Není kalorie jako kalorie! Hubněte zdravě a bez počítání | Jak zhubnout | Blesk.cz

Není kalorie jako kalorie! Hubněte zdravě a bez počítání

1. listopadu  2019 
 06:00

Věděli jste, že kalorie je velmi matoucí hodnota? Pokud podlehnete otrockému počítání každé snědené kalorie, existuje vcelku vysoká pravděpodobnost, že místo hubnutí začnete přibírat. Mnohem důležitější jsou pro tělo živiny, které přijímáte, a psychická pohoda! Nebuďte otrokem kalorických tabulek a zaměřte se více na výběr zdravých potravin.

 

Z jídla by mělo vaše tělo získávat energii a také by vám to, co sníte, mělo přinášet požitek. Pokud se uchýlíte k počítání kalorií, radost obvykle nahradí spíše stres a strach z toho, jestli se náhodou nepřejídáte, což vašemu tělu rozhodně neprospěje.

Jakmile se začnete zabývat tím, jestli máte na talíři správné množství kalorií, což ve své podstatě ani není možné naprosto správně spočítat, vyvolá to stres. Stres mimo jiné znamená uvolňování stresových hormonů – například kortizolu. Tyto hormony podporují ukládání tuků, a zrovna v té nejméně oblíbené břišní oblasti,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová ze sítě výživových poraden Svět zdraví.

Stres není ale jediným problémem, který nesmyslné počítání kalorií doprovází. „Každé lidské tělo je jiné a je obrovský rozdíl v tom, jestli sníte kousek průmyslově zpracovaného levného dortíku, nebo si dopřejete nepečený domácí dezert z avokáda, nepraženého kakaa – oslazený třeba datlemi. Přestože budou mít oba stejný počet kalorií, jejich využití pro lidské tělo bude odlišné,“ říká zakladatelka společnosti Lifefood, zabývající se výrobou kvalitních raw produktů, Tereza Havrlandová.

Chcete-li docílit štíhlého a zdravého těla, jezte skutečné potraviny, potraviny minimálně průmyslově zpracované a jídla z nich připravená. Škodlivé látky v potravinách mají totiž navíc tendenci se ukládat do tukových zásob, zejména při svém nadbytku, kdy si s nimi už tělo neumí jinak poradit.

Podle Terezy Havrlandové je však zbytečné opírat se příliš o nějaké výzkumy. „Netvrdím, že některé vědecké hypotézy nejsou přínosné, ale mnohem účinnější je podle mě používat selský rozum. Předně nepoužívejte kalorie jako nástroj k hubnutí. Raději se zaměřte na to, abyste nekonzumovali vysoce zpracované potraviny napěchované rychle stravitelnými cukry. Zaměřte se místo na kvantitu kalorií na kvalitu stravy,“ radí Tereza Havrlandová.

Lidé, kteří počítají kalorie, se mnohdy uchylují také k tomu, že často "hřeší" nezdravým jídlem a pak sami sobě tvrdí, že to jednoduše vyběhají. Pravda je ale taková, že nadbytek kalorií z nezdravého jídla nejde vyběhat a vždycky se na stavu vašeho zdraví odrazí. „I když aktivní sportovci mívají lepší spalování a mohou si dovolit přijímat větší množství kalorií, které při sportu spálí, a tedy nepřiberou, tak nejde ve stravování pouze o množství energie z jídla, ale mnohem důležitější je obsah mikroživin – vitaminů, minerálů, enzymů, vlákniny. Aktivní sportovci vyžadující od svého těla výkony by měli o to více dbát na kvalitní potraviny,“ vysvětluje Kateřina Hollerová.

To ovšem neznamená, že se nemáte hýbat. Pravidelný pohyb zvyšuje obranyschopnost, chrání před nemocemi spojenými s chronickým systémovým zánětlivým procesem, podporuje cirkulaci krve a lymfy, snižuje riziko rozvoje osteoporózy, při pohybu se zvyšují srdeční tep a dechová frekvence, tím se posilují svaly srdce a plíce. V neposlední řadě si sportem udržíte správnou hmotnost, zlepšíte si schopnost koncentrace a zlepšíte si i náladu.

Zajímavost: Kratší intervalový trénink (například kruhový trénink) je prospěšnější než hodiny vyčerpávajícího tréninku či běhu. Intervalový trénink dokáže spalovat více kalorií, a to až 24 hodin po tréninku.

Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji