Ohrožuje konzumace brambor vaši váhu? Odborníci zveřejnili nová fakta | Jak zhubnout | Blesk.cz

Ohrožuje konzumace brambor vaši váhu? Odborníci zveřejnili nová fakta

  • 5. května  2019 
     06:00

    Brambory bývaly považovány za dietního nepřítele. A podle mnohých odborníků zcela neprávem. Jsou totiž nejen zdravé, ale taky nízkokalorické. I když držíte dietu, můžete brambory jíst. Brambory jsou ve skutečnosti velice zdravé a prospěšné. Mají totiž vysoký obsah vitaminu C a draslíku a taky spoustu dalších látek, jako jsou hořčík, fosfor, mangan, selen a další. Pravdou je, že na brambory ve svém jídelníčku nedají dopustit ani takové celebrity, jako jsou Cameron Diaz či Meryl Streep.

    Jak je tedy možné, že jsou považovány za největší sacharidové zlo? Dietoložka Amanda Conway tvrdí: „Stačí se zaměřit na své stravování jako na celek a věnovat pozornost tomu, jak budete jíst. U brambor totiž záleží na tom, jak je připravíte a zda je budete konzumovat ve správné podobě.“ Jak tedy můžete brambory konzumovat i při dietě? A na co nesmíte zapomenout?

  • Brambory mají málo kalorií

    Autor: iStock

    Sto gramů brambor obsahuje pouze 290 kJ. Pokud si k nim přidáte zakysanou tučnou smetanu, sýr či slaninu, už to asi moc dietní nebude. Navíc brambory obsahují rezistentní škrob, který není tak snadno stravitelný, tudíž podle Amandy Conway ve skutečnosti neabsorbujeme všechny bramborové kalorie. Studie z roku 2018 ukázaly, že ženy s nadváhou nebo obezitou, které konzumovaly na začátku dne potraviny s nižší energetickou hodnotou včetně brambor, rychleji zhubly. Důvodem bylo zřejmě to, že po celý den zůstaly plné a nemusely sáhnout po kalorických alternativách.

  • Brambory správně upravte

    Autor: iStock

    Pokud chcete konzumovat brambory, volte ty, které mají nižší obsah škrobu (salátové a brambory varného typu A). V takovém případě mají nejnižší glykemický index, kolem 50. Glykemický index znamená rychlost vstřebávání sacharidů do krve. Čím rychleji (a čím vyšší GI), tím hůře. Určitě zapomeňte na hranolky, bramborové knedlíky či gnocchi (obsahují navíc mouku). Nejlepší je vařit brambory v páře nebo ve vodě, ale ve slupce. Ideální je kombinovat je s nízkotučnými a kysanými mléčnými produkty, například s tvarohem nebo kefírem. Vhodné je k nim jíst taky zdroje bílkovin a zdravých tuků, například vejce a avokádo. Určitě se vyhněte smažení.

  • Brambory zabraňují přejídání

    Autor: iStock

    Možná slyšíte slovo "brambor" a hned začnete přemýšlet o prázdných sacharidech. Tak to ale není. Jak říká Amanda Conway, brambory mají vlastně nejlepší index sytosti. Faktor sytosti se vypočítává z obsahu živin, u kterých bylo prokázáno, že mají největší vliv na pocit sytosti, a omezí tak potřebu další konzumace. „Ve skutečnosti byste podle indexu sytosti museli sníst 7 croissantů, aby naplnily vaše břicho a abyste se cítili sytí. Kdežto brambora vám stačí jedna jediná, říká dietoložka.

  • Záleží na množství

    Autor: iStock

    Přestože se stále hovoří o hodnotách GI (glykemického indexu), mnohem důležitější pro ztrátu hmotnosti je množství přijatých kalorií. Je to prosté. Když se budeme přejídat, nezhubneme a je jedno, že má daná potravina nízký glykemický index. Například čokoláda má nižší GI než některé druhy ovoce, ačkoli ovoce je zcela jistě zdravější. Totéž potvrzuje studie University of California a Národního centra pro bezpečnost potravin. „Výsledky studie potvrzují, co už mnozí odborníci říkají dlouhé roky. Pokud jde o hubnutí, nejde o odstranění určité potraviny nebo skupiny potravin z jídelníčku, ale o snížení kalorií, které se počítají. Neexistují žádné důkazy, že by brambory, pokud se připraví správným způsobem, přispívaly ke zvýšení váhy,“ říká Britt Burton-Freeman, vedoucí studie.

/
Autor: aši

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji