Diety, které fungují, ale jsou nebezpečné. Čím škodí?

  • ...
    23. ledna  2018 
     06:00

    Už jste vyzkoušeli nespočet diet, ale žádná nezabrala? Nebo jen na chvilku? A proto koukáte po těch, které skutečně pomohou? Pozor na ty z nich, které sice vedou k úbytku kil, ale zároveň jsou zdraví nebezpečné. Jak poznat nezdravou dietu, které je lepší vyhnout se obloukem?

  • Nemá žádný plán

    ...

    Redukční jídelníček, který vám ukazuje, jak jíst první dva týdny, a pak vás nechá napospas vlastní fantazii, není nejlepší volbou. Moment, kdy budete mít chuť s dietou seknout, totiž přijde právě po několika týdnech. Správné stravování by mělo učit, jak o jídle přemýšlet jako o zdravém životním stylu spíše než o dvoutýdenní rychlovce. Jen tak budete schopni dietu vydržet dlouhodobě a jen tak se vyhnete následnému jojo efektu, který přichází vždy tehdy, jakmile s dietou skončíte a vrátíte se do zajetých kolejí.

  • Smíte jen některé potraviny

    ...

    Dieta, která se podobá spíše hladovce, určitě není zdravá a měli byste se jí obávat jako čert kříže. Pokud tedy máte jíst jen určité potraviny, nebo se dokonce vyhýbat večeřím, svačinám nebo snídaním, dejte si pozor. Správný a zdravý jídelníček by měl být naopak velice pestrý. Tak, aby tělo dostalo všechny potřebné živiny. A jíst byste měli kolem pěti porcí jídla denně tak, abyste nehladověli.

    „Složení diety musí být pestré a obsahovat všechny živiny ve správném poměru a složení. Příjem a výdej energie musí být v rovnováze a veškeré změny musí probíhat pomalu a dlouhodobě," vysvětluje pravidla MUDr. Jan Piťha, předseda Fóra zdravé výživy.

    Jedině tak se vám podaří dietní pravidla dodržovat dlouhodobě bez pocitu hladu, únavy nebo stresu.

    Dieta vám zakazuje přílohy? Proč jsou ale důležité?

    Jíte zeleninu místo příloh? Chyba! Možná kvůli tomu nehubnete • VIDEO: 

  • Slibuje zhubnutí jen na nějaké partii

    ...

    To, že vaše tělo ukládá tuk v nějaké partii vašeho těla, neznamená, že pouze na tom místě lze také zhubnout. Je lékařsky nemožné zhubnout jen na jedné části těla. K tomu slouží různá aerobní nebo silová cvičení. Pokud přicházíme o tukovou vrstvu, bývá to převážně rovnoměrně na těle. Všem dietám, které slibují zhubnout pouze na bříšku nebo zadečku bez cvičení, se tedy můžete bezpečně vyhnout!

  • Zhubnete o 5 kilo za týden?

    ...

    Dieta, která garantuje zhubnutí o několik kilogramů za pouhý měsíc, nebo dokonce týden, by vám měla být už od začátku podezřelá. Hubnout o více než jedno kilo za týden není zdravé, protože náš organismus záměrně ukládá energii v podobě tuku v těle pro budoucí využití.

    "Abychom dietní opatření přežili ve zdraví, měli bychom znát tři základní pravidla a vybírat si diety, které je splňují. Složení diety musí být pestré a obsahovat bílkoviny, sacharidy a tuky ve správném poměru a složení. Příjem a výdej energie musí být v rovnováze a změny se mají dít pomalu a dlouhodobě," vysvětluje Jan Piťha.

    Příliš rychlý úbytek hmotnosti vede k oslabení svalové hmoty a ke zpomalení metabolismu. A to obojí vede k ještě pomalejšímu spalování. Takže po zhubnutí o pár kilo se zastavíte na své váze, přestože ale vůbec nejíte, nebo vše zase rychle naberete zpět.

  • Nemusíte cvičit?

    ...

    Omezení příjmu kalorií vám samozřejmě pomůže zhubnout o pár kilogramů. Pro udržení váhy, pro vaše zdraví i psychickou pohodu je ale pravidelný pohyb zásadní.

    „K udržení či dosažení dobrého zdraví a dobré váhy je na prvním místě nutné udržet rovnováhu příjmu a výdeje kalorií, zejména je nutné přitvrdit již při prvních náznacích nadváhy. Na druhé místo nepochybně patří pestrost stravy. Případný úbytek na váze by měl být postupný,“ říká Jan Piťha.

    Pokud dieta nezmiňuje nic o zdravém životním stylu včetně pravidelného pohybu, měli byste být obzvlášť opatrní.

  • Máte pořád hlad

    ...

    Dieta, u které neustále trpíte hlady, není zdravá, a navíc vám ani nepomůže zhubnout. Správný jídelníček by měl být pestrý a soustředit se na všechny zásadní živiny, a to včetně zdravých tuků i sacharidů. To, že tyto živiny nedostáváte, můžou naznačit i pocit únavy, střevní problémy, nevolnost či malátnost. Hladovění je velice nebezpečné a může dlouhodobě poškodit váš metabolismus.

/
Autor: Rebeka Stoklasová

Diskuse ke článku

.