Jak zmírnit chronické záněty v těle? Pomohou tyto postupy | Pro ženy | Blesk.cz

Jak zmírnit chronické záněty v těle? Pomohou tyto postupy

7. května 2020 | 06:00

Někdy se stane, že zánět v těle přetrvává delší dobu. V těle probíhá stejný druh biologické reakce jako při akutním zánětu, nemá ale jasný začátek, vrchol a konec. V podstatě se to nikdy nezastaví. Pak lékaři hovoří o zánětu chronickém.

Zánětem lidský organismus bojuje proti nemoci, zranění nebo infekci. Jedná se o akutní reakci, která se projevuje například horkostí, bolestí, zarudnutím a otokem, protože v postiženém místě cirkuluje více krve („opravuje“ poškozenou tkáň). „To je dobrý druh zánětu označený začátkem, vrcholem a koncem,“ říká Maria Borelius, autorka knihy Health Revolution: Finding Happiness and Health Through an Anti-Inflammatory Lifestyle.

Na rozdíl od zánětu akutního o tom chronickém člověk nemusí ani vědět. To ale neznamená, že organismu neškodí – naopak. Může stát za onemocněními, jako jsou cukrovkarevmatická artritidalupusAlzheimerova choroba, autoimunitní onemocnění, nemoci srdce a cév, ale i deprese nebo bipolární porucha.

Borelius vysvětluje, že jedním z důvodů je, že chronický zánět neustále vyčerpává náš imunitní systém. Proto je důležité takový systémový zánět potlačovat. A dobrá zpráva je, že našimi největšími spojenci jsou některé přirozené každodenní dobré návyky. Soustřeďte se na ně, pomáhají proti případnému zánětu a zároveň se díky nim budete sami cítit lépe. Které to jsou?

Pravidelný spánek

Vaše tělo během spánku regeneruje. Tím dáte i zánětu čas, aby udělal, co je potřeba, a odezněl. „Když nedostatečně spíte, zánětlivou reakci naopak aktivujete,“ říká Rachel Swanson, dietoložka se sídlem v Beverly Hills a na Manhattanu. Potřeba spánku je individuální, odborníci se ale shodují na tom, že lidé by měli spát více než 6 a méně než 9 hodin denně.

Cvičení

Existují nekonečné důvody, proč se hýbat. Od posílení srdce po snížení rizika vzniku cukrovky nebo obezity. Cvičení je ale také jedním z nejdůležitějších způsobů, kterými můžete snížit riziko vzniku chronického zánětu. 

Nemusíte se hned děsit myšlenkou na každodenní posilovnu. Zkuste si naplánovat třeba 3x týdně 40 minut intenzivnějšího cvičení, běhu, rychlé chůze nebo sportu, který vás baví.

Další tipy najdete na webu Mojezdravi.cz

Autor: Pavla Skurovcová