Úterý 22. září 2020
Svátek slaví Darina, zítra Berta
Jasno 23°C

Prevence chřipky a viróz: Lékárnice radí, jak posílit imunitu homeopatiky, vitaminy a bylinkami

7. září 2020 | 06:00

 Jak se na podzim chránit před chřipkou a virózami? Lékárnice Romana Vraspírová poradí, jaké homeopatické léky, bylinky a vitaminy jsou důležité, jak si pomoci správným jídlem a co dělat proti stresu, který naši obranyschopnost hodně oslabuje. Magistra prozradí i to, co dělá ona sama. Jak je možné, že nebývá nemocná, i když se v práci celou zimu setkává s nachlazenými lidmi?

Homeopatika     bylinky     vitaminy a minerály     jídlo     jak na stres

Homeopatika na imunitu

Pro dospělé: Imunitu na podzim posílí homeopatický léčivý přípravek Oscillococcinum. Užívá se nejen jako prevence, ale i při léčbě chřipkových stavů a mohou ho užívat také těhotné a kojící ženy. 

Dávkování: 1x týdně rozpusťte v ústech obsah jedné dózy. Pokud se budete cítit oslabení a začnou se už projevovat příznaky, tuto dávku zvyšte a podávejte 1 dózu 3x denně.

Jak to dělá lékárnice: „Oscillococcinum v týdenních dávkách začínáme já i moji blízcí užívat s nástupem podzimního sychravého počasí. Končíme většinou až v dubnu,“ říká magistra Romana Vraspírová. 

Pro děti: Svým ratolestem dávejte také 1x týdně Oscillococcinum a přidejte ještě další homeopatika: Jako prevence před virózami funguje Sulfur iodatum 15 C, který čistí zahleněné sliznice, a Silicea 15 C. Ta pomáhá s dozráváním imunity. Školkovým dětem kromě těchto třech léků můžete dávat ještě přípravek s betaglukany, například v podobě sirupu, který zvyšuje antimikrobiální imunitu organismu. Školákům zase přidejte homeopatický lék Echinacea angustifolia 5 C, který přispívá k budováním protibakteriální obranyschopnosti.

Dávkování: Sulfur iodatum – 5 granulí denně vždy v pondělí, středu a pátek, Silicea – 5 granulí denně vždy v úterý, čtvrtek a sobotu. Oscillococcinum – v neděli, 1 celou dózu nechte rozpustit v ústech (menším dětem je lepší rozpustit obsah tubičky v malém množství převařené, ochlazené vody a nechat vypít s odstupem od jídla). Betaglukany – obvykle 1x denně nalačno, dlouhodobě 2 až 3 měsíce. Echinacea angustifolia – 3x týdně 5 granulí v pondělí, středu a pátek.

Jídlo, které nás posílí

Svoji obranyschopnost zlepšíte i správnou výživou. Dbejte hlavně na přísun bílkovin (maso, luštěniny, zakysané mléčné výrobky), zeleniny, která může být i tepelně zpracovaná, a ovoce, nejlépe sezonního a lokálního (jablka, hrušky, švestky).

Jak to dělá lékárnice: „Přes týden se s manželem chodíme naobědvat do vegetariánské jídelny, o víkendu doplníme deficit kvalitním, doma připraveným masem – jíme králičí, krůtí nebo ryby. Nezapomínám také na dobré rostlinné oleje v přirozené podobě, například olivový, konopný nebo bodlákový. Obsahují nenasycené mastné kyseliny a jsou také zdrojem vitaminu D, který je pro imunitu velmi důležitý,“ popisuje magistra Romana Vraspírová.

Vitamíny a minerály

Kromě zmíněného vitaminu D je nezbytné i „céčko“. Přidat můžete ještě pivovarské kvasnice, které jsou dobrým zdrojem vitaminů B, a zinek. Tento stopový prvek je důležitý pro obranyschopnost sliznic včetně těch, které máme v ústech. Právě těmi se do organismu často dostávají viry a bakterie.

Bylinky

Pokud preferujete bylinky, sáhněte po tinktuře nebo sirupu z černého bezu. Látky obsažené v bezince totiž brání množení chřipkového viru. Skvěle fungují také sirupy nebo šťávy z rakytníku řešetlákového. Jsou přírodní zásobárnou vitaminu C a kromě toho obsahují vitaminy A, B, D, E, F a K.

Sauna, jóga, spánek

Kromě důležitých živin myslete také na relaxaci. „Pouze dobře odpočatý, vyspalý člověk, který je v dobré kondici, bude s viry a bakteriemi dobře bojovat,“ zdůrazňuje magistra Romana Vraspírová.

Jak to dělá lékárnice: „Celou zimu navštěvuji jedenkrát týdně saunu, cvičím jógu. Chodíme na vycházky do přírody, dopřávám si 7 hodin spánku a zachovávám dobrou náladu.“

Extra tip. Co na stres z práce a školy

Máte před sebou – po pohodovém létě – pracovně hektický podzim? Stresuje vaše děti škola? „Je vědecky prokázáno, že stres dokáže imunitu oslabit až 18krát,“ říká lékárnice.

Nejdůležitější je doplnění hladiny hořčíku, protože právě tento prvek naše tělo při stresu nejvíce spotřebovává. Magnezium pomáhá uvolnit napětí, a to nejen ve vašich svalech, ale i v mysli.
Dávkování: Hořčík je potřeba užívat pravidelně a dlouhodobě, ideálně 2x denně, protože z každé dávky využijeme maximálně 50 procent.

Pokud myslíte na práci každý den před usnutím, vyzkoušejte zklidňující homeopatický lék Gelsemium sempervirens 15 C. Jestli jste ale roztěkaní neustále a během dne přebíháte od jednoho k druhému, aniž by to přineslo nějaký výsledek, bude pro vaši psychiku lepší Argentum nitricum 15 C.
Dávkování: Gelsemium sempervirens – 5 granulí 2x denně, ve stejné dávce se užívá i Argentum nitricum.

Dětem, které mají obavy ze školy, pomůže Arsenicum album 15 C. „Je to osvědčený homeopatický lék „strachu ze všeho“. V zátěžových situacích, jako jsou např. zkoušky, přidejte ještě homeopatické tablety Sédatif PC, které zklidňují, ale nenavozují ospalost.“
Dávkování: Arsenicum album – 2x denně 5 granulí (pokud má dítě obavy z návratu do školních lavic po prázdninách nebo nemoci, začněte s užíváním 3 až 5 dní před tím, než do školy půjde). Sédatif PC – na začátku 3x denně 2 tablety rozpustit v ústech a podle efektu můžete po nějaké době snížit na 2 až 3x denně 1 tabletu.

Strach: proč ho máme, i když nám nic nehrozí?

Autor: taj