Jíte zdravě, ale jste bez energie? Víme, co vám chybí!

Foto: iStock.com
24. srpna  2018 
 06:00

Probouzíte se ráno unavení a bez energie? S přechodem na zdravý jídelníček byste pokles energie pociťovat neměli. Je tedy pravděpodobné, že něco děláte špatně. Problém se může skrývat ve výši příjmu, rozložení živin, vysokém výdeji nebo v nedostatku vitaminů a minerálů. Zjistěte příčinu a zbavte se únavy jednou provždy!

Nedostatek energie vás dokáže potrápit jak v práci, tak i v samotném hubnutí. Pokud jste únavou nikdy netrpěli a objevila se až s nástupem diety, pak není příznakem žádné nemoci, ale jednoduše tělo něco postrádá. 


Málo pijete

Voda tvoří téměř sedmdesát procent organismu, a tak není divu, že při nedostatečném pitném režimu se necítíte dobře. Únavu v takovém případě doprovází i bolest hlavy. 

 

 

Možná se pozastavíte nad tím, že přece pijete. Ale neupřednostňujete náhodou bylinkové čaje? Nestavíte svůj pitný režim na šálcích kávy? Dávejte si pozor na všechny tekutiny, které tělo naopak odvodňují. Patří zde jak káva, tak i zelený čaj a jiné bylinné směsi. 

Začněte den sklenicí čisté vody, nejlépe s čerstvě vymačkanou citrónovou šťávou, která tělo pomáhá odkyselovat. Zároveň doplníte do těla i Vitamin C. Denně byste měli vypít alespoň litr a půl. Doporučený denní příjem vody se pohybuje okolo čtyřista mililitrů na kilogram váhy. V letních měsících a po cvičení se ale nebojte pitný režim navýšit.

 


Nehladovte!

Zahájili jste dietu, kterou jste vyčetli z časopisu? Možná jste tak okopírovali jídelníček, který svým příjmem zdaleka nepokryje váš bazální metabolismus (tj. energie potřebná ke správnému chodu organismu). 

S dobrým úmyslem si tak nakonec můžete ještě uškodit. Velký úbytek na váze vám  za podrážděnost a únavu nestojí. Nastavte si jídelníček nejlépe s pomocí výživového poradce, který vám vypočítá příjem na základě údajů o vašem těle.

 


Nepodceňujte sacharidy

Váš příjem je dostatečný, ale vaše tělo stejně prahne po energii? Zamyslete se nad jeho skladbou. Nejhlavnějším zdrojem energie jsou sacharidy, a proto je důležité dbát na jejich přiměřený příjem.

Pokud jich do jednoho jídla zařadíte moc, můžete očekávat pokles hladiny cukru v krvi, která se vyznačuje únavou. Máte po každém obědě chuť se prospat? Pak jste buď měli vysokokalorické jídlo, které zatížilo trávení, nebo jste právě přijali vysoký podíl sacharidů.

 

 

Doporučená dávka sacharidů na jeden pokrm se u každého jedince liší. Záleží na celkovém příjmu, který se pak procentuálně rozděluje do konkrétních chodů. Je ale důležité také umět rozeznat, zda-li se pokrm skládá z komplexních sacharidů nebo cukrů.

Zatímco složený sacharid uvolňuje energii do těla postupně, cukr se vstřebává ihned, a tak ovlivňuje hladinu cukru téměř okamžitě. Rozhodující je pak také zdroj příjmu sacharidů. Vybírejte celozrnné druhy a ze zdrojů cukrů ideálně ovoce.

 


Příliš sportujete

Možná jste přesvědčeni, že výše kalorického příjmu je pro vás dostačující. Vzali jste ale v potaz také výdej? Možná sportujete jen párkrát do týdne, ale vaše práce je fyzicky dosti náročná. Celý den se nezastavíte, a pak se divíte, že vám už nezbývá žádná energie. Pokud se v tomto případu vidíte, nebojte se příjem navýšit!

Chybí vám hořčík nebo železo

Příjem ovoce a zeleniny je součástí každé zdravé stravy. Ne jen, že se jedná o nositele vlákniny, ale také důležitých vitaminů a minerálů. Při jejich nedostatku, a to zejména hořčíku a železa, se dostaví únava a celkový pokles životní energie. 

Zařazujte proto preventivně do jídelníčku tmavě zelenou zeleninu, fazole a pro dostatek Železa nejlépe hovězí a vepřové maso, játra, špenát, sezamová a slunečnicová semínka, vlašské ořechy a ovesné vločky.

Vliv na únavu má také spánek a stres, proto nepodceňujte odpočinek!

 

Autor: Veronika Duží

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji