Potraviny na imunitu: Co jíst v době pandemie a nepřibrat? | Jak zhubnout | Blesk.cz

22 dietních potravin, které v období pandemie nejúčinněji posílí vaši imunitu

Foto: istock.com
27. března  2020 
 06:00

Ačkoli s sebou karanténa přináší spoustu nevýhod, pro hubnutí je jako dělaná. Už vás nemusí trápit nedostatek času na vaření a jíst zdravé potraviny bohaté na vitaminy se teď jeví jako povinnost. Ovoce i zeleninu do svého jídelníčku přidává každý. Co ale ostatní potraviny, které dokážou účinně posílit vaši imunitu? Některé z nich vám zároveň umí zlepšit náladu a pomohou vám zbavit se nadbytečných kil. Které to jsou?

Při svém dalším nákupu vložte do košíku vedle citrusů i další druhy ovoce a zeleniny. Spousta z nich totiž obsahuje mnohem více vitaminů, než byste čekali. Nezapomeňte však ani na koření a ostatní potraviny, jako jsou zakysané mléčné výrobky, které podporují správné složení mikroflóry. Ne nadarmo se totiž říká, že zdravá střeva jsou základem celkového zdraví, včetně toho duševního. "Některé bakterie produkují serotonin i dopamin, a dokonce možná více, než je schopen vyprodukovat mozek. Takže správnou stravou můžete ovlivnit vývoj té správné flóry, a tedy i náladu a možná i projevy různých duševních poruch," tvrdí Radek Ptáček, profesor lékařské psychologie.

 

Citrusy a červená paprika 

V posílení imunity je nejúčinnější vitamin C označovaný také jako kyselina L-askorbová. Ten posiluje imunitu, působí jako antioxidant a vytváří v těle kolagen. Ve velké míře je obsažen ve většině citrusových plodů, v kiwi, jahodách, ale i rajčatech, růžičkové kapustě nebo červené paprice. Věděli jste, že jeden šálek nakrájené červené papriky obsahuje až třikrát více vitaminu C než citron?

Česnek, zázvor, kurkuma a chilli

Za nejlepší přírodní antibiotikum je považován česnek, jelikož obsahuje látku alicin, která má antibakteriální, antivirové a antioxidační schopnosti. Jeho důležitou složkou je také selen pro správné fungování metabolismu a štítné žlázy, což při redukci oceníte. Česnek spolu se zázvorem, který rovněž posiluje imunitu, můžete použít při přípravě asijských jídel. Jak ovoce, tak i zelenina jsou však nejúčinnější v syrové podobě.

Chilli paprička může posloužit jako přírodní spalovač, ale i zdroj vitaminu C. I když byste museli pro splnění denní dávky zkonzumovat téměř půl šálku, ve spojení s dalšími potravinami je boj proti nákaze mnohem účinnější. Na dochucení jídel dále můžete použít i kurkumu, která má silné antioxidační, antivirové, protizánětlivé a antibakteriální účinky. Obsažená látka kurkumin navíc nejen dodává tomuto indickému koření jeho zářivě žlutou barvu, ale používá se i při léčbě a prevenci chorob spojených s obezitou.

Brokolice, špenát a petržel

Dejte svému zdraví i hubnutí zelenou! Druhy zeleniny, jako jsou brokolice, špenát nebo petržel, obsahují větší množství vitaminu C, ale i další prospěšné vitaminy, minerály, enzymy, antioxidanty a aminokyseliny. Většina zelené zeleniny se navíc označuje za nejdietnější, jelikož je tvořena z velké části vodou a obsažený chlorofyl utlumuje únavu. Někteří léčitelé dokonce tvrdí, že se v chlorofylu koncentruje sluneční světlo a energie, která nese lásku a moudrost.

 

Kysané zelí, zakysaný jogurt a kombucha

Pro naši obranyschopnost je také důležité přijímat dostatek bílkovin, jelikož aminokyseliny z potravy slouží mimo jiné i k tvorbě imunitních látek. Zařaďte proto do jídelníčku i mléčné výrobky, a to nejlépe zakysané, které podporují růst příznivých bakterií ve střevech. Mezi další zdroje probiotik se řadí i kombucha, kysané zelí nebo tempeh, který je známý především z vegetariánské a veganské stravy jako náhrada masa.

Další potraviny na podporu imunitního systému naleznete v galerii.

 

 

Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji