Hubnutí v zimě má svá pravidla. Tyto potraviny vám pomohou a zlepší náladu!

  • 28. listopadu  2018 
     06:00

    Zima je období vánočních příprav, které zahrnují pečení cukroví a dalších tradičních pokrmů. Až na pár svátečních dní v prosinci je ale třeba, zejména v zimě, dbát na nutričně bohatou stravu, která snižuje riziko nachlazení a zbaví vás tzv. zimního blues. Tělo je totiž v chladném počasí mnohem náchylnější k onemocnění, snižuje se také kvalita kůže, můžete trpět nespavostí či špatnou náladou. Jak proti tomu bojovat?

    Zima může mít na tělo negativní vliv. Podpořte proto svou imunitu a zdraví potravinami, které jsou bohaté na živiny, vitaminy a minerály a zcela korespondují s předvánoční dietou.

  • Červená paprika

    Vitamin C je známý pro své silné účinky při posilování imunity, což v období zimních měsíců oceníte dvojnásob. Většina lidí pro zvýšení příjmu vitaminu C nejčastěji sahá po citrusech. Přitom červené papriky ho obsahují až trojnásobné množství. Navíc v nich najdete i fytochemikálie a karotenoidy, zejména betakaroten. Ty mají antioxidační a protizánětlivé účinky.

  • Uzený losos

    Jedním z dalších negativních účinků zimy na naše tělo je vznik choulostivější pleti a celkové snížení kvality kůže. Naštěstí vám s tímto problémem může snadno pomoci uzený losos! Konzumace ryb se doporučuje pro zdravé srdce a oči. Kyseliny omega-3 a omega-6, které se v uzeném lososu nacházejí, hrají zásadní roli v tvorbě správné struktury a správného vzhledu kůže. 

    Mastné kyseliny jsou včleněny do buněčných membrán ve vrchní vrstvě kůže a vytvářejí matrici kolem buněk, což posiluje pokožku v jejím dobrém zdraví už na pohled a zabraňuje i ztrátě její vlhkosti. Rozlučte se už jednou provždy v zimě s popraskanou suchou pletí!

  • Houby

    Snad jste si stihli během houbové sezony nasbírat pořádné zásoby, abyste je mohli upotřebit nyní v zimě. Antivirální a antibakteriální vlastnosti hub vám totiž pomůžou v boji proti infekcím. 

    V případě, že jste už všechny houby stihli upotřebit, zařaďte do svého zimního jídelníčku žampiony. Ty obsahují velké množství vitaminu D, který pomáhá zvýšit imunitu.

    Houby poskytují řadu základních živin a prvků, jako je selen, který působí jako antioxidant – stejně jako niacin, měď a fosfor. Obsahují také vitamin C a železo. Skvěle se navíc hodí při dietě, jelikož obsahují spoustu vody a bílkovin, a naopak málo kalorií.

  • Sýry

    Vedle zvýšení imunity byste v zimě měli dbát i na svou duševní pohodu. Slunce je často schováno za mraky, což na úsměvu příliš nepřidá. Zařazení vitaminu D, který běžně přijímáme skrze sluneční záření, je tak nezbytné nejen z pohledu posílení imunity, ale i nálady.

    Doplnění vitaminu D patří mezi nejúčinnější prostředky, jak nejlépe zahnat tzv. zimní blues, neboli zimní afektivní poruchu. Zbavte se neustálého pocitu ospalosti, letargie a demotivace. Zařaďte do jídelníčku sýry, které jsou známé pro svou schopnost zvýšit hladinu vitaminu D. Vedle sýrů doporučujeme konzumovat i vejce, pomerančovou šťávu, sójové mléko, zdravé obiloviny, tuňáka, makrelu a lososa. 

  • Rybí tuk

    Jednou z nejzranitelnějších částí těla v zimě jsou plíce, které jsou náchylné k nachlazení a infekci dýchacích cest. Proto je třeba jejich funkci posilovat, a to nejlépe konzumací potravin s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin. Ty pomáhají chránit plíce a zlepšovat v nich proudění vzduchu.

    Do svého jídelníčku se snažte zařadit více tučných ryb, jako jsou sardinky, ančovičky, sleď, losos nebo makrela. Doporučený příjem v zimě se pohybuje okolo tří porcí ryb týdně. Místo samotných ryb můžete zařadit i kvalitní rybí olej.

  • Borůvky

    Divoké borůvky obsahují nejaktivnější antioxidanty čerstvého ovoce, a to díky vysokému obsahu antokyanů. Zcela obyčejná borůvka je tak dokonce považována za účinného bojovníka proti rakovinovému bujení. 

    Antioxidanty pomáhají vašemu tělu bránit se před nebezpečnými patogeny, a to ničením volných radikálů. Tento proces je ideální podpořit zejména v zimě, proto doplňte domácí zásoby v podobě mražených borůvek. Skvěle se hodí do smoothie i do jogurtu. 

  • Skořice

    Pokud plánujete si o Vánocích užít všechno slavnostní jídlo, pak se ujistěte, že zařadíte do jídelníčku i dostatek skořice. Ta patří mezi nejvýživnější přírodní doplňky, a to nejen pro své prokazatelné zdravotní přínosy, ale i pro výjimečnou chuť a dostupnou cenu.

    Skořice je plná silných antioxidantů, a to více než kterákoli jiná bylina nebo koření. Při hubnutí vám pomůže zrychlit metabolismus a usnadňuje trávení. Dokáže totiž  žaludek mírně zahřát, a tím podpořit účinnější rozklad jídla. 

  • Banány

    Zařazujete rybí tuk, ale zimní blues vás stále nepustilo? Podpořte hladinu serotoninu, kterému se přezdívá hormon štěstí. Tělo ho vyrábí přirozeně z tryptofanu, který se přirozeně objevuje v potravinách, jako jsou banány, ale i mléčné výrobky, ryby, sušené datle, sója, mandle a arašídy. 

    Smíchejte výše zmíněné potraviny s nerafinovanými zdroji sacharidů, mezi které patří např. hnědá rýže, celozrnný chléb nebo oves. Podpoříte tím uvolnění inzulinu do krve, to napomáhá transportovat tryptofan do mozku, kde se serotonin vyrábí.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji