Tradiční vánoční jídla zdravěji - od vánočky po řízečky!

  • 20. prosince  2020 
     06:00

    Vánoční čas se nezadržitelně blíží a s ním i příprava tradičních svátečních pokrmů. Dodržovat dietu přes svátky se asi nikdo nechystá, ale upravit pár receptů tak, aby byly zdravější, vaše tělo opravdu ocení. Vyzkoušejte letos zdravější varianty klasických receptů. Upečte si zdravější vánočku, mazanec, připravte si bezlepkové řízečky v kukuřičné strouhance nebo veganského kubu z ječných krup. 

    „Skloubit dohromady klasické vánoční recepty a přirozený životní styl není zase až tak složité. Nevzdávejte se svých oblíbených jídel ani slavnostního cukroví a nebojte se nijak zásadních změn, protože i malé obměny dokážou velké věci,“ říká Bára Hernychová, expertka na přirozenou stravu společnosti Probio.

  • Vánočka ze špaldové mouky

    Autor: probio.cz

    Ingredience:

    300 g mouky špaldové celozrnné jemně mleté (např. od Probio), 100 g cukru třtinového přírodního, 60 g rozinek, mandle celé, 250 ml mléka, muškátový oříšek mletý, sůl, 120 g másla, 3 žloutky, 40 g droždí, citronová kůra, 50 g vlašských ořechů.

    Postup:

    Do 3 lžic vlažného mléka či obilného nápoje rozmíchejte 1 lžíci cukru, 1 lžíci mouky, rozdrobte droždí a na teplém místě nechte vzejít kvásek.

    Zbytek mouky smíchejte s cukrem, přidejte rozšlehané žloutky se špetkou soli, špetku nastrouhaného muškátového oříšku, citronovou kůru, kvásek a rozpuštěné máslo. Vypracujte tuhé těsto. Při hnětení těsta dle potřeby přidejte mléko či obilný nápoj. Těsto přikryjte a nechte alespoň 2 hodiny kynout.

    Do vykynutého těsta zapracujte opláchnuté rozinky a hrubě nasekané ořechy. Poté rozdělte těsto na 9 kusů, ty vyválejte do pramenů a spleťte vánočku.

    Vánočku nechte půl hodiny kynout na plechu. Před vložením do trouby vánočku potřete rozšlehanými bílky a posypte nakrájenými mandlemi. Prvních 10 minut pečte na 200 °C, poté snižte teplotu na 150 °C a pečte dalších  25–35 minut.

  • Vánoční skořicový věnec z červené pšenice

    Autor: probio.cz

    Ingredience na těsto:

    120 ml mléka, 15 g čerstvého droždí, 1 lžíce cukru třtinového přírodního, 150 g mouky z červené pšenice (celozrnné jemně mleté, např. od Probio), 150 g mouky pšeničné bílé hladké, špetka jemné mořské soli, 30 g másla, 1 žloutek.

    Ingredience na náplň:

    5 lžic cukru třtinového přírodního, 3 lžičky skořice mleté, 50 g másla.

    Postup:

    Z vlažného mléka, kvasnic a cukru připravte kvásek. Po vzejití kvásku přidejte ostatní suroviny určené na těsto. Zpracujte těsto a nechte ho kynout na teplém místě cca 60 minut.

    Na přípravu náplně si v misce smíchejte rozpuštěné máslo, cukr a skořici. Vykynuté těsto opět propracujte a vyválejte v co nejtenčí plát ve tvaru čtverce. Ten potřete po celé ploše náplní a zarolujte.

    Srolované těsto svrchu podélně rozřízněte tak, že z jedné strany začnete 5 cm od konce a doříznete až na druhý konec. Takto vám vzniknou dva prameny, které jsou na jednom konci k sobě spojené. Prameny spleťte (přeložte přes sebe) tak, aby byl řez na vnější straně. Vzniklý cop stočte do kruhu a přitlačením spojte oba konce k sobě. Hotový věnec přeneste na plech vyložený pečicím papírem. Pečte na 180 °C do zezlátnutí, cca 25 minut.

  • Vánoční bezlepkové řízečky

    Suroviny:

    200 g kukuřičné strouhanky (např. od Probio), 150 g mouky pohankové hladké, 200 ml oleje slunečnicového na pečení a smažení, 2 vejce, 80 ml olivového extra panenského oleje, 2 bobkové listy, 4 hřebíčky, půl lžičky soli, 80 ml vody.

    Postup:

    Do hrnce vložte všechno koření a sůl, zalijte vodou a vařte 20 minut. Nechte zchladnout a přeceďte do mísy, ve které budete maso nakládat. Přilijte olivový olej. 

    Maso nakrájejte na plátky, naklepejte, zlehka osolte a vložte do vlažného nálevu. Plátky v nálevu promněte. Mísu přikryjte potravinovou fólií a vložte do lednice na 24 hodin.

    Naložené maso obalte v mouce, rozšlehaném vejci a kukuřičné strouhance. Smažte na rozpáleném oleji dozlatova.

  • Odlehčený bramborový salát

    Ingredience:

    800 g (syrových) brambor (varný typ A – salátové), 5 celých vajec, 100 g čerstvé mrkve, 100 g mraženého hrášku, 100 g sterilovaných okurek, 1 lžíce plnotučné hořčice, 2 lžíce majonézy light, 150 g bílého řeckého jogurtu, 2 lžičky soli, špetka pepře.

    Postup:

    Brambory uvařte ve slupce v osolené vodě, nechte zchladnout a oloupejte. Spolu s brambory si uvařte i vejce natvrdo a taktéž je oloupejte. Mražený hrášek propláchněte vroucí vodou, mrkev uvařte doměkka a nakrájejte na drobné kostičky. Na stejně velké kostičky nakrájejte i sterilované okurky. Do velké mísy protlačte brambory i vejce přes mřížku, přidejte mrkev, hrášek, okurky, hořčici, majonézu a jogurt. Osolte, opepřete a vše opatrně promíchejte. Nakonec dosolte a případně dopepřete dle chuti. Pokud by byl salát málo kyselý, můžete přilít trochu nálevu z okurek. Salát nechte uležet nejlépe přes noc v lednici. 

  • Houbový kuba z ječných krup

    Ingredience:

    400 g ječných krup (např. od Probio), 650 g hub (lesní – čerstvé, sušené, mražené), 100 ml slunečnicového oleje na pečení a smažení, 2 cibule, 5 stroužků česneku, majoránka, mořská jemná sůl, pepř černý mletý, kmín.

    Postup:

    Kroupy dobře propláchněte a namočte přes noc. Pokud máte sušené houby, namočte je minimálně na 5 hodin. Kroupy uvařte dle návodu na obalu.

    Na pánvi osmahněte dozlatova nadrobno nakrájenou cibulku, přidejte kmín, houby a krátce poduste. Nakonec přidejte utřený česnek, čerstvě nadrcený pepř, majoránku a osolte. Směs smíchejte s uvařenými kroupami a vložte do tukem vymazaného pekáče. V troubě zapékejte na 170 °C cca 20 minut. 

    Tip: Chcete-li mít kubu spíše sypkého než kašovitého, uvařené kroupy propláchněte pod studenou vodou a nechte okapat.

     

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji