Máte nedostatek kolagenu? Doplňte si ho jednoduše těmito potravinami | Pro ženy | Blesk.cz

Máte nedostatek kolagenu? Doplňte si ho jednoduše těmito potravinami

  • 3. listopadu 2019 | 06:00

    Spousta z nás hledá neustále nějaké nové přípravky, které by oddálily stárnutí pleti. Ráno si dáváme na obličej krémy a užíváme doplňky stravy, večer, než ulehneme, dopřáváme pleti noční masky a séra. I když na pomocné ruce v podobě kosmetiky není nic špatného, vyzkoušejte i tyto levnější způsoby, jak zpomalit proces stárnutí pokožky.

    Když budete každý den konzumovat konkrétní potraviny, které pomáhají tělu produkovat jeho přirozený protein proti stárnutí kolagen, vaše pokožka vám jen poděkuje. Kolagen je nejhojnější protein v těle, je přítomný v kůži, svalech, kostech i pojivových tkáních a hraje klíčovou roli ve zdraví kloubů a udržení pružnosti kůže. Jakmile začneme stárnout, tělo ho produkuje méně. Tyhle potraviny jsou na kolagen bohaté, takže je pravidelně jezte!

  • Ryby (i s kůží)

     

    Až budete příště večeřet lososa, možná z něj budete chtít stáhnout kůži, protože se vám moc nelíbí. Ale jak říká Marisa Moore, specialistka na výživu z Atlanty, právě kůže je velmi bohatá na kolagen! Obecně jsou ryby skvělou volbou, protože obsahují spousty aminokyselin potřebných k produkci kolagenu. A v kůži je pak extrémně vysoká koncentrace kolagenu typu I. To je nejhojnější kolagen v těle, vyskytuje se ve šlachách, kostech a kůži. Má tedy samozřejmě vliv i na stav kůže.  

     

  • Červená paprika

     

    „Obsahuje hodně vitaminu C, a ten je jednou z primárních složek, které se podílejí na syntéze kolagenu,“ říká Marisa Moore. Neznamená to, abyste konzumovala jen červené papriky a na zelené a žluté zapomněla, ale červené jsou prostě v tomto případě nejlepší. Čím červenější paprika je, tím více vitaminu C obsahuje, takže pro kolagenovou továrnu jsou červené odrůdy nejužitečnější!

  • Rajčata

     

    Rajčata, zejména ta sušená na slunci, obsahují podobně jako červené papriky vysoké množství vitaminu C, který je potřebný pro produkci kolagenu. Obsahují také antioxidační lykopen, o kterém se ví, že chrání pokožku před poškozením na slunci. Dejte si je samotná, nakrájejte je do salátu, přidejte do těstovin, možností je spousta!

     

  • Vývar z hovězích kostí

     

    Vývar z kostí je nejznámější a nejoblíbenější zdroj kolagenu. Pokud máte čas, můžete si ho připravit doma, nejlépe z kostí hovězích. Abyste získala co nejvíce kolagenu, měla byste vývar připravovat skutečně velmi dlouho a vařit ho co nejpomaleji a nejdéle, ideálně celý den.

  • Bobule

     

    Jahody, ostružiny, maliny, borůvky – ty všechny obsahují spoustu vitaminu C, který je pro naši pokožku doslova zázrak. Obsahují taky kyselinu ellagovou, která podle odborníků pomáhá bojovat proti poškození UV paprsky.

  • Vejce

     

    Vejce jsou skvělý zdroj proteinů i kolagenu. Toho najdete nejvíce ve žloutku a pomůže vám v tom, abyste měla vlasy lesklé a husté. Ovšem ani bílek není k zahození, ten zase obsahuje aminokyseliny potřebné k výrobě kolagenu. Vajíčka jsou prostě k nezaplacení.

  • Listová zelenina

     

    Zejména špenát, kapusta a zelí obsahují spoustu důležitých živin, včetně vitaminu C. A všechny tyto živiny jsou důležité pro udržení zdravé pokožky. Například chlorofyl, zdroj pigmentů, může zvýšit množství prokolagenu (prekurzor kolagenu = sloučenina, která se účastní chemické reakce, kdy vzniká hotový kolagen).

     

  • Kuře

     

    Podobně jako hovězí maso a ryby i kuře obsahuje všechny aminokyseliny potřebné k výrobě kolagenu. Obecně platí, že pokud nejste vegetarián a máte na talíři vyvážené množství zdrojů bílkovin a zeleniny, pravděpodobně dopřáváte pokožce dostatečnou dávku toho, co potřebuje, aby se kolagen stále tvořil. Vedle kuřete můžete konzumovat taky hovězí maso, které obsahuje tři důležité aminokyseliny, které tvoří kolagen – glycin, prolin a hydroxyprolin.

  • Luštěniny

     

    Luštěniny obsahují spoustu minerálů a bílkovin, které pomáhají i vaší pokožce. Skvělá je v tomto směru cizrna, která je vhodná pro syntézu kolagenu, protože je bohatá na zinek a vitamin C.

     

  • Ústřice

     

    Možná vám ani trochu nechutnají, ale pokud ano, pak třeba ani netušíte, že ústřice obsahují vysokou hladinu mědi, což je podle výživové specialistky Marisy Moore další minerál, který pomáhá vytvářet kolagen.

     

Autor: aši
Diskuse ke článku
.