Držíte dietu a jdete do fast foodu? Tahle jídla si můžete bez výčitek objednat! | Jak zhubnout | Blesk.cz

Držíte dietu a jdete do fast foodu? Tahle jídla si můžete bez výčitek objednat!

  • 30. června  2019 
     06:00

    Přestože ve fast foodech stále převládají nezdravá jídla, ve většině z nich už najdete i pár zdravějších alternativ. Pokud jste zrovna na cestách nebo běháte po městě a potřebujete něco rychle zakousnout, můžete hledat záchranu i v rychlém občerstvení. Dávejte si ale pozor na skryté tuky a nevybírejte si smažená jídla!

    Vedle světoznámých fastfoodových řetězců se můžete zdravě najíst i v rychlém občerstvení s mexickou nebo asijskou kuchyní.

  • Americké fast foody

    Ve většině amerických fast foodů, kde patří mezi hlavní nabídku hamburgery, už najdete i saláty a wrapy. V obou případech však vybírejte maso grilované, nikoli smažené v trojobalu. A pohlídejte si také množství tuků.

    Do salátů bývají často přidávány zálivky, které obsahují více kalorií než samotný salát. Nechte si dát vždy zálivku stranou, abyste mohli sami ovlivnit její množství. Pokud ale v salátu nepřevládají žádné další tuky ve formě sýru nebo dalších surovin, zálivka může posloužit jako zdroj tuků, díky kterým vás jídlo dostatečně zasytí.

    Stejně postupujte i při objednávce wrapů nebo plněných tortill, které často obsahují čedar i dresink. Většina fast foodů už má ale naštěstí dohledatelné nutriční údaje celé nabídky jídel, a tak předem víte, kolik kalorií přijímáte. Můžete tak následně upravit svůj jídelníček tak, abyste splnili svůj denní cíl. 

  • Mexické fast foody

    Spousta českých měst už nabízí i fast foody s mexickou kuchyní, kde nabídka jídel zahrnuje zejména burrito a quesadillu. Ačkoli žádná ze surovin, kterou se oba pokrmy plní, není nezdravá, v součtu se kalorická hodnota může vyšplhat poměrně vysoko.

    Vybírejte proto co nejmenší počet surovin, ale nikdy nevynechte zeleninu! Ta dodá jídlu objem, a vy tak nebudete mít pocit, že jste se o něco ochudili. Pokud se z nějakého důvod nevyhýbáte masu, pak by mělo tvořit hlavní složku jídla, dále už přidejte pouze zeleninu, popř. guacamole nebo malé množství sýru. Zálivku vynechte.

    Burrito je zabaleno v tortille, která je zdrojem sacharidů, a tak není třeba do jídla přidávat rýži nebo fazole. U vegetariánské verze ale fazole upřednostněte, jelikož vedle sacharidů obsahují i rostlinné bílkoviny.

  • Turecký fast food – kebab

    Kebab je původem ze Sýrie a označuje grilovaná, smažená nebo na rožni pečená jídla. Základem jsou nejčastěji jehněčí, hovězí nebo kuřecí maso, ale dokonce i ryby. Nepřipravuje se z masa vepřového, jelikož to zakazuje muslimská víra.

    U nás je však mnohem známější kebab döner, který pochází z turecké kuchyně, jeho příprava se podobá gyrosu. Maso je pomalu opékáno na otočném grilu a následně se po tenkých vrstvách odkrajuje a servíruje se v mnoha podobách.

    Maso se podává spolu se zeleninou a přílohou ve formě rýže či hranolků, zabaleno je v tortille nebo chlebu. Můžete si ho ale dopřát s přílohou ve formě salátu, který je tou nejdietnější alternativou. Opět si však dávejte pozor na dresink, který může kalorickou hodnotu jídla výrazně navýšit. 

  • Sendviče a bagety

    Sendviče a bagety už jsou ve stálé nabídce mnoha rychlých občerstvení. Jsou ale také k zakoupení na benzinových stanicích nebo ve větších trafikách. Pokud jste tedy na dlouhé cestě a jen těžko byste hledali možnost, jak se důstojně zdravě najíst, dobře zvolený sendvič nebo bageta nejsou vůbec špatnou volbou. 

    Obložené zdravé pečivo by nemělo obsahovat velké množství majonézy. Dále preferujte druhy s větším množstvím zeleniny. Na obalu se už naštěstí dočtete údaje o nutričních hodnotách, které by neměly převýšit v případě náhrady oběda čtyři sta kalorií. Na porci byste měli přijmout alespoň patnáct gramů bílkovin a nanejvýš deset až patnáct gramů tuku. Pečivo vybírejte celozrnné, a pokud neuspějete, sáhněte alespoň po vícezrnném.

  • Asijské fast foody

    Asijská kuchyně nabízí spoustu čerstvých jídel, kterých se určitě při dietě nemusíte bát. Vybírat můžete ze sushi, čerstvých jarních závitků, jsou tu polévka pho nebo pokrm bún bò nam bộ. Základem je sice rýže v nejrůznějších podobách, ale pokud omezíte příjem sacharidů v nadcházejících jídlech, nemusíte se bát kalorického nadbytku.

    Přesto to s množstvím jídla nepřehánějte a jezte pouze do sytosti. V případě sushi by vám mělo stačit nanejvýš osm kousků. Ideální volbou je nigiri, které obsahuje pouze čerstvého lososa, který je zdrojem zdravých tuků a bílkovin. 

    Příjem můžete také mírně snížit až příští den, kdy budete mít jídlo více pod kontrolou. Nezapomeňte, že k redukci dochází postupně a jeden den neovlivní váš celotýdenní výsledek.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji