Keto, paleo a další dietní trendy: Stojí za zkoušku, nebo si ničíte tělo? | Jak zhubnout | Blesk.cz

Keto, paleo a další dietní trendy: Stojí za zkoušku, nebo si ničíte tělo?

  • ...
    ... (istock.com)
    20. března  2019 
     06:00

    Navnadila vás kamarádka na novou dietu, kterou prostě musíte vyzkoušet? Příslib velkého úbytku kilogramů vám možná zatemní zdravý úsudek, a tak se bezhlavě pustíte do radikálního typu stravování. Možná byste ale měli jako první vědět, co se bude dít, až s dietou skončíte. Vaše rozhodnutí by totiž mohlo mít pro vaše psychické i fyzické zdraví katastrofální následky! 

    Vynechání nebo omezení některé z živin si většinou vybere svou daň. Jaká rizika vám hrozí při dodržování těchto diet?

    "Není vyloučeno, že některá z diet vám nemůže vyhovovat. Často se však setkávám s absolutním nadšením pro výsledky, ale lidé už nepočítají s negativy, která každý radikální stravovací směr obnáší," tvrdí výživová poradkyně a trenérka Veronika Duží.

  • Nízkosacharidová dieta

    Zejména v Americe patří k nejpopulárnějším keto – neboli nízkosacharidová – dieta, která slibuje velký úbytek na váze za velice krátký čas. Její výsledky nelze zpochybnit. Tělo se při omezení příjmu sacharidů mimo jiné odvodňuje, a tak váha opravdu ukazuje už po pár dnech o několik kilogramů méně.

    Při nedostatku cukru sahá tělo do tukových zásob a jako zdroj energie organismus využívá ketony. K udržení ketózy by váš denní příjem sacharidů neměl přesáhnout padesát gramů sacharidů. Doporučuje se však pouhých dvacet, a ty získáte většinou už ze zeleniny. Zcela tak zapomeňte na přílohy, nebo dokonce ovoce. Hlavním zdrojem energie jsou pouze bílkoviny a tuky.

    Na začátku diety budete pravděpodobně trpět. Dostaví se bolest hlavy, pokles energie a u mnohých i nevolnost. Jakmile se tělo na změnu adaptuje a přepne se do ketózy, energie se vám opět vrátí. Mozek však k fungování cukr potřebuje. Dodržovat keto dietu dlouhodobě tak odborníci příliš nedoporučují. 

    Největší obavy byste měli mít z jojo efektu. Málokdo jde do keto diety s přesvědčením, že se takto hodlá stravovat celý život. Návrat k sacharidům tak může být pro tělo opravdu náročný. "Cukr se začne ukládat do tuků, a zatímco předtím jste byli schopni sacharidy přijímat v přiměřeném množství, nyní se u vás může vyvinout závislost. Lze totiž očekávat, že vaše touha po zakázané potravině, která vám byla dosud odpírána, mnohonásobně vzroste," říká Veronika Duží.

  • Paleo strava

    Velice známou se ve světě diet stala i kniha Whole 30, která nabádá k paleo stravě. Jedná se o třicetidenní výzvu, která tkví opět v omezení sacharidů. Mimo jiné však nabádá ke stravování se v té nejčistší podobě. Zcela byste tak měli vyhnout se zpracovaným potravinám, vynechat i pečivo a z příloh zařadit pouze přiměřené množství batátů. Z ovoce jsou povoleny pouze lesní plody.

    Jakmile z hamburgerů a hranolků přejdete na pravidelné stravování o dostatku zeleniny, zdrojů bílkovin, tuků a čisté vody, s jistotou můžete očekávat, že vám váha bude klesat a budete se cítit skvěle. Po nějaké době vám však omezování se ve stravě začne komplikovat život. "Třicet dní je tak akorát na to, abyste program zvládli dodržet, ale ten jednatřicátý den může být kritickým bodem, který odstartuje nekonečné přejídání a jojo efekt," varuje Veronika Duží.

  • Veganská strava

    Rozhodnutí nekonzumovat živočišné výrobky vychází většinou z etického přesvědčení, že nechcete podporovat živočišný potravinářský průmysl. Maso, vejce i mléčné výrobky můžete snadno nahradit rostlinnými. Zatímco mléko a jogurty už seženete např. mandlové, kokosové, sójové, ovesné, makové atd., tak i maso můžete vyměnit za sójové náhražky, seitan a další rostlinné alternativy.

    S přechodem na veganskou stravu si dejte pouze pozor, abyste přijímali dostatek potřebných živin, a to zejména bílkovin – a pak také vitaminů A, D a B12. Pro dostatek vitaminu A přidejte do jídelníčku např. špenát a mrkev, vitamin D doplníte konzumací banánů a avokáda a vitamin B12 se nachází v mnoha sójových produktech, ale doporučuje se zařadit ho i jako potravinový doplněk. Zaměřte se také na dostatečný příjem železa, zinku a jodu.

    Veganská strava je bohatá na všechny živiny. Je však nesmírně důležité jíst pestře. V jídelníčku by vám neměly chybět ani luštěniny, které obsahují vysoký podíl bílkovin. Chcete-li zhubnout, tak stejně jako u všech typů stravování i zde platí, že byste měli dodržovat určitý kalorický deficit. 

  • Rýžová, mléčná nebo jablečná dieta

    Pomocí rýžové, mléčné, jablečné nebo jiné diety, která vám povoluje pouze jednu potravinu, určitě zhubnete. Kouzlo se však neskrývá v daném  jídle, ale pouze v obrovském kalorickém deficitu. Stejně tak zhubnete i pomocí detoxikačních šťáv. Sotva totiž pokryjí polovinu vašeho doporučeného denního příjmu.

    Problémem těchto typů diet je, že máte kritický nedostatek základních živin, vitaminů i minerálů. I proto se doporučuje dodržovat je pouze krátkodobě. Energie vám ale pravděpodobně chybět nebude, jelikož ji budete čerpat z přemíry cukru. Dokonce i mléko a mléčné výrobky obsahují mléčný cukr zvaný laktóza.

    "S přechodem na dosavadní jídelníček se vám váha mnohdy vrátí na původní hodnotu a jste tam, kde jste byli. Vsaďte proto raději na vyvážený redukční jídelníček, kterým neohrozíte zdraví, ale zato docílíte dlouhodobých výsledků," radí Veronika Duží.

  • Cheat den

    Patříte mezi zastánce cheat – neboli hřešícího – dne? V praxi to vypadá tak, že se celý týden stravujete vzorně a nejčastěji sedmý den máte ve stravování volný režim. Tento trend vznikl ve spojení s nízkosacharidovou dietou, aby byla dlouhodoběji udržitelná. Dobrý úmysl tělu jednorázově dopřát se však u mnohých přeměnil v záchvatovité přejídání.

    Pravidelné hřešení je těžké pro psychickou pohodu. Celý týden se promění v utrpení, kdy musíte dodržovat strohý radikální režim, a pak máte pouze čtyřiadvacet hodin na to, abyste ukojili své chutě. Často tak sníte i to, na co byste normálně nepomysleli. Nehledě na množství, které je pro tělo nezdravé. Zatížíte trávení a roztáhnete si žaludek do několikanásobné velikosti. Druhý den tak i přes velký kalorický příjem můžete trpět hlady.

    Výživová specialistka Veronika Duží doporučuje, abyste si dietu přizpůsobili tak, aby vám především chutnala. "Máte rádi čokoládu? Zařaďte si ji denně ve skromném  množství do jídelníčku. Jakmile se budete držet tzv. Paretova pravidla, budete moct si dopřávat a zároveň dosahovat svých cílů," dodává.

     

/
Autor: REDAKCE

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji