Stravování podle Vikingů: Zhubnete hlavně na bocích a v pase! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Stravování podle Vikingů: Zhubnete hlavně na bocích a v pase!

  • 9. listopadu  2019 
     06:00

    Milujete skandinávský styl bydlení a na nočním stolku vám leží některá z nejznámějších severských detektivek? Pak se vám možná zalíbí i módní způsob stravování, který k nám přišel z Dánska. Tahle dieta slibuje tři kila za měsíc dole! 

    Říká se, že severská strava je minimálně stejně zdravá jako ta středomořská. Jak tedy tahle dieta vypadá v praxi?

  • Co smíte jíst, a co je naopak tabu?

    Autor: iStock.com

    Trochu se podobá paleo dietě, jenom se v ní konzumuje méně masa. To musí být vždycky kvalitní a ideálně z bio chovů. Důraz se klade také na čerstvost, ekologický přístup, sezonní zeleninu z místních zahrádek a samozřejmě ovoce.

    A co je naopak tabu? Zapomeňte na bílý cukr, chemicky upravené potraviny, perlivé nápoje, limonády, balené pečivo a také většinu zmrazených pokrmů. Alkohol a červené maso si můžete dát, ale jenom občas.

  • Vybírejte celozrnné výrobky a zdroje zdravých tuků

    Autor: iStock.com

    Celozrnné výrobky obsahují vlákninu a také komplexní sacharidy. Dánové a Švédové s oblibou kupují kváskový žitný chléb, který seženete i u nás v obchodech. Nebo si ho můžete upéct. Najdete v něm i spoustu prospěšných vitaminů a minerálů, a navíc po něm nebudete mít brzy hlad.

    Až budete vybírat olej, sáhněte po řepkovém a na zahnání hladu mějte po ruce oříšky. Stačit vám bude malá hrst.

  • Vsaďte na mořské ryby a luštěniny

    Autor: iStock.com

    Alespoň dvakrát týdně byste měli do jídelníčku zařadit sardinky, tuňáka nebo lososa. Tyhle zdravé ryby jsou plné omega-3 mastných kyselin, které vašemu tělu úžasně prospějí. A navíc ochrání vaše srdce. Spoustu bílkovin ale získáte i z luštěnin, jako jsou cizrna, fazole, hrách nebo čočka.

  • Mezi jídly nejezte, aby mělo tělo na trávení klid

    Autor: iStock.com

    Abyste si stáhli žaludek zvyklý na všemožné dobroty, jezte pomaleji než kdy jindy. Mozku totiž trvá až dvacet minut, než dokáže zpracovat informaci, že má žaludek dost a víc nepotřebuje. „Také trávicí enzymy na štěpení potravy potřebují svůj čas. Trávení sacharidů, bílkovin a tuků je dlouhý proces, a čím rychleji jídlo sníte, tím hůře si s tím tělo dokáže poradit,“ vysvětluje výživová specialistka Michaela Štěrbová. Mezi jídly zároveň vůbec nejezte, aby mělo tělo na trávení klid. Pijte jen vodu bez bublinek.

  • Více ovoce a zeleniny

    Autor: iStock.com

    Mezi oblíbené druhy ovoce patří lesní plody (maliny, ostružiny, borůvky), které mají jednu obrovskou výhodu. I když jich sníte tuny, nepřiberete po nich. A navíc obsahují antioxidanty, které přispívají ke snížení cholesterolu a udržují zdravé cévy a tepny. Mezi doporučené ovoce patří také jablka a hrušky. Dále se zaměřte na mrkev, řepu, petržel, celer a ředkev.

  • Ukázkový jídelníček

    Autor: istock.com

    SNÍDANĚ: Miska ovesných vloček, jablko nakrájené na plátky, 2 lžíce bílého jogurtu typu skyr

    SVAČINA: Jahody nebo borůvky

    OBĚD: Salát připravený z hlávkového salátu a tuňáka, pokapaný citronovou šťávou a řepkovým olejem, 2 plátky žitného chleba

    SVAČINA: 50 g farmářského sýra a celozrnné krekry

    VEČEŘE: 100 g grilovaného lososa s dušenou kořenovou zeleninou

  • Názor výživové poradkyně Jitky Hartmanové

    Autor: iStock.com

    Severská dieta je moje srdeční záležitost. Spočívá hlavně v domácí přípravě jídla, kterou si užijete s rodinou a přáteli. Nenechte se odradit zdánlivě vyšší cenou za kvalitní potraviny a ponořte se do nových způsobů přípravy pokrmů, kterými ušetříte zase jinde,“ tvrdí výživová poradkyně Jitka Hartmanová. 

    Severská strava se zaměřuje na suroviny pocházející z místních zdrojů. Ty seženete na farmářských trzích nebo přímo u zemědělců ze sousedství. Podívejte se na Ceskyfarmar. cz nebo na Farmarsketrziste.cz.

    Zajímají vás tipy na hubnutí a cvičení, které fungují? Tyto tipy a spoustu dalšího čtení najdete i v aktuálním čísle magazínu Blesk pro ženy, které seženete na novinových stáncích. Nebo si ho můžete objednat v tištěné či elektronické podobě v našem iKiosku ZDE.

/
Autor: red

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji