Zatočte na poslední chvíli s kily navíc. O Vánocích se to bude hodit!

  • 14. listopadu  2018 
     06:00

    Do Vánoc zbývá pouze pár týdnů, a jelikož nedílnou součástí vánočních svátků je také konzumace tučných a sladkých jídel, je třeba svou pozornost ještě na chvíli zaměřit na zdravé stravování a pohyb. Zapomeňte ale na radikální zásahy a držte se osvědčených dietních doporučení, po kterých vám nehrozí jojo efekt. Hubněte rychle a účinně, aniž byste ohrozili své zdraví. 

    Neklaďte na sebe vysoké nároky a zařaďte do svého životního stylu změny, kterých se zvládnete držet dlouhodobě. 

  • Vyměňte restaurace za domácí jídlo

    Improvizaci v podobě stravování v restauraci nebo bistru se při dietě nevyhnete. Pokud ale svůj jídelníček založíte pouze na jídle, které nemáte pod kontrolou, pravděpodobně příliš velkých výsledků nedosáhnete.

    Omezte návštěvy restaurací na jednu až dvě týdně a buďte při výběru jídla obezřetní. Nejčastější chybou jsou saláty se zálivkou, která je většinou kaloricky hodnotnější než samotný salát. Tuky se snažte přijímat pouze ve zdravých podobách, jako jsou ořechy, semínka, avokádo a kvalitní oleje.

    Neomezujte se ale ve výběru restaurace. V každé, ať už se jedná o italskou, českou nebo mexickou, si můžete vybrat dietní jídlo, které vaše hubnutí nijak neohrozí.

  • Vyřaďte z jídelníčku nezdravé svačiny

    Balíček brambůrků, tyčinka nebo sladký nápoj můžou účinně zahnat hlad, ale také narušit vaše hubnutí. Nepodceňujte důležitost svačin. Ačkoli se jedná v porovnání se snídaní nebo obědem o menší jídlo, musí být nutričně vyvážené a syté.

    Pokud už víte, že vás vždy po obědě honí mlsná, připravte se na to. Nachystejte si zdravou svačinu, která vás opravdu uspokojí! Není-li to chléb s žervé a šunkou, pak si ho nedávejte. Upečte si raději zdravý moučník plný bílkovin a dopřejte si ho s kvalitní kávou. Čas strávený přípravou jídla vám přinese své ovoce!

  • Dopřejte si snídani o 300 kaloriích

    Vynecháváte pravidelně snídani? Pak první změna, kterou byste měli zavést, je konzumace prvního jídla dne do dvou hodin po probuzení. Nenahrazujte jídlo kávou ani jiným nápojem a dopřejte tělu kvalitní dávku energie.

    Pocítíte to následně během celého dne, jelikož tělu dodáte na výkonnosti a nastartujete spalování. Přistupujte ke svému tělu stejně jako ke svému vozidlu, které také potřebuje k plynulé jízdě kvalitní palivo.

    Je pro vás tato změna příliš razantní? Zkuste zařadit místo pevného jídla koktejly! Smíchejte čerstvé ovoce s mlékem nebo jogurtem, přidejte zdroje kvalitních tuků, jako je např. ořechové máslo, a nezapomeňte ani na vločky jako zdroj komplexních sacharidů.

  • Spalujte kalorie při každé příležitosti

    Cvičení vám hubnutí nejen urychlí, ale také vaše tělo dostane do formy. Pohybu ale nemusíte věnovat jen čas v posilovně. Zařaďte ho, kdykoli vás napadne!

    Chůze posiluje vaše zdraví a zároveň při ní účinně spalujete. Zařazujte ji proto, kdykoli to jen půjde. Co kdybyste si také zpestřili reklamní pauzy při sledování televize? Jumping jacks a sedy lehy střídejte při každé reklamě, která váš oblíbený pořad přeruší. Spojíte tak příjemné s užitečným a navýšíte svůj denní výdej až o dvě stě kalorií. U mytí nádobí nebo luxování si pro změnu můžete zatancovat. Fantazii se meze nekladou!

  • Vyměňte zlozvyk za novou rutinu

    Přestaňte kouřit a vytvořte si novou rutinu v podobě pravidelných tréninků pod kvalifikovaným dohledem. Trenér vám ukáže správnou techniku cviků a zároveň nebudete mít nutkání cvičení rušit. Přece jen – spoléhat v začátcích pouze na svou vůli se nemusí vyplatit.

    Říká se, že návyk si vytvoříte za jednadvacet dní. Tři týdny jsou dost dlouhá doba na to, abyste také dosáhli krásných výsledků, které vás namotivují v hubnutí vydržet minimálně do Vánoc!

  • Udělejte velký zdravý nákup

    Máte lednici plnou nezdravých jídel a sladkých dobrot? Pokud nemáte to srdce jídlo vyhodit do koše, rozdejte ho rodině a přátelům. Následně si zajděte na velký nákup zdravých surovin a naplňte spíž i lednici pouze potravinami, které jsou zdravé a dietní. 

    Pokud na vás v lednici vždy vykoukne kus dortu nebo tatarská omáčka, zvyšujete riziko, že dietu porušíte. Může se také stát, že vás rodinní příslušníci v dietě nepodpoří, a vy se tak pohledu na oblíbená kalorická jídla nevyhnete. V takovém případě se snažte svá jídla připravovat předem do krabiček, aby nezvítězila lenost. A vy jste tak zbytečně nehřešili.

  • Stáhněte si oblíbenou hudbu

    Nic vás ke cvičení nenamotivuje víc než dobrý playlist! Hudba odvede myšlenky od práce a starostí a její rytmus vás povede celým tréninkem. Stáhněte si písně dynamické, které vás doslova zvednou ze židle. 

    Nezapomeňte si playlist obměňovat. Může se vám totiž stát, že stejně jako by vás písničky namotivovaly, tak vás od cvičení odradí. Znáte-li už seznam písní nazpaměť, využijte hudebních aplikací, kde si můžete přímo zvolit playlisty určené ke cvičení.

  • Držte se malých porcí

    Zdravé jídlo nemusí být vždy dietní, proto se raději držte menších porcí. Jídlo by vás mělo zasytit, nikoli vám navodit nepříjemný pocit plnosti. Velké porce vám zbytečně roztáhnou žaludek, a doporučené množství kalorií pro redukci vám tak nebude stačit. 

    To platí i v případě salátů. Místo toho, abyste si připravili velkou mísu plnou zeleniny, raději velikost salátu o něco zmenšete a doplňte ho kvalitními tuky např. v podobě avokáda. Pokrm vás zasytí na delší dobu a nebudete mít nutkání jíst nadále velké porce.

  • Nechte si místo na dezert

    Když se budete držet menších porcí, ušetříte také kalorie, které můžete využít na dezert, kostičku čokolády nebo skleničku bílého vína. Zdravé hubnutí by mělo být založeno na tzv. Paretovu pravidlu: stačí jíst zdravě pouze z osmdesáti procent. Zbylých dvacet tak můžete bez výčitek věnovat jídlu, které dietní zásady úplně nesplňuje.

    Dvacet procent si ponechte na víkend s rodinou nebo na jeden malý hřích denně. Buďte ale obezřetní, abyste hřešili v rozumné míře, a nepřišli tak o vydřené výsledky. Striktní dieta bez možnosti jakéhokoli kompromisu je vždy pouze krátkodobým řešením a je zde velké riziko jojo efektu.

/
Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji