Jídla, která jsme milovali jako děti a časem na ně zapomněli

  • 14. listopadu 2017 | 06:00

    Pamatujete si ještě na svoje nejoblíbenější jídlo z dětství? Schválně, jak často se na vašem jídelníčku objevuje v dospělosti. Připomeňte si s námi nejoblíbenější pokrmy našeho dětství, které bychom měli oprášit. Kromě toho, že jsou snadná na přípravu, jsou totiž také zdravá!

  • Banánový koktejl

    Banány obsahují vysoké množství vlákniny a tří přírodních cukrů, což jim dává kouzelnou moc poskytnout vám mnoho energie. Jejich pravidelná konzumace pomáhá budovat a obnovovat silné kosti. Banány vynikají obsahem vitaminu B6, zlepšují náladu, redukují symptomy PMS, protože řídí krevní cukr, a snižují napětí. Z dětství jistě vzpomínáte na klasické banánové koktejly s mlékem. Dnes můžete připravit spoustu dalších variant, jednu zdravější než druhou. Samozřejmě, čím méně cukru, tím lépe. 

  • Nudle s mákem

    Zapomněli jste, že můžete jíst těstoviny i nasladko? Mák vám přitom dodá do těla vysoké množství velmi dobře využitelného vápníku. „Pokud po tomto jídle budou pokukovat sportovci, neměli by zapomenut, že díky vápníku v nich obsaženém se vyplatí tento chod spořádat nejlépe 2 – 3 hodiny před zátěží. Větší výhody z něj budou mít vytrvalci než silově zaměření jedinci,“ upozorňuje Martin Jelínek, výživový specialista, sportovec a autor sedmi knih zaměřených na stravu a zdraví. Mák doporučuje i nutriční specialistka Pavlína Zdeňková Kroužková: „Zdravým jídlem může být třeba jogurt nebo tvaroh s mletým mákem a švestkami nebo makové raw kuličky.“ 

  • Klasické flíčky s bonusem

    Pěkně zapečené ve velkém pekáči. Také jste je jako dítě milovala? Schvaluje je i nutriční specialistka: „Flíčky v klasické podobě obsahují hodně sacharidů a tuků, ale i kvalitní bílkoviny z masa a vajec. Trochu tu ovšem chybí vláknina, kterou snadno doplníte přidáním například pórku nebo jiné zeleniny. Kalorická hodnota je opět závislá na použitých ingrediencích – těstovinách, ale hlavně tučnosti uzeného masa. Flíčky můžete ozdravit přidáním zeleniny a výběrem kvalitního, méně tučného uzeného. Nezapomeňte, že uzené je slané, tak buďte opatrní s přidáváním další soli.“

  • Ovocno-zeleninová svačinka plná vitaminů

    Principem diety je jíst v určitý den potraviny jen od jedné barvy.

    Tak jako dětem připravujete talíře plné ovoce a zeleniny, které jim nabízíte celý den, nakrájejte něco i sobě. Do svého svačinového boxu můžete vrátit dávno zapomenutou mrkev, která je bohatá na vitaminy a minerály a obsahuje selen, který společně s vitaminem A pomáhá vybudovat lepší imunitní systém. Vzpomínáte na švestkový kompot, který zachránil snad každé dítě při střevních potížích nebo zácpě? V kompotované nebo sušené formě můžete mít švestky po celý rok. Z vitaminů obsahují sice pouze vitamin E, zato minerálních látek mají spoustu. 

  • Teplá kaše a oříšky

    Výborná sladká snídaně! Nejobvyklejší je varianta z ovesných vloček, ale použít se dají i vločky z jiných obilovin, například žitné nebo rýžové. Vynikající a velmi zdravá je také pohanka a v poslední době oblíbená bezlepková quinoa. 
    „Kaše, kterou uvaříte z naturálních ovesných vloček, neobsahuje – na rozdíl od nějakých zabarvených, oslazených a aromatizovaných cereálií žádná éčka,“ doporučuje Igor Bukovský, lékař zabývající se zdravou výživou.

  • Domácí pomazánky

    Ve vzpomínkách se vám bezesporu vybaví rybičková, tvarohová s pažitkou nebo vajíčková. Většina z nich má v průměru pět ingrediencí, které jsou dobře dostupné, a jejich příprava není náročná. Zkuste vyměnit ranní rohlík se šunkou za celozrnný chléb s pomazánkou, a můžete mazat. Jako základní ingredienci zvolte tvaroh, lépe nízkotučný – je skvělým zdrojem bílkovin a vitaminů A, B a E. Tvaroh je vhodnou potravinou pro všechny, zejména pro ty, kdo se snaží jíst zdravě nebo zhubnout.

  • Poctivé vývary

    Také jste s chutí v polévce hledala písmenka? „Vývar je dobrým zdrojem lehce stravitelných bílkovin, v případě hovězího vývaru i železa. Pokud se budeme bavit o doma připraveném hovězím nebo kuřecím vývaru (ne v instantní podobě) se zeleninou a nudlemi, jedná se o komplexní jídlo obsahující bílkoviny, sacharidy, tuky, vlákninu a řadu vitaminů i minerálních látek. Kalorická hodnota pokrmu bude záležet na typu masa, složení těstovin a množství zeleniny,“ doporučuje Pavlína Zdeňková Kroužková. 

Klíčová slova: zdraví, hubnutí, zdravá jídla, vaření
DesktopMobile