, abyste si v prvé řadě uvědomila, že právě fakt, že jsme v současné době více doma, se zvlášť v době adventní může ukázat jako velké plus. Pravděpodobně každý rok už v tuhle dobu vám jde nejspíš hlava kolem z toho, co vše musíte do Vánoc, a vůbec do konce roku, stihnout a co je jen na vás. Nyní se můžete zlobit na covid-19 nebo na vládu... Nebo máte možnost přistoupit k tomu, co se děje, jako k zajímavé příležitosti. To znamená využít toho, že máte více času na své blízké, děti, partnera i zbytek rodiny. „Vysvětlete si doma, že letos nebudou pod stromečkem obvyklé hory dárků, a čas ušetřený za nakupování či večírky věnujte klidnější přípravě samotných Vánoc. Ty můžete tentokrát pojmout mnohem duchovněji, se zaměřením na vztahy, jejich prohloubení či uzdravení. Můžete si také v této době zkusit více uvědomovat věci, které ve vašem životě fungují, za něž jste vděčná a které si v tradičním předvánočním shonu uvědomovat nestíháte,“ doporučuje odbornice na vztahy.

  • Začněte u sebe

    ...

    Jak říká Lenka Matoušová, ideální by bylo obrnit se trpělivostí, což se lehce řekne, ale hůře realizuje. Podle ní je každopádně užitečné začít nejprve u sebe a být sama sobě zdrojem pozitivní energie. Uvědomovat si své emoce, které vás ovlivňují, i to, co vaše emoce probouzí. Nebudete mít tak potřebu obviňovat za své nepříjemné pocity své blízké. A možná porozumíte tomu, že za vaše obavy, frustrace či strachy nemůžou vaši partneři či děti.

  • Vypněte sledování zpráv

    ...

    Neustálé sledování zpráv na téma pandemie je spíše demotivující. Zvedněte si náladu vypnutím všech médií a dejte prostor procházce na čerstvém vzduchu. Možná to zní banálně, ale opravdu to může mít na vaši náladu až zázračný vliv. Je to zdravý pohyb, který sníží koncentraci stresových hormonů.

  • Žádné obviňování

    ...

    Zkuste k sobě být laskavá. Smiřte se s tím, že současná situace i blížící se konec roku mohou přinášet spoustu negativních emocí, a za své emoce se neobviňujte. Je to normální a v určité míře tyto nepříjemné pocity zažívá v současné době většina z nás.

  • Nezapomínejte na kamarádky

    ...

    V náročnějším období je vždycky důležité dopřát si kontakt s přáteli. Můžete se vzájemně vypovídat, přiučit se třeba i nový recept a společně se zasmát. Terapeutka říká, že humor a smích jsou nejlepší relaxace. Protože pokud se něčemu smějete, pak nad tím vítězíte. Pokud to ještě neděláte, domluvte si alespoň jeden den v týdnu s kamarádkou nebo kamarádkami pravidelný videohovor.

  • Zvyšujte svou odolnost

    ...

    Lenka Matoušová také vyzdvihuje jako užitečné pracovat na své odolnosti vůči stresu. Například tím, že jdete do věcí, do kterých se vám moc nechce, ale o kterých víte, že jsou pro vás užitečné. Když nechuť překonáte a jdete si třeba zasportovat nebo se něco nového naučíte, posílíte tak svou odolnost.

  • Posilte rodinné vztahy

    ...

    Samozřejmě že to, že společně trávíte více času doma, přirozeně zvyšuje pravděpodobnost hádek. Na druhou stranu – když k tomu přistoupíte chytře, můžete to naopak brát jako pozitivum.

  • Dejte si prostor

    ...

    Pokud nejste zrovna v karanténě, byť třeba bydlíte v malém bytě, je důležité, abyste vy i váš partner měli „kam uniknout“. Podle odborníků může pomoct, když se se svým partnerem budete během dne doma potkávat co nejméně a setkáte se až večer. Jistě, v některých případech to nemusí být úplně reálné.

  • Sepište si potřeby

    ...

    Pokud je vás doma co do počtu dost, pak ještě více musíte dbát na celkový harmonogram dne. Možná pracujete z domu, děti mají vzdálenou výuku, a je tedy těžké udržet chod domácnosti tak, jak jste zvyklá za běžného režimu. Musíte mluvit, naslouchat a zase mluvit. Řekněte jim o svých potřebách a zeptejte se na ty jejich. Sepište si to klidně na papír a dejte jim ho do ruky, aby zřetelně viděli, jaké všechny činnosti musíte během dne stihnout, a mohli lépe pochopit, že sama vše nezvládnete.

  • Zajímejte se

    ...

    Když zvládnete vše předchozí, užijte si konečně volného času. Předem se zeptejte členů rodiny, jak si konkrétně představují společnou zábavu. Jestliže jste to ještě nezkusila, vraťte se k tomu, co bylo dříve běžné. Hrajte nejrůznější stolní hry a třeba si jednu takovou pořiďte i pod stromeček! Člověče, nezlob se, Dostihy nebo Pantomima vás pobaví všechny. Navíc když máte teď všechny doma, přizvěte je na pomoc do kuchyně, třeba o víkendu, když nebudete v pracovním shonu, a užijte si vaření nebo pečení společně.

    O čem muži sní? To zjistíte v aktuálním čísle Blesk pro ženy, které seženete na stáncích nebo si můžete v tištěné či elektronické podobě objednat ZDE >>>

    Blesk pro ženy

Autor: Markéta Lukasová
Diskuse ke článku
.