Sobota 16. leden 2021
Svátek slaví Ctirad, zítra Drahoslav
Oblačno, sněžení -3°C

Kila pod kontrolou: Jaký tuk použít do cukroví a na čem smažit kapra?

Kila pod kontrolou: Jak si správně vybrat tuk v potravinách?
VIDEO: Blesk pro ženy/ Martin Mol
20. prosince 2020 | 13:57

Vánoční období sebou nese mnoho výborných pokrmů a s nimi často i velké množství tuků. Jaký olej je nejlepší na smažení, co použít místo másla a sádla v cukroví a jak obecně kompenzovat vysoký příjem živočišných tuků? Zeptali jsme se diplomované nutriční terapeutky Mgr. Soni Vojtíškové.

Jaký tuk použít do cukroví a na čem usmažit kapra nebo řízky?

Na pečení (nejen) vánočního cukroví jsou nejlepší možností rostlinné margaríny. Tyto tuky jsou pro pečení přímo určeny a skvěle se hodí i do krémů. Zlepšují práci s těstem i jeho konzistenci, krémy jsou díky nim jemné a nadýchané.

Pro smažení je potřeba vybrat tuk, který je teplotně stabilní. Každý tuk má svou teplotní hranici, při které se začíná přepalovat a čím více se přepaluje, tím více vznikají látky nežádoucí pro naše zdraví. Smažit můžeme třeba řepkovém oleji. Je teplotně stabilní i při vysokých teplotách a má dobré složení omega mastných kyselin. Naopak bychom nikdy neměli na smažení používat za studena lisované oleje, jako je třeba extra panenský olivový olej, který se hodí nejlépe na salát nebo na přípravu studených jídel.

Češi jedí příliš živočišných tuků

Nadměrný příjem živočišných tuků se netýká jen Vánoc, ale je celoročním trendem. Pečivo s vysokou vrstvou másla, smažení na sádle nebo prorostlé tučné maso a uzeniny jsou u mnoha lidí na denním pořádku. Vysoký příjem těchto potravin vede ke zdravotním obtížím a civilizačním chorobám jako jsou obezita, cukrovka a onemocnění srdce a cév. Podle Mgr. Vojtíškové bychom měli nad správným výběrem tuku přemýšlet už když plánujeme, co budeme vařit, a zamyslet se nad tím, jak živočišné tuky vyměnit za rostlinné.

Čím nahradit oblíbené pečivo s máslem?

Rostlinné tuky jsou všude kolem nás a měli bychom po nich sáhnout kdykoliv můžeme. Místo másla jsou doporučovány rostlinné margaríny, které se hodí i do pomazánek. Jsou jemnější a snadněji se mažou. Mezi zdravé pomazánky patří třeba různé druhy rybičkových, díky kterým získáme ještě více prospěšných nenasycených mastných kyselin nebo luštěninové pomazánky plné bílkovin. Rostlinné tuky najdeme i ve všech druzích ořechů a semínek, obsahují je oleje jako jsou olivový, lněný, avokádový, řepkový, rýžový, dýňový a mnoho dalších. Každý z těchto zdrojů má jiné složení a poměry zdravých nenasycených mastných kyselin, proto bychom je měli z dlouhodobého hlediska nejlépe kombinovat.

Autor: mm