Detox je na nic! Které další dietní hity prostě nefungují?

  • ...
    20. března  2018 
     06:00

    Některé dietní rady se sice šíří mezi lidmi jako lavina, ale ve skutečnosti s jejich pomocí o nic nezhubnete. Přestože část lidí na ně přísahá. Které to jsou? 

  • Detox

    ...

    Někteří výživoví poradci tvrdí, že lidské tělo je v důsledku nezdravého životního stylu, konzumace nevhodného jídla, kouření, životnímu prostředí a stresu zaneseno toxickými látkami. Kvůli kterým je pak naše tělo překyselené. Překyselený organismus vyléčíte údajně jen tehdy, pokud budete dodržovat správný detox. Fikaní výrobci doporučují detoxikační čaje, prášky nebo jiné doplňky stravy, díky nimž by se měl člověk očistit a snadno hubnout.

    Jenže to nefunguje. “Existují okolnosti, kdy je krev kyselejší, než by měla být, a tento stav má vážné zdravotní následky. Stav acidózy je však způsoben určitými onemocněními a patologickými stavy, jako je například chronická renální insuficience (snížení funkce ledvin – pozn. red.), nestojí tedy za ní rozhodnutí, jestli jíst vejce nebo brokolici. Bez ohledu na náš jídelníček je docela jisté, že pH naší krve se pohybuje ve správné hodnotě okolo 7,4,” říká RNDr. Pavel Suchánek z pražského IKEM. Jinými slovy, tělo si s domnělými toxiny poradí samo, ať váží padesát nebo sto kilo. 

    Základní filtry našeho těla jsou totiž naše játra a ledviny. Těmto filtrům můžete nejlépe pomoci tak, že budete pít dostatečné množství vody, abyste pomohli tělu se pročišťovat. Dbejte také na zdravou stravu. Nevyhýbejte se bílkovinám, celozrnným potravinám, zelenině ani ovoci.

    Detoxikační diety přikazují navíc obvykle velké omezení příjmu kalorií. To může mít neblahý vliv na vaši váhu. Pokud vaše tělo hladoví, automatický zpomalí metabolismus. Pravděpodobně tedy brzy naberete ještě více, než jste v prvních týdnech shodili.

  • Počítání kalorií

    ...

    Když se bavíme o správné dietě, musíme se zbavit všech přebytečných kalorií, není to tak? Není! Některé kalorie jsou totiž zdravější a pro tělo významnější než jiné. „Kalorie se nepočítají stejnou měrou, zvlášť ne při dietě,“ říká výživová specialistka Susan Robertsová.

    Některé zdroje kalorií mají například větší obsah vlákniny nebo bílkovin. Jsou to například brokolice, ořechy a čočka, díky nim se v těle zrychlí metabolismus, budete se cítit déle sytí a nebudou vás přepadat chutě na sladké.

    Vezměte si například plnou hrst mandlí a porovnejte ji s menší hrstí brambůrků. Obě dlaně obsahují něco okolo 160 kalorií. Ale díky většímu obsahu bílkovin a zdravému tuku vás hrst mandlí dlouhodobě zasytí a přinese tělu větší benefity.

    Nezabývejte se tedy zdlouhavým počítáním kalorií. Dbejte raději na to, co jíte. Čím pestřejší, zdravější a vyváženější stravu budete jíst, tím spokojenější budete jak se svou postavou, tak sami se sebou.

  • Vegetariánství

    ...

    Jednou z nejpopulárnějších diet dnešní doby je vegetariánství. Mezi jejími zastánci se jedná spíše o životní styl zahrnující lásku k zvířatům a s ní i ruku v ruce vyhýbání se konzumaci masa a masných výrobků.

    Výzkumy skutečně prokazují, že mezi vegetariány je méně obézních lidí. To však převážně kvůli tomu, že lidé díky nově nabytému přesvědčení vymění tučný salám za kus okurky. Pokud jste ale byli zvyklí jíst jako horníci, pak vám vegetariánská strava štíhlejší postavu nezaručí. Naopak! Pokud si nebudete dávat bedlivý pozor na to, co jíte, může se vám nevyvážená strava i vymstít.

    S vegetariánskou pizzou, těstovinami, rohlíky a koblihami se vám zhubnout rozhodně nepodaří.

    Hlavním problémem u vegetariánů bývá omezení možností příjmu bílkovin. Těch bývá  hodně převážně v mase. Aby denně přijali potřebné množství bílkovin, přijmou mnohokrát větší množství kalorií. Vegetariánská strava je proto založena převážně na konzumaci tofu, luštěnin, sóji a ořechů, které jsou bohaté na rostlinné bílkoviny. Pokud přemýšlíte o tom, stát se vegetariánem, zjistěte si nejdříve, která jídla vám pomohou zajistit nutričně vyváženou stravu.

  • Bezlepková dieta

    ...

    Mnoho lidí má za to, že bezlepková dieta je skvělý způsob, jak se zbavit pár kil navíc. Lepku, který se nachází převážně v obilovinách, jako jsou pšenice, žito a ječmen, ale překvapivě i v dalších potravinách, jako jsou například uzeniny, pivo, čokoláda, kečup, tatarská omáčka a zmrzlina, by se ale měli vyhýbat jen ti, kteří jsou na něj alergičtí, shodují se odborníci. Jinak si zaděláváte na zdravotní problémy.

    Přestože mnoho celebrit tuto dietu vášnivě propaguje – a s nimi i tisíce fanoušků – celiakií podle výzkumu trpí přibližně jedno procento populace, v České republice je to asi sto tisíc lidí. Striktní vyřazení lepku z jídelníčku může vést k nedostatku vitaminu D, B12 a vápníku.

    Proč je tedy bezlepková strava považována za skvělý dietní prostředek? Mnoho lidí obecně přesedlá z běžné konzumace bílého pečiva, těstovin, koláčů a jiných sladkostí na zdravější alternativy, jako jsou quinoa, hnědá rýže nebo i luštěniny. Je ale dobré myslet na to, že bezlepkové sladkosti, čokolády a sušenky jsou přece jen sušenky a nejsou o nic zdravější než ty obyčejné.

    Není nutné jít do extrému, zkuste jen vyměnit bílé pečivo za celozrnné, obyčejné těstoviny za jiné alternativy jako například pohanku a vyhýbejte se kalorickým koláčkům, ať už jsou s lepkem nebo bez.

    Je zdravé vyhýbat se lepku, i když nemáme celiakii?

    720p 480p 360p 240p
    Lidé blázní a vyhýbají se lepku: Petr Havlíček před tím varuje! • VIDEO: 

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.

Aplikace a kalkulačky

BMI
kalkulačka
Výpočet
energetického
příjmu

Jídelníčky na míru

Vyberte si jídelníček na míru
a hubněte konečně efektivněji